Laddar...
Nymans Ur 1851

Stockholms Auktionsverk
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

En gammal Heuer till soptippen - vad är värdet?.....

Diskussion i 'Vintage' startad av Joakim C, 13 mars 2016.

1. Joakim C
    Trådstartare

Joakim C Borgare

- Nu har du chansen att säga din mening! Jag har en gammal Heuer Solunar liggande, inköpt för längesedan. Skicket är rent ut sagt....... - Ja, just det, vad tycker du. Urets övriga förutsättningar; verket fungerar, knapp saknas som synes.

• Vad hade du gjort med uret om du skulle använda det i daglig mening?
    • Vad hade du betalat för ett dylikt på en auktion?
    • Hur värderar du skick och kondition på uret?
    Jag är nyfiken på era personliga åsikter. Försök att börja beskriva vad du ser och din spontana reaktion (utan att ha massa dollarsedlar för ögonen).

Heuer Solunar släpptes på marknaden 1949 på initiativ från handelshuset Abercrombie & Fitch som hade ett tätt samarbete med Heuer. Handelshuset A & F grundades i 1892 i New York och utrustade jägare, fiskare och friluftsfolk med exklusiva kvalitetsprodukter. Det är ett ur tänkt för fiskare som gillar att hålla reda på hur tidvattnet står. Med knappen kan du vrida den lilla tavlan för att justera /synkronisera visningen med korrekt tidvatten. Jag tycker uret är vackert och formgivningen riktigt lyckad. Storleken är 36 mm och urverket Valjoux 90.1. På Solunar följde Seafarer med kronograf och ett flertal varianter.

Det finns mycket info om dessa ur och dess varianter om du söker på Heuer; Solunar, Mareographe, Seafarer.

Heuer Solunar, ad.JPG Heuer-Solunar-serien,.jpg Heuer-Solunar-lock-insida.jpg Heuer-Solunar-krona.jpg Heuer-Solunar-baklock.jpg
    Heuer-Solunar,-tavla.jpg Heuer-Solunar-verk.jpg

Senast ändrad: 13 mars 2016
    Pictor, David Paul, theargonaut och 9 andra gillar detta.
  2. MacRulez4ever

MacRulez4ever Biskop

Jag hade servat verket och och satt dit en temporär puscher, hade nog inte gjort så mycket mer. Sen hade jag letat som en tok efter rätta delar om något ej är original medans jag använt skönheten. Tycker dock att vintage är lurigt men den ser ju rätt ut enligt mig
    Boett är sleten tavla är ok tycker jag ! Visarna ser ju rätt ut.Man kan säkert få till boetten bättre utan att polera i sönder något, men jag hade lämnat kvar så mycket originalslitningar som möjligt. Kanske polerat lite plexi så att den coola tavlan synts lite bättre !
    Pris svårt men förmodligen ganska saftigt ! Köper den gärna av dig om du ska sälja ! Ska googla lite info, riktigt grym och snygg klocka !
    Grattis till ett riktigt fint fynd , om man nu gillar gamla klockor dvs ;)

eriksson850 gillar detta.
  3. MacRulez4ever

MacRulez4ever Biskop

4. Coffetoledo

Coffetoledo Bonde

Från:
    Göteborg
    Jag är ingen klockexpert alls! Men min personliga åsikt är att jag skulle servat den, satt på något snyggt läderband och använt den. Riktigt fin trotts skicket, men somliga kallar det patina ;)

Hade också bytt/slipat glaset

5. Jonaz

Jonaz Biskop

Från:
    Göteborg
    På med ett sletet läder och använd!

6. Daytona96

Daytona96 Biskop

Från:
    Linköping
    Hur mycket vill du ha för den?:D

7. Daytona96

Daytona96 Biskop

Från:
    Linköping
    Den ser ut att vara korrekt, urtavlan är i ärligt skick, boetten är ju i dåligt skick men det går säkert att återställa den. Verket behöver som sagt en service.
    Det är svårt att värdera den som den är nu, men efter service så kan den vara värd ganska mycket eftersom det är en eftertraktad modell, dock inte lika eftertraktad som dem med "Abercombie & Fitch" på urtavlan.

8. Viken

Viken Torpare

Kul modell! tycker tavlan ser charmig ut men boetten ser onekligen rätt risig ut. Är det kromad mässing? och hur fixar man till en sådan? hade nog inte lagt en förmögenhet på den men är ju heller ingen heuer samlare. Går boetten att fixa till på ett bra sätt den ju absolut värd en service. Tryckknappen ser ju rätt standard ut så du lär ju kunna hitta nått liknande.

9. LongCon

LongCon Miss Softie

Från:
    Vallentuna
    Tavlan är ju kanon! Trist material i boetten, skulle varit ss. Hade inte betalat mycket för en klocka med den boetten även om tavlan i sig säkert är värd en del.
    Hade boetten varit i SS hade jag putsat upp glaset, satt dit en puscher och burit den med stolthet.

10. eriksson850

eriksson850 Friends of KS

Från:
    烏普薩拉
    +1
    En repig stålboett gör mig inte något, men en boett i fulmetall där mässingen börjar titta fram gör klockan betydligt mindre intressant för mig. Synd att de snålat in på tillverkningskostnaderna på en annars fin klocka (gillar tavlan speciellt).
    Hade den kommit i min famn gratis hade jag som någon skrivit tidigare satt dit en generisk pusher och servat den, dock hade den nog tyvärr fått spendera mesta tiden i lådan.

frere och LongCon gillar detta.
  11. Joakim C
    Trådstartare

Joakim C Borgare

- Tack för era svar och tankar. Intressant tycker jag. Uret är 100% genuint men i bedrövligt skick. Jag har fått förfrågning om jag vill sälja -nej, då postar jag naturligtvis en säljannons. Jag tycker att tavlan är vacker, men för mig är detta ur en tavla som behöver renoveras. Som den ser ut nu kommer den inte på min arm och jag bär inte ett gammalt ur som inte jag tycker är vackert. Nå, vad göra. Leta en ny boett, få en duktig mekaniker att tillverka en? Vi får se.

För att bära det dagligen behövs det en fin boett, ett rimligt pris på en auktion är ett par tusenlappar (inte med dagens marknad). Skick, boett mycket dålig, tavlan och visare 3 (5). Det är mina åsikter om uret, idag. Om en tid kanske en annan "sanning" infunnit sig.....

12. rogart-63

rogart-63 Biskop

Från:
    Vettet.
    Den är ju grym . Klart den ska göras servas och sättas tillbaka i samma gamla sletna boett. Verket ser ju att vara ett vanligt enkelt AS 1188 eller?? Valjoux 90,1? Är det samma verk ? Det där är inte ett valjoux verk :confused:

13. rogart-63

rogart-63 Biskop

Från:
    Vettet.
  14. Joakim C
    Trådstartare

Joakim C Borgare

- Du verkar ha helt rätt! AS 1188 är det. Sorry.

15. MacRulez4ever

MacRulez4ever Biskop

Renovera inte tavlan

16. rogart-63

rogart-63 Biskop

Från:
    Vettet.
    Spelar ingen roll? Jag tycker den är så cool så den måste bara räddas? Vem vet en vacker dag finns där en boett som är i bättre skick än denna. Pushern ser ut som en gammal omega press in modell . Och fungerar så att den stannar balansen. En ny krona för tätningen skull och se till att det blir tätt mot baklocket. Nytt glas . Sen är den en redig goding.

17. Joakim C
    Trådstartare

Joakim C Borgare

- Nej renoveringsbehov föreligger inte. Boetten som sagt är bedrövlig. Jag gillar vackra ting och den är det inte.

18. Viken

Viken Torpare

Blir lite nyfiken, går det att göra något åt en boett i det här materialet och skick eller är den beyond repair? slipa ned och kroma om?