• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

En creddig japansk Japan - En paketöppning.

Mforce

Vacheron
2-Faktor
Hämtade ett paket från moderlandet idag. Egentligen borde jag postat det här igår men eftersom jag var lat och precis hämtat passaround G-shock lyckades jag på något sätt vänta med att rusa iväg och hämta det.

En snöpromenad och lite momsbetalning senare var paketet hemma.
Lite Caol Ila upphällt för att lugna nerver och fira det hela så var det dags att slita upp paketet.

Klockan då?

Den var något av ett impulsköp. Eller ska vi vara mer sanningsenliga så borde den inte ens vara hos mig.

Velat testa märket ett tag men inte gjort något seriöst försök att få tag i en. Gillade modellen som är rätt säregen direkt när jag såg den hos en pantbank från Tokyo (på bukten). Sagt och gjort så la jag ett bud som jag aldrig trodde skulle räcka. Blev också relativt snart överbjuden. Tänkte inte mer på det då jag egentligen letade efter andra klockor. Konstigt nog fick jag ett mail om att jag vunnit auktionen till mindre än mitt maxbud. Hur det kom sig vet jag inte och struntar högaktningsfullt i då jag är den som tjänar på det.

Credor_box[1].jpg

Rätt liten box i fakeskinn utan massa medföljande strunt, men japanskt tidningspapper är ju alltid en bonus.

Credor_klocka-i_box[1].jpg

Credor_allt_som_var_med[1].jpg

Klockan i fråga är alltså en Credor Pacifique (GCBG996) i stål plus lite 18k som mäter in på 39 mm.

Designen känns väldigt japansk och jag antar att den inte faller alla i smaken.

Klockan gick ur produktion 2006 om jag inte är felinformerad (verket gjorde det hur som helst) men mitt ex såldes 2009.

Servad av Seiko i Japan i November 2014 så det är ett tag till den behöver flyga hem nästa gång.

- Verket är ett 4s77 med GMT på subdial samt retrograde. Speccat till -15/+10 så inte riktigt GS-klass.

- Safir på bägge sidor om jag inte är felinformerad (mineral på baksidan känns hur som helst som en skitsak om det vore så). Bra AR som det ska vara på finSeiko.

- 18 mm bandbredd. Vilket medan jag väntade på klockan kändes som akilleshälen då jag inte brukar gilla det.




2600006058111b_b.jpg

(Bilden på baksidan är skamlöst stulen)

Credor_uselt-WR[1].jpg

Ber om ursäkt för usla mobilbilder, min ”riktiga kamera” och min dator ville inte riktigt leka med varandra.
Förutom wrist shotet då som var helt och hållet mitt fel att det blev kasst.

Finns säkert massor med faktafel som ni Seikogenier gärna får rätta.

Tack för visat intresse!
 

Bilagor

  • Credorpaket[1].jpg
    Credorpaket[1].jpg
    92.9 KB · Visningar: 880
Senast redigerad av en moderator:

Nic

Rolex
2-Faktor
Kul och ovanlig klocka, gratulerar!
Gör gärna ett nytt försök på en wristshot med bättre skärpa och bjud på sen. :)
 

Mforce

Vacheron
2-Faktor
Kul och ovanlig klocka, gratulerar!
Gör gärna ett nytt försök på en wristshot med bättre skärpa och bjud på sen. :)
Jodå! Det kommer. Bara inte idag då jag sitter på jobbet med Passaround G-shock.
Måste fixa på en länkbit så jag slipper blodstockning bara.

Tack!
 
  • Like
Reactions: Nic

Kejsaren

Audemars
2-Faktor
Kul med ngt annorlunda. Vet inte om det är ngt för mig dock.
Hur sitter länken fast? ser ut som att den är integrerad.
 

Mforce

Vacheron
2-Faktor
Jag hade inte varit jag om jag lyckats få med all information jag tänkt i originalposten.
Tänkte komplettera lite och skriva lite intryck här istället för att göra en ny post.

Klockan har ett grymt kupat glas som tillsammans med slipningen på index reflekterar ljus på ett fantastiskt sätt.
Seiko vet hur man behandlar metall vilket också märks på finishen på boetten.

Av intresse kan också vara att den övre kronan kronan styr timvisaren utan att annat påverkas för att kunna visa två tidszoner.
Den större undre tar hand om alla andra andra funktioner.
Läge ett styr dagvisaren plus datum.
Läge två ställer tiden.

Verket pinnar på i 28800 bph och har 50 timmar reservkraft.
'
10 atm vattenskydd är tacksamt och mer än vad jag iaf kräver av en klocka av den här typen.


Som sagt är jag usel fotograf och ljuset är väl inte skitbra men jag har iaf försökt fota det kupade glaset. ;)
kupglas[1].jpg

 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Grymt @Mforce ! Är väldigt nöjd med min och misstänker att du också kommer bli det. Credor känns så härligt japanska i designen och finishen är ju kanon. Bra köp!

Grattis! Kul med lite ovanliga ur. Credor är väl tillsammans med Grand Seiko top of the line modellen i Seikos sortment, eller hur @yonsson ?
Ja, typ. Lite svårt att förklara det där i och med att Credor har klockor i olika prisklasser men det är definitivt bra skit, haute horologie från SEIKO släpps alltid som Credor. Med Credor tar SEIKO ut svängarna mer än med GS.

Tycker min håller GS-finish om man jämför med en GS från samma år. Skrev mer info på yonsson.com , du kan kika där om du är nyfiken. :)
 

Mforce

Vacheron
2-Faktor
Grymt @Mforce ! Är väldigt nöjd med min och misstänker att du också kommer bli det. Credor känns så härligt japanska i designen och finishen är ju kanon. Bra köp!


Ja, typ. Lite svårt att förklara det där i och med att Credor har klockor i olika prisklasser men det är definitivt bra skit, haute horologie från SEIKO släpps alltid som Credor. Med Credor tar SEIKO ut svängarna mer än med GS.

Tycker min håller GS-finish om man jämför med en GS från samma år. Skrev mer info på yonsson.com , du kan kika där om du är nyfiken. :)
Tack!

Var inte tanken ett tag tom att Credor skulle vara ett steg högre än GS och ta upp kampen prestigemässigt med det högre segmentet från Schweiz?
De skippade väl tom Seiko på tavlan under en period (kanske fortfarande?)?
Lyckades väl inte riktigt så märket hamnade i nån konstigt sits och SEIKO valde att köra fullt ut och göra designer som inte riktigt passade in i GS?
Jag har ingen egentligen aning utan bara läst lite under tiden jag väntade på klockan. Därav frågorna.

Utan att egentligen kunna jämföra med GS, endast kikat på dem i monter i butik, tycker jag trots allt finishen är ruggigt bra. Ligger GS över det här är de fan utomjordiska med tanke på priset kontra Schweizarna.

Klart är iaf att världens klocknördar inte riktigt fått upp ögonen på Credor (än?) och begagnatpriserna ligger helt klart bra till.
Vilket ju allltid är trevligt för oss som köper. :)
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Mina antaganden:
GS hade ju paus under ganska många år pga kvartskrisen. Credor är en mindre apparat än GS och har som sagt levt parallellt. Jag har dålig koll på Credors historik men i och med att de har en mikrostudio för Haute Horologie samt "egen" urverksutveckling så skulle man säkert kunna säga att Credor ersatte GS tron ett tag i och med att GS var inaktivt.

Credor eichi ii är en modell som finns nu och inte har SEIKO på tavlan.

Å andra sidan gillar jag inte att ställa linjer mot varandra, speciellt inte eftersom SEIKO blandar mycket av tillverkningsprocesserna precis som många andra märken gör. Credor är inget separat märke utan bör ses som en mikrostudio i en större anläggning. Man skulle nästan kunna säga att GS och Credor tävlar internt och berikar varandra precis som Suwa och Daini gjorde tidigare. De lånar tekniska läsningar från varandra, exempelvis tros urverket som sitter i min Credor dela arkitektur med GS 9s. Det finns exempelvis även Credors med spring drive som har månfas vilket inte GS har.
 

Tripeiro.

Rolex
2-Faktor
Ser riktigt skarp ut! Är 4s77 ett "vanligt" Seiko-verk? Kan man få den servad i Sverige eller behöver den skickas?

Och grattis, blir nog att hålla ögat på Credor!
 

Mforce

Vacheron
2-Faktor
Mina antaganden:
GS hade ju paus under ganska många år pga kvartskrisen. Credor är en mindre apparat än GS och har som sagt levt parallellt. Jag har dålig koll på Credors historik men i och med att de har en mikrostudio för Haute Horologie samt "egen" urverksutveckling så skulle man säkert kunna säga att Credor ersatte GS tron ett tag i och med att GS var inaktivt.

Credor eichi ii är en modell som finns nu och inte har SEIKO på tavlan.

Å andra sidan gillar jag inte att ställa linjer mot varandra, speciellt inte eftersom SEIKO blandar mycket av tillverkningsprocesserna precis som många andra märken gör. Credor är inget separat märke utan bör ses som en mikrostudio i en större anläggning. Man skulle nästan kunna säga att GS och Credor tävlar internt och berikar varandra precis som Suwa och Daini gjorde tidigare. De lånar tekniska läsningar från varandra, exempelvis tros urverket som sitter i min Credor dela arkitektur med GS 9s. Det finns exempelvis även Credors med spring drive som har månfas vilket inte GS har.
Grymt! Tack!
 

Leben

Queen Elizabeth II
Forumpersonal
Owner of KS
Pledge Member
2-Faktor
Riktigt kul med ett annorlunda inköp. Inte min påse chips men stort grattis ändå.
 

Mforce

Vacheron
2-Faktor
Ser riktigt skarp ut! Är 4s77 ett "vanligt" Seiko-verk? Kan man få den servad i Sverige eller behöver den skickas?

Och grattis, blir nog att hålla ögat på Credor!
Var faktiskt inne på Klockmaster i fältöversten och frågade just det.
Den måste skickas till Japan men de (och Globen givetvis) kunde vara behjälpliga med transporten och kontakten (mot betalning givetvis).

4s-serien har mig veterligen inte suttit i några andra klockor än JDM (Alpinist, Brightz och Credor). Just 4s77 tror jag är Credor-specifikt.
Men det där kan @yonsson definitivt bättre än mig. :)
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Ser riktigt skarp ut! Är 4s77 ett "vanligt" Seiko-verk? Kan man få den servad i Sverige eller behöver den skickas?

Och grattis, blir nog att hålla ögat på Credor!
Tror alla Credor måste till Japan för AD-service. Det finns givetvis alternativ men det är den riktiga vägen. SEIKO UK servar GS men inte Credor trots att det borde vara i princip samma verktyg och kunskap som behövs. Jag väntar på svar från Optura på om Credor kan servas i Nederländerna eller om de måste till Japan.
 
Topp