• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

En efterlängtad klocka

Karatekid

Vacheron
2-Faktor
Var börjar man? Vet inte riktigt.Jagade den här dinkan i 6 veckor innan jag hittade rätt exemplar. Sen väntade jag på den i 5 veckor på service och frakt. Äntligen!!! Kunde gått bra mycket snabbare men ville så gärna ha fatt i mk1 varianten.

Ploprofen tillverkades med 3 olika tavelvarianter. Den första av de är rätt svår att finna i vettigt skick då de

Mk1- Dessa tavlor är som sagt rätt svåra att finna i bra skick då de är tritiumbaserade och möglar på ett liknande sätt som tudor snowflakes mooncrate dials. De är så pass mörka att de framstår nästan som svarta.

REV_3308-2.jpg


MK2 - Den här varianten är mer blå i färgen, återfinns oftast i mycket finare skick. 600 står längst ner till skillnad från mk1 där den står i mitten.

12461_DSC_0759.jpg


MK3 - Den här varianten är den mest förekommande. Känns bäst igen av 600m/2000ft texten.
IMG_9290.jpg


Sedan finns det enligt mig 3 varianter av visarna. Den som ses på de första två bilderna samt den som finns på 3e bilden. Sen finns även den 3e varianten som ses på bilden nedan:

dsc08557e-2.jpg


Klockan jag landat hem har en service tavla och som jag förstått det så är det en mk3 tavla. Dock medföljde original tavla och visare med vilket jag är väldigt glad över.

Bjuder på lite bilder men först vill jag tacka Aurum för att ha svarat på alla mina otaliga frågor, Fabian för att jag fick klämma på hans ploprof, China för att ha svarat på alla mina otaliga urverksfrågor, paradis för att ha hämtat ut klockan åt mig och skickat upp den till Övik där jag befinner mig för tillfället samt sist men inte minst mrMyagi som får stå ut med allt klocktjat och frågor.

20140709_184303.jpg

20140709_183819_resized.jpg
 

jabla

Sarlacc
Grattis till en riktigt häftig klocka!
När kommer den tillbaks till Skåne så vi får klämma på den. :)
 

Vess1an

IG-88
2-Faktor
Bra jagat, du verkar hittat ett riktigt fint ex!
Sen verkar du haft en mindre stab till ditt förfogande:)
Har själv inte riktigt kunnat släppa tanken på en Ploprof sedan sommar GTG'n i Sthlm, svävar lite mellan vintage och ny...
Grattis !
 

paradis

Audemars
Grattis till en fin klocka. Måste vara mycket ovanligt ,att hitta/ få med tre olika tavlor,speciellt Mk I...........:)
 
Topp