• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

En fråga om cert och serienr. på min Oysterquartz

StarMan

KS Explorers Club
2-Faktor
Min Oysterquartz har ett medföljande cert som innehåller en del frågetecken. Serienumret i certet är handskrivet, alltså inga "punched papers". Numret som är handskrivet är ett sexsiffrigt nummer 468xxx. Serienumret på boetten är ett 7 siffrigt, 650xxxx men ovanför det är den sexsiffriga numret ingraverat med något mindre teckenstorlek och ser lite slarvigt ut som det var gjort "för hand"

Certet och klockan i övrigt ser helt kocher ut i mina novisa ögon. Certet är stämplat på Beyers i Zürich som tydligen är en väldigt väldkänd och anrik uraffär.

Någon som kan förklara vad som är orsaken till att man graverat in ett nytt nummer intill serienumret och skrivit detta på certet?

SsnlBuX.jpg

Kx3kVd8.jpg
 

Porsan

Efraim
2-Faktor
Verkar skumt, känns som någon haft ett cert liggands med ett nummer och en klocka med ett annat och helt enkelt ristat in det som står på certet. Minst sagt märkligt, ditt serienummer bör vara 1980-81 det på certet 1976-77, och själva certet daterat 1988...
 

StarMan

KS Explorers Club
2-Faktor
Jo, årtalet har jag också reagerat på. Det är sent med tanke på serienumret på klockan och det på certet.

Men säg att nån haft ett tomt cert liggandes och velat förfalska, då hade man ju skrivit klockans 6,5 milj. serienr. Har man fått tag på certet färdigpåskrivet så har man ju knappast trott att man kunnat lura nån med att ha skrivit in det sexsiffriga numret slarvigt på klockan.

Och. Varför har certet ett serienummer och årtal som misstämmer så mycket?
 

Nicklas.S

Audemars
2-Faktor
Det förekommer både hålade, maskinskrivna och handskrivna cert, så det är inget konstigt med det,
det ser också korrekt ut för årgången och har rätt landskod.
Att klockan är tillverkad 1980-81 och såld 1988 är heller inget konstigt då OQ var riktiga hyllvärmare.
3 av mina oysterquartz låg osålda 5-6 år i butiken innan dom såldes.
När klockan såldes 1988 så kan ju säljaren ha skrivit fel serienummer på certet, men jag har ingen bra förklaring till varför det är inristat på klockan. För övrigt är väl serienummer 468xxx från 1946-47.
 

StarMan

KS Explorers Club
2-Faktor
Det förekommer både hålade, maskinskrivna och handskrivna cert, så det är inget konstigt med det,
det ser också korrekt ut för årgången och har rätt landskod.
Att klockan är tillverkad 1980-81 och såld 1988 är heller inget konstigt då OQ var riktiga hyllvärmare.
3 av mina oysterquartz låg osålda 5-6 år i butiken innan dom såldes.
När klockan såldes 1988 så kan ju säljaren ha skrivit fel serienummer på certet, men jag har ingen bra förklaring till varför det är inristat på klockan. För övrigt är väl serienummer 468xxx från 1946-47.
Tack för svaret. :)
Hade tänkt dra iväg ett mail till Beyer på skoj för att se om de skulle ha nån förklaring. Tyvärr uppger de inte nån mailadress på sin hemsida.
 

Nicklas.S

Audemars
2-Faktor
Mest troligt är att AD:n skrev fel serienummer på certet 1988, sedan har någon graverat in det felaktiga serienumret på klockan. Men jag är ganska säker på att certet hör ihop med din klocka.
 

StarMan

KS Explorers Club
2-Faktor
Mest troligt är att AD:n skrev fel serienummer på certet 1988, sedan har någon graverat in det felaktiga serienumret på klockan. Men jag är ganska säker på att certet hör ihop med din klocka.
Jo, det är ju en möjlig förklaring. Lite konstigt också att det står "Oysterquartz 17014" där serienumret ska stå. Känns nästan som man bara skrivit det först och sen skrivit det felaktiga serienumret ovanför. Bara jag kommer mig för ska jag maila Bayer och kolla.
 

poormans

Rolex
det där är ett så kallat "non chrono/blankcert" som AD's hade då kunder ibland ändrade sig och tog en annan modell/referens, när originalcertet redan är ifyllt eller om de tog in nyare klockor i byte och då sålde dem som "nya" med full garanti

för chronometer/garanticerten är "one of a kind" är de borta är det kört men ett sånt cert på bilden fanns även då en del klockor inte var chronometer certifierade så en massa 5513 och vintage daytonas ska faktiskt ha skrivna cert

men vore det en inbytesklocka eller att AD tappat bort originalcertet så borde rätt serie nr stå där

såna klockor har jag haft ett par st men jag har aldrig sett att de graverat in ett annat serie nr (tror ej ens de fick göra det då rolex serie nr är individuella)

så tyvärr tror jag att det där är en efterkonstruktion dvs klockan har fått ett nr ingraverat efter ett hyffsat passande cert någon gång under åren

cheers
christian
 

StarMan

KS Explorers Club
2-Faktor
Har haft denna inne hos Nymans på en lätt polering och lite annat fix och trix nu i sommar och jag passade på att fråga om graveringen.

De trodde att graveringen kunde ha två orsaker. Endera skulle det vara ett reparationsnummer som boetten fått när den varit inne på rep nångång eller så kunde det vara att butiken som sålt den haft ett eget butiksnummer. De var dock tveksamma till varför detta nummer också står på certet.

Återstår att höra med Bayer som sålt den om de kan ha nån aning.
 

StarMan

KS Explorers Club
2-Faktor
Mysteriet är löst! Jag har fått svar från Bayer Chronometrie i Zürich som har sålt klockan ursprungligen:
"Thank you for your e-mail.

This number on the watch case is the Beyer storage number. All our watches are ingraved with our number and the serial number of Rolex."

Varför de även skrivit in detta nummer på certet ist. för serienumret förtäljer inte storyn. Hur som helst känns det bra att veta att certet och klockan hör ihop.
 

acce1999

Patek
2-Faktor
Mysteriet är löst! Jag har fått svar från Bayer Chronometrie i Zürich som har sålt klockan ursprungligen:
"Thank you for your e-mail.

This number on the watch case is the Beyer storage number. All our watches are ingraved with our number and the serial number of Rolex."

Varför de även skrivit in detta nummer på certet ist. för serienumret förtäljer inte storyn. Hur som helst känns det bra att veta att certet och klockan hör ihop.
Bra detektivarbete!

Mvh A
 
Topp