• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

En gammal Jaeger-LeCoultre - Vad göra?

Fadershan

Patek
Sådär, nu är service/renovering klar. Här är lite bilder, inte så bra men... . Nu ska jag bara fixa nytt armband också.
Jag har också en fråga gällande tidshållning på en sådan här klocka. Den verkar sakta sig ca -40-50 s/dygn, verkar det rimligt för en sådan här gammal klocka (också efter en service). Är det bara att acceptera eller borde det vara bättre tidhållning.
Bild 17.jpg

Bild 4.jpg

Återigen tack alla som svarat på frågor och gett tips och råd.
Va kul, tack för uppdatering! Fin! Jag kan nog tycka att lite bättre tidshållning kan man förvänta sig. +-30s/dygn vore mer smärtgränsen imho. Vore ju spännande att se den i en timegrapher för det går säkert att rucka till mkt bättre ifall de lyckats med servicen!
 

Pistol_Pete

Panerai
Sådär, nu är service/renovering klar. Här är lite bilder, inte så bra men... . Nu ska jag bara fixa nytt armband också.
Jag har också en fråga gällande tidshållning på en sådan här klocka. Den verkar sakta sig ca -40-50 s/dygn, verkar det rimligt för en sådan här gammal klocka (också efter en service). Är det bara att acceptera eller borde det vara bättre tidhållning.
Jag tycker det låter som märkligt mycket med 40-50 sekunder per dygn, du borde kunna begära en tiondel så mycket av en nyservad klocka...
Men jäklar vad fin den blev!
Stort grattis!

Jag skulle kila förbi urmakaren och prata om tidshållningen på verket.

Återigen, superfin dinka, jag är jätteglad att du valde att serva den och ser fram emot fler bilder... snälla? ;)
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Det är ju en JLC, klart den ska gå bättre än så. Men vi vet ju inte vad som gjorts, kanske var verket slitet och delar gick inte att hitta. Omöjligt för oss att göra en sådan bedömning så prata med urmakaren.
 

frandinet

Cartier
Va kul, tack för uppdatering! Fin! Jag kan nog tycka att lite bättre tidshållning kan man förvänta sig. +-30s/dygn vore mer smärtgränsen imho. Vore ju spännande att se den i en timegrapher för det går säkert att rucka till mkt bättre ifall de lyckats med servicen!
Du ska inte nöja dig med det om du betalat dyra pengar för en service. Jag som glad hobby urmakare har servat ca 30-40 klockor och jag har aldrig fått ett så dåligt resultat den bör ju hålla sig inom +10.
Har nu mätt under en något längre period och nu de två senaste dygnen har den saktat sig 14,3 s/d respektive 13,5 s/d, så en viss förbättring. Jag vet inte om den behövde "komma igång" först?
Jag ska följa tidsavvikelsen ytterligare någon tid och sen kontakta urmakaren och höra vad dom säger.
 

frandinet

Cartier
Jag tycker det låter som märkligt mycket med 40-50 sekunder per dygn, du borde kunna begära en tiondel så mycket av en nyservad klocka...
Men jäklar vad fin den blev!
Stort grattis!

Jag skulle kila förbi urmakaren och prata om tidshållningen på verket.

Återigen, superfin dinka, jag är jätteglad att du valde att serva den och ser fram emot fler bilder... snälla? ;)
Tack! Kul att du också gillar klockan, själv är jag jätte nöjd och glad. Ska försöka ta några fler bilder vid tillfälle.:)
 

frandinet

Cartier
Det är ju en JLC, klart den ska gå bättre än så. Men vi vet ju inte vad som gjorts, kanske var verket slitet och delar gick inte att hitta. Omöjligt för oss att göra en sådan bedömning så prata med urmakaren.
De (AD för JLC) har utfört en service/reparation, bytt glas, bytt krona, bytt en fjäder samt trycktestat den, men mer detaljerat än så har jag inte fått reda på. Jag ska följa tidsavvikelsen ytterligare en tid och sen kontakta urmakaren
 
Topp