• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

En fråga kanske mest riktad till China....

80talisten

I wish a could afford a real gold Rolex!
Jag tänkte på Tag Heuer mikrotimer flying 1000, hur bra fungerar den i verkligheten egentligen? Är den tillförlitlig som ett tidtagarur då den mäter 1000 delar av en sekund..? I alla fall - konceptet är så coolt att man får ståpäls av den här videon.

 

80talisten

I wish a could afford a real gold Rolex!
Skönt. Undrar om/vart dom fått hjälp att bygga verket? Seiko kanske? När släpps den? Pris?

Seiko är inte inblandat vad jag vet.. Jag tror det är egenutvecklat. Tydligen så har TH släppt ytterligare ett mekaniskt tidtagningsmonster med 7,2 miljoner bph...

 

80talisten

I wish a could afford a real gold Rolex!
Reserven behöver inte nödvändigtvis vara nått kortare än andra mekaniska med lägre frekvens
Precis, Seiko på sin GS kronograf har fortfarande 72h kraftreserv även med kronografen aktiverad, kan kanske vara samma med Tag Heuer mikrotimer. Sen om man tar hundra/tusendelar så handlar det ju oftast om 100m/200m och 400m lopp, alltså inga stora tidsrymder, så kraftreserven borde ju inte påverkas markant av det.
 
C

China

Guest
Jag tänkte på Tag Heuer mikrotimer flying 1000, hur bra fungerar den i verkligheten egentligen? Är den tillförlitlig som ett tidtagarur då den mäter 1000 delar av en sekund..? I alla fall - konceptet är så coolt att man får ståpäls av den här videon.

Vi kan nog lugnt utgå från att Mikrotimer Flying 1000 är tillförlitlig som tidtagarur. TAG har en gammal tradition när det gäller just tidtagarur och har länge varit drivande inom utvecklingen. Det här urverket är en milstolpe inom horologin av flera olika skäl, dels precisionen i tidtagningen, men det krävs också mycket avancerad teknik för att klara ultra höga frekvenser utan att urverket blir beroende av täta serviceintervall för att prestera. TAG har kommit långt sedan Charles-August Heuer konstruerade det första tidtagaruret som klarade en femtiondels sekund 1916, och något säger mig att vi inte sett den sista extrema tidtagaren från TAG.
 

80talisten

I wish a could afford a real gold Rolex!
Vi kan nog lugnt utgå från att Mikrotimer Flying 1000 är tillförlitlig som tidtagarur. TAG har en gammal tradition när det gäller just tidtagarur och har länge varit drivande inom utvecklingen. Det här urverket är en milstolpe inom horologin av flera olika skäl, dels precisionen i tidtagningen, men det krävs också mycket avancerad teknik för att klara ultra höga frekvenser utan att urverket blir beroende av täta serviceintervall för att prestera. TAG har kommit långt sedan Charles-August Heuer konstruerade det första tidtagaruret som klarade en femtiondels sekund 1916, och något säger mig att vi inte sett den sista extrema tidtagaren från TAG.
Tack för en fantastisk förklaring, jag tackar och bockar :)
 

Archie

Cartier
vad ligger felmarginalen för en människas reaktionstid på?...fast med den logiken är det nog ganska många klockor som inte behövs, deep sea t.ex.
 

Camo00

Patek
vad ligger felmarginalen för en människas reaktionstid på?...fast med den logiken är det nog ganska många klockor som inte behövs, deep sea t.ex.

Det beror såklart på hur man definierar såväl felmarginal som reaktionstid, men det tar minst någon tiondels sekund från stimuli till respons i de flesta experiment, med en generellt mycket stor spridning framförallt mellan, men även inom individer.
 

Singular

Rolex
2-Faktor
Som sagt är det inte klockans precision/delning som begränsar noggrannheten i en mekanisk kronograf...
 

Archie

Cartier
Det beror såklart på hur man definierar såväl felmarginal som reaktionstid, men det tar minst någon tiondels sekund från stimuli till respons i de flesta experiment, med en generellt mycket stor spridning framförallt mellan, men även inom individer.


Ja felmarginalen i detta fall torde vara felet mellan när någonting faktiskt sker, och när människan trycker på klockan för att stanna uret. Tex någon tar tid på en racerbil och ska trycka EXAKT när bilen passerar mållinjen. Vad är då det genomsnittliga felet och standardavvikelsen dvs Faktisk tid minus uppmätt tid? sannolikt är felet och standardavvikelsen på hundradelsnivå uppåt en tiondelsnivå, någon tusendelsprecision tvivlar jag starkt på. och givetvis varierar det från person till person
 
Topp