• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

JimmyVai

Omega
Jag har alltid varit en sån där som helst av allt vill ha endast en klocka för alla tillfällen. Jag fattar att det är näst intill omöjligt, för man vill inte renovera badrummet och liknande sysslor, med sin mest älskade klocka. Men, med en seiko SKX007 som beater vill jag nu införskaffa mig en klocka för alla andra stunder i livet då jag inte grovjobbar.

Jag har letat i många år efter den perfekta klockan. Köpte en Tudor Heritage Ranger men störde mig mer och mer på storleken och saknaden av datum. Älskade kvalitén men överlag kändes den inte helt perfekt.
Började titta på Datejust men jag kan inte acceptera den där bubblan över datumet och jag kan inte betala så mycket just nu. Dessutom hamnar den precis fel i storlek. 36mm är för litet och den nya på 41 är för stort.

Hittade Seiko sarb033 på nätet och beställde från Japan. Jag är nöjd. Har nästan hittat den perfekta klockan. Men kvalitén är inte 100%. Riktigt bra men känns inte kvalitémässigt som min gamla Tudor.
Designen är lite tråkig och jag är inget stort fan av visarna, men 38mm är perfekt för mig.
Samma sak med Grand Seiko. Lite tråkig och visarna är inte riktigt min grej.


Men sen helt plötsligt hittar jag en uppdaterad version av Tudors Style-modell.
Jag gillade inte den första modellen pga visarna och den runda "bezeln" som gjorde den lite för diskret för mig.
Men nu under Baselmässan 2016 så släppte de en uppdaterad version med nya visare och en "Fluted bezel"
(Ingen aning om det svenska namnen på bezel och fluted, sorry)

Helt plötsligt så är klockan som gjord för mig. Några små detaljer och sen stämmer allt.

Visarna och bezeln tillsammans med en storlek på 38mm och vattentät till 100 meter med skruvad krona. Dessutom datum och Tudors utmärkta kvalité.

För mig blir det verkligen perfekt, och för 20.000kr så känns det rimligt rent prismässigt.
En klocka för vardag och fest.

Hittar nästan inga reaktioner på nätet om denna underbara skapelse, har jag fel? Är det en skitklocka? Finns det bättre alternativ?

Vad tycker ni?

image.jpeg
image.jpeg
image.jpeg
 

Bilagor

  • image.jpeg
    image.jpeg
    32.1 KB · Visningar: 80

joF

Panerai
Jag vill gilla den. Älskar datejust. Day-date. Tudor. Men denna klickar jag inte med alls faktiskt. Kan inte riktigt sätta fingret på det men det är någonting jag inte gillar.

Om du kan tänka dig att strunta i datum så finns ju 114300. Perfekt storlek och kvalite. Jag äger en sådan och är mycket nöjd :)
 

JimmyVai

Omega
Jag vill gilla den. Älskar datejust. Day-date. Tudor. Men denna klickar jag inte med alls faktiskt. Kan inte riktigt sätta fingret på det men det är någonting jag inte gillar.

Om du kan tänka dig att strunta i datum så finns ju 114300. Perfekt storlek och kvalite. Jag äger en sådan och är mycket nöjd :)


Ja, den där har jag tittat på rätt mycket, men den känns lite för lekfull med färgerna samtidigt som den är lite enkel. Jag tror att det där med fluted bezel är rätt viktigt för mig.
Bra tips dock!
 
  • Like
Reactions: joF

Goose

Cartier
Friends Of KS
2-Faktor
Jättefin klocka och kvaliteten det inget fel på. Den är elegant men ändå lite sportig på länk. Tror du är inne på rätt spår.
Jag letade själv länge efter den perfekta "do it all"-klockan och kikade på en lång rad klockor, både billigare och dyrare. Till slut föll valet på en Sinn 556i. Perfekt i storlek med sina 38,5, bra lum, wr på 200 och bekväm att bära. Samt datum, ett måste. Nu är det ju som så att den ändå hamnade i rotation med alla andra klockor. Men det är kul att ha en klocka som man kan använda till det mesta om man skulle vilja. Tudorn kanske är din 556.
IMG_20160614_090621-01.jpeg
 

JimmyVai

Omega
Jättefin klocka och kvaliteten det inget fel på. Den är elegant men ändå lite sportig på länk. Tror du är inne på rätt spår.
Jag letade själv länge efter den perfekta "do it all"-klockan och kikade på en lång rad klockor, både billigare och dyrare. Till slut föll valet på en Sinn 556i. Perfekt i storlek med sina 38,5, bra lum, wr på 200 och bekväm att bära. Samt datum, ett måste. Nu är det ju som så att den ändå hamnade i rotation med alla andra klockor. Men det är kul att ha en klocka som man kan använda till det mesta om man skulle vilja. Tudorn kanske är din 556.
IMG_20160614_090621-01.jpeg

Den där är ju fin! Lite för sportig för min smak dock. Är väldigt nyfiken på tyska klockor. Var inne på en Nomos Orion innan men den är för dressig för vardagsbruk tycker jag.
Kommer väl sluta med en samling klockor ändå känns det som, suck...

:)
 

Rozzy

E-3PO
2-Faktor
Jag tycker de ser helt ok ut och kvalitén är säkert super.
Annars kan du ju gå vintage. Här mina ref 9018 (ca 1980) med vitgulds glasring samt 7017 (1969). Så kallade Jumbos, 38mm stora. De blir inte mycket billigare än ny ovan, skillnaden är bara att dessa gamla Tudors inte tappar något i värde, snarare ökar ganska bra. Bägge är relativt nyservade och jag duschar och badar med bägge.
IMG_0941.JPG
 

LongCon

Miss Softie
2-Faktor
Håller med Rozzy. Hatar du bubblan kan du ju alltid ta ett glas utan eller slå bort befintlig bubbla.
 

JimmyVai

Omega
Jag tycker de ser helt ok ut och kvalitén är säkert super.
Annars kan du ju gå vintage. Här mina ref 9018 (ca 1980) med vitgulds glasring samt 7017 (1969). Så kallade Jumbos, 38mm stora. De blir inte mycket billigare än ny ovan, skillnaden är bara att dessa gamla Tudors inte tappar något i värde, snarare ökar ganska bra. Bägge är relativt nyservade och jag duschar och badar med bägge.
IMG_0941.JPG

Datejusten är ju fantastisk! Den med svart tavla hade varit super. Vad fick du ge för den?
Vågar man bada med vintageklockor? Trodde det var ett "Big no-no".
 

Rozzy

E-3PO
2-Faktor
Datejusten är ju fantastisk! Den med svart tavla hade varit super. Vad fick du ge för den?
Vågar man bada med vintageklockor? Trodde det var ett "Big no-no".
Jag vet inte, 12-15 kkr kanske? Rolex har fortfarande svarta tavlor till 9018 sist jag hörde. Om klockan är nyservad med nya packningar, fräscht glas och trycktestad så är det inga problem. Rolex oyster case är bra skit!
 

Ola G

Cartier
Ser vid första anblick bra ut men vid nästa så blir det lite Datejust med Seikoarmband alternativt Q&Q
Sorry
Ola G
 

JimmyVai

Omega
Nja.. den känns tråkig på något sätt. Kan inte sätta fingret på varför bara :/

Ser vid första anblick bra ut men vid nästa så blir det lite Datejust med Seikoarmband alternativt Q&Q
Sorry
Ola G

Verkar vara vanligt med åsikten att den är lite tråkig.

Jag är nog mer av åsikten att den är klassisk i utseendet. Inte för mycket som sticker ut. Känns som om någon har designat en generisk klocka. Jag förstår att vissa tycker det är intetsägande på något vis, men det är liksom tjusningen för mig.
En klocka med superhög kvalité men som ändå flyger lite under radarn.
 

Nicbex

Audemars
2-Faktor
Verkar vara vanligt med åsikten att den är lite tråkig.

Jag är nog mer av åsikten att den är klassisk i utseendet. Inte för mycket som sticker ut. Känns som om någon har designat en generisk klocka. Jag förstår att vissa tycker det är intetsägande på något vis, men det är liksom tjusningen för mig.
En klocka med superhög kvalité men som ändå flyger lite under radarn.
Känns ju som mycket pengar att lägga på en "generisk klocka" men whatever floats your boat man :p
 

paradis

Audemars
Den är fin , men gillar bättre Day-Date modell .Du tycker den är liten 36mm.Saknar också bubbla på datum, några gillar den inte, men jag gör.Jag skulle satsa på Rolex .
 

Sammeh

Cartier
Känner att jag är i samma situation för tillfället. Dock hoppas jag att Black Bay 36 mm upplevs som större än 36 mm eftersom att den är galet snygg. Så fort den finns inne så skall jag testa den... Annars har jag faktiskt också tänkt på den här modellen. ;)
 

JimmyVai

Omega
Känner att jag är i samma situation för tillfället. Dock hoppas jag att Black Bay 36 mm upplevs som större än 36 mm eftersom att den är galet snygg. Så fort den finns inne så skall jag testa den... Annars har jag faktiskt också tänkt på den här modellen. ;)

Ja den är ju galet vacker. Men som du sa, 36mm känns lite väl litet. Min Seiko sarb033 på 38mm är perfekt för mig. Kan tänka mig några mm större men inte mindre.
Hoppas den passar dig, då priset i kombination med kvalité känns som en riktig vinnare.
 

JimmyVai

Omega
Hittade en till bild. Gillar verkligen inte den röda tavlan :) men annars blir jag mer och mer övertygad om denna klockas förträfflighet!
image.png
 

HowYesNo

Breitling
Jimmy Vai, hur blev det till slut köpte du klockan?. Jag håller helt med att denna modellen i storlek 38mm är riktigt snygg och stilren och extremt underskattad. Jag provade en själv och fick känsla av att det var ett välgjort smycke jag testade. Vilket för mig är helt rätt känsla ifall det är en "finklocka" man är ute efter.
 
Topp