Laddar...
Nymans Ur 1851

Erikson Urhandel
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

En gammal Omega med en historia - Inlägg 500

Diskussion i 'Diskussion' startad av Matts, 28 mars 2015.

1. Matts
    Trådstartare

Matts Friends of KS

Från:
    Stockholm
    I skuggan av Basel har jag lurkat omkring och försökt hitta en lucka för att pricka in inlägg nummer 500. Minnesgoda KSare kommer ihåg att jag hittade en Omega seamaster hos mina föräldrar. Omegan fungerade inte och var hårt använd men bar på en liten historia.

http://klocksnack.se/threads/den-som-söker-finner.29420/

Omegan i sig visade sig inte vara någon raritet, det var en
    Ref 166.002 med Verk 565. Här inplastad inför färden till service
    IMG_1675.JPG

Nåväl, klockan hamnade efter en kontroll liggandes i lådan i väntan på service. Flera av KS egna mekaniker kontaktades men av någon anledning drogs jag till en urmakare jag läst mycket om här på KS. Werner Koch - ABC service centrum på Hornsgatan, känd för att kunna gamla Omega samt sitta på reservdelar.

Är det guld som glimmar på Hornsgatan?

IMG_1691.JPG

IMG_1692.JPG

Werner ville vid en första anblick inte förbarma sig över klockan då det nog inte skulle vara "värt" det men efter en liten titt under boetten visade det sig att urverket var i ett oservat men oförstört skick. Efter föredömligt snabb service (1 vecka) samt ett mycket långt och givande samtal om urmakeri förr och nu så lämnade jag butiken på Hornsgatan med denna i fickan! IMG_5685.JPG

IMG_1705.JPG
    Prickarna på tavlan fick ungefär samma förklaring som i den gamla tråden, det enda märkliga är att den aldrig tidigare varit på service?!
    ...Historian, historien... proveniensen??
    Tja det är ju kanske inte Castros Rolex eller någon astronauts Speedmaster men baksidan skvallrar om något lite över det vanliga...
    IMG_5695.JPG

Hade jag hittat klockan på loppis hade kanske sökandet stannat här men nu råkar jag ju känna den ursprungliga ägaren rätt bra så jag fick historian bakom när jag lämnade över den nyservade klockan.

Min far var en rätt framgångsrik friidrottare på 60-talet och klockan fick han tydligen av Svenska friidrottsförbundet när han uppnått 20 landskamper och därmed kvalificerat sig att bli en så kallad "stor grabb" (nr 221)
    storagrabbar.jpg
    Han tror han fick den 1965 men "stor grabb" registren säger 62-63 Mina efterforskningar om Omegan pekar på 65-66 så det verkar som farsans minne fungera ännu.
    Vad idrottsmän som blir "stor grabb" får idag känner jag inte till, kanske ingen sprillans omega men å andra sidan tjänar de nog lite mer pengar på sitt idrottande om de är på den nivån idag.

Ett utdrag ur meritlistan
    Klubbar: Westermalm, SoIK Hellas, Spårvägens FK, vann diskus vid Universiaden ( typ dåtidens junior-VM) 1965.
    SM vann han 1962-66. Höjde svenskt rekord från 55,12 till 59,95. Senare personligt rekord med 62.86.(Diskus)
    Deltog på OS i Tokyo 1964

Som lite kuriosa så kan jag berätta att på sent 50 tal ansågs styrketräning förstöra tekniken och idrottare avråddes från att träna på gymmet. På bilden kan man se att detta är något senare och att man inte skippade "leg day" på den här tiden.
    Scan1000221.jpg
    Senare förstördes grenen av doping och vad som är det riktiga svenska rekordet kan man väl sia och diskutera om tills man somnar.

Så det var allt från mig denna gång, 500 inlägg nästan dubbelt så många likes. De ca 8 månaderna på KS har lärt mig oerhört mycket och mitt intresse för klockor bara ökar.
    Tack för alla GTG er, AW, sponsorevenemang och jag kommer nu att i lugn takt närma mig hylllans magiska 1500 med ambitionen att hålla minst samma "likeratio" som nu. Hoppas också få lära känna fler av er på kommande GTG er.

PS Tissoten ( i den länkade tråden) var en quartzare och det räckte med att byta batteriet så började den ticka och gå.

Trevlig helg och glöm inte att ladda er lume inför earthhour samt att inte glömma att ställa om till sommartid.

mvh

Matts

Jaggis, trumpetera, laketwig och 40 andra gillar detta.
  2. Dalomo

Dalomo Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Trevlig historia!

Strauss och Matts gillar detta.
  3. Asplund

Asplund Friends of KS

Från:
    Förorten
    Kul post!

Matts gillar detta.
  4. Fixoflex

Fixoflex Friends of KS

Från:
    Småland
    Fantastisk historia och - verkade - ett bra bemötande hos urmakaren!

Grattis till din fina Omega!

Matts gillar detta.
  5. OskarK

OskarK Friends of KS

Kul med klockor som bär på en historia, antar att det är en keeper :)

Matts gillar detta.
  6. Jolanthe

Jolanthe Friends of KS

Från:
    Helsingborg
    Trevlig post, en riktig keeper :)

Matts gillar detta.
  7. Strauss

Strauss Bonde

Fantastiskt trevlig historia! Tack för att du dela med dig!

Matts gillar detta.
  8. wayne

wayne Friends of KS

Trevlig läsning!
    Trevlig helg!

Matts gillar detta.
  9. Pelarn65

Pelarn65 Friends of KS

Härligt med en historia bakom, grattis till en trevlig klocka.

10. Matts
    Trådstartare

Matts Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Mycket bra bemötande och framförallt servade han den på runt en vecka. Dessutom alltid roligt att snacka med någon kunnig som är beredd att dela med sig av sin kunskap, vilket iofs inte är såå ovanligt i klocksvängen:)

Fixoflex gillar detta.
  11. Matts
    Trådstartare

Matts Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Den stannar i familjen åtminstone så länge jag lever, nu har farsan börjat använda den igen och jag hoppas det dröjer innan jag får den i min ägo permanent.

trumpetera, DrDre, OskarK och 1 annan gillar detta.
  12. Ingeröd

Ingeröd Bonde

Från:
    Göteborg
    Fin berättelse och en riktigt fin klocka!

Matts gillar detta.
  13. Richispice

Richispice Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Fantastiskt fin klocka med en härlig historia.

Matts gillar detta.
  14. Patrik J

Patrik J Friends of KS

Från:
    Schtaaan
    Härlig klocka och ännu bättre historia. Var tvungen att googla fram vem pappa är. Måste dock erkänna att jag är ett par år för ung för att känna igen namnet. :)

Matts gillar detta.
  15. Patrik J

Patrik J Friends of KS

Från:
    Schtaaan
    Oops! Var visst mitt 500:e inlägg. Måste hitta en cool historia också. :cool:

Matts gillar detta.
  16. Taxman

Taxman Friends of KS

Spännande historia! En sån klocka är ju verkligen värd en service! Grattis till din far som fick en nyservad klocka och tack för att du delade med dig!

Matts gillar detta.
  17. Jonte73

Jonte73 Friends of KS

Härlig story och en toppenfin Seamaster.
    Snyggt.

Matts gillar detta.
  18. nissehult

nissehult Friends of KS

Trevlig läsning så här på söndagsmorgonen.

Matts gillar detta.
  19. KenKun

KenKun Biskop

Fin historia, tack :)

Matts gillar detta.
  20. M021

M021 Friends of KS

Trevlig historia, och klockan fick ni verkligen till, perfekt dressare.

Matts gillar detta.
  21. R0B

R0B Präst

Fin post :)

Mårtenssons ur Brookfield