• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

En fråga om betalning, hur skulle resten av panelen göra?! Är på väg...

Affe

Una vida loca
2-Faktor
att köpa ännu en klocka. Denna gång i från Tyskland, men jag trodde att handlarna bara tog emot betalning via banköverföring. Men denna handlare frågade om jag vill betala via PayPal eller Bank transfer?! Handlar via PayPal när jag handlar från ebey men det är små summer i jämförelsevis med vad en klocka kostar.
Tillkommer det någon extra avgift om man betalar via paypal när vi snackar summor som är femsiffriga.

Hur skulle ni ha gjort, klockan jag köpte ifrån Holland betalade jag via banköverföring.

Hoppas på lite hjälp, så hur skulle ni ha betalt?!
 

MJ24

Patek
2-Faktor
Paypal tar väl ut en avgift på 2,9% eller liknande på överförd summa. Har säljaren sagt att priset inkluderar eventuell kostnad för PayPal?
PayPal ger ju lite extra säkerhet...
 

Affe

Una vida loca
2-Faktor
Paypal tar väl ut en avgift på 2,9% eller liknande på överförd summa. Har säljaren sagt att priset inkluderar eventuell kostnad för PayPal?
PayPal ger ju lite extra säkerhet...


Nej det har han inte, han bara frågade ifall jag vill betala via PayPal eller banköverföring...

Om det är 2.8-2.9% och det är köparen som betalar så blir det dom 200 eur jag kunde pruta på denna klocka. Det är kanske smartast att betala via Paypal iaf?!
 

calzone

Vacheron
Ungefär 1500kr får du lägga till på en klocka runt 30K om du betalar med paypal. Dessa avgifter slipper du om du gör en banköverföring.
 

Affe

Una vida loca
2-Faktor
Ungefär 1500kr får du lägga till på en klocka runt 30K om du betalar med paypal. Dessa avgifter slipper du om du gör en banköverföring.

Så det skulle bli ca: 2500 om det är på en klocka runt 50K. Hmm...det är inte mycket extra om man ser det att det är säkert och att man inte kan bli blåst. Men sen är det ju det som är lite sporten att pruta :smug: på klockorna man är ute efter. Så det innebär att man blir av med den vinsten plus lite till.
 

Flat-Eric

Stålklockans beskyddare
2-Faktor
Beror väl på hur välrenommerad köparen är och hur bråttom du har. Betalar du med paypal så får man ju betalningskvittens direkt medan banköverföring kan ta allt mellan 1-3 dagar att gå igenom.

Är det en känd handlare som du litar på kan du gott betala med banköverföring och lägga pengarna på nått roligt, tex flera kilo hallonsnören

Är di osäker på handlaren, köp en billig försäkring och betala via Paypal
 

LogainTB

Breitling
Vad jag vet så är det enbart mottagaren som betalar några avgifter, i alla fall om denne är seriös, vissa försöker ju ta betalt för denna avgift.
 

Rivalen

Rolex
Om de accepterar PayPal utan att nämna att du skall betala 3% extra för att täcka den avgift de får betala till PP, så har de väl accepterat PP som betalsätt och även PP avgiften? Bör du kolla upp.

Utgår i detta resonemang ifrån hur detta hanteras på t ex Rolexforums typ "PayPal accepted if buyer pays the fees of +3%." Typ så brukar det stå. Ibland står det också att man accepterar PP (med +3%) enbart om köparen har goda referenser, så det kan ju tolkas som att de har en viss respekt för PP? Man vill bara ha bra köpare som inte missbrukar PPs makt?

PP kan ju visa sig vara ett snäpp upp säkerhetsmässigt (om det är värt 3% - ?), så det talar lite gott för säljaren att han accepterar PP.

Och då antar jag att man skickar inte de pengarna som gift utan det finns ett alternativ som hanterar betalning för vara?
 

Rivalen

Rolex
OT: Var sitter gilla citat knappen? :)

"You can easily judge the character of a man by how he treats those who can do nothing for him."
Johann Wolfgang von Goethe, 1749-1832, German poet, novelist and philosopher
_jonte
 

Sond

Patek
Kanske inte...om priset varit 2,8% lägre om du betalt med wire...
Men så har det aldrig varit. Säljare har uppgivet ett pris och uppgett bank eller pp. Om det sedan skulle varit möjligt att säga att ok, nu har vi ett pris, om jag betalat via banköverföring, drar du av x% då - det vet jag inte.
 

MJ24

Patek
2-Faktor
Men så har det aldrig varit. Säljare har uppgivet ett pris och uppgett bank eller pp. Om det sedan skulle varit möjligt att säga att ok, nu har vi ett pris, om jag betalat via banköverföring, drar du av x% då - det vet jag inte.

Ok, i så fall har det fungerat bra för dig. Jag har handlat via AF på nätet och via privatpersoner, och där har det varit ett pris för banköverföring och ett pris = banköverföring + 2,8% för Paypal. Sen har man bara att välja om man litar på säljaren tillräckligt för att föra över pengar i förskott, "blint", eller betala via PayPal.
 

Affe

Una vida loca
2-Faktor
Tror att det lutar åt banköverföring iaf! Men jag skickade ett mejl till handlarn där jag frågar om det tillkommer några avgifter vid betalning via paypal.
 

Henrik A

Omega
Glöm inte heller att i stort sett alla bank- och kreditkort lägger på en växlingsavgift på 1-2% som är inbakad i den sämre valutakursen som du ser på kontoutdraget. Och den avgiften får man betala även om man väljer SEK som valuta på Pay Pal är min erfarenhet (fast då tar nog Pay Pal en del av kakan)

En banktransaktion är nästan alltid billigast (ofta helt avgiftsfri).
 

Affe

Una vida loca
2-Faktor
Jag tackar alla för hjälpen och informationen, var lärorikt. Han verkar reko, han har svarat på alla mailen och gjort klart vad som gäller om jag betalar via paypal. Det hade varit ett bra alternativ om inte kursen skulle varit så :depressed: dålig. Det skiljer 2000kr på att betala via banköverföring kontra paypal. Om han blåser mig blir det iof jävligt dyrt, men jag kom mer att betala via banköverföring. Jaja...det kostar att ligga på Topp, MoaHahaha :cigar:
 
Topp