• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

En gammal taske på Stadsmissionen .

rogart-63

Patek
Ingen tanke på varför jag handlar gamla handväskor? Kanske ligger det i mitt kvinnliga jag :) Nä såg den och tänkte det kanske kan bli ett bra strap? Sen gick det undan som vanligt? Men tänkte ta er med på resan när jag gör andra sidan. En gammal taske som det heter på danska är utgångsläget.
Här har jag redan satt kniven i väskan.
DSC05523.JPG

Och här har jag gjort ena delen redan färdig. Svart kant och svart tråd i tre varv blev snyggt?
DSC05526.JPG
DSC05525.JPG

Och varför inte i Stadsmissions anda? Auktionera ut bandet och pengarna går till BCF när det är färdigt? Men det återkommer vi till.
 

jabla

Sarlacc
Ingen tanke på varför jag handlar gamla handväskor? Kanske ligger det i mitt kvinnliga jag :) Nä såg den och tänkte det kanske kan bli ett bra strap? Sen gick det undan som vanligt? Men tänkte ta er med på resan när jag gör andra sidan. En gammal taske som det heter på danska är utgångsläget.
Här har jag redan satt kniven i väskan.
DSC05523.JPG

Och här har jag gjort ena delen redan färdig. Svart kant och svart tråd i tre varv blev snyggt?
DSC05526.JPG
DSC05525.JPG

Och varför inte i Stadsmissions anda? Auktionera ut bandet och pengarna går till BCF när det är färdigt? Men det återkommer vi till.
Snyggt jobbat!
Bjuder 300:- om det är 20mm bred.
 

rogart-63

Patek
Använde mig av samma bit som jag gjort flärpen av. Så det matchar.
DSC05528.JPG

Jag skär en bit som är 21mm bredd. Inte så noga här Då det ska skäras efter limningen.
DSC05529.JPG

Sen märker jag upp 12 cm i detta fall. Har ett invik på 6 cm. Om jag kör ett 7 cm band.
DSC05530.JPG

Limmar med kontaktlim den biten som skall vikas ihop. Och låter torka tills det blir klibbigt. Går ganska fort på läder.
DSC05531.JPG

Vik ihop och sätt i spänn några timmar. Hittade några små fina tvingar på biltema . Återstår att se hur länge dom håller? Även stålskalan är biltemas.
DSC05533.JPG
DSC05534.JPG

En del av dom verktyg jag använder mig av. Mestadels billiga verktyg.
Syl från Ebay. Skit men det funkar att göra hål med och till annat som ni senare får se?
En gammal potatis stickare?
Brytbladskniv med Sollex blad. Dom absolut bästa blad som finns. Funkar att skära sig i ringsfingret med så blodet sprutar:confused:. Håll fingrarna på säkert avstånd.
En omgjord syl med mejselformat spets till syningen vid luggen.
En trekantsstålskala. Håller fingrarna borta från kniven bättre. Samt är stabilare än en vanlig stålskala.
En 1,8 mm borr i en hållare att borra upp bandstifts hålen med. Om man vill ha mindre bandstift så går det byta till 1,5 mm . Tunnare ändå så kör jag bara med potatisstickaren.
DSC05536.JPG
 

Chuck

Patek
2-Faktor
Grymt jobbat, ser bra ut! Färgen gillad jag skarpt, var köper du stål detaljerna spänne osv?
 

rogart-63

Patek
Grymt jobbat, ser bra ut! Färgen gillad jag skarpt, var köper du stål detaljerna spänne osv?
Spännen köper jag på cousinsuk. Kör i stort sett samma modell överlag. Kanske byts dom ändå ut senare till nåt märkespänne?
Tycker spännena från cousinsuk är rätt ok kvalle på Ev sätter jag dit en kraftigare/grövre springbar om bandet är styvt.
Har sökt och letat efter snygga vintagespännen som inte kostar 200:- styck. Typ som bältesspännen fast mindre. Alltså såna man har runt midjan.
 

rogart-63

Patek
Här har det härdat en stund. Jag mäter upp 7 cm på insidan av bandet. Har snedd skurit 1 cm av den delen jag vikte ihop. Sen skar jag av den biten jag inte behöver till bandet. Den ska jag använda till keepers.
DSC05538.JPG

Jag mäter upp cirka 7 mm på var sida om strecket 7 cm . Det skall bli den delen som spännet skall sitta på . Och så limmar jag där. Jag brukar inte tänka på att bandstiftet ska igenom utan limmar alltihopa. Hålen gör jag sist. Har även sneddskurit den delen som ligga mot den andra. Så bandet får en någorlunda slät insida. Sen kommer jag sy igenom bägge lagrena.
DSC05539.JPG

DSC05541.JPG

Vikt ihop rättat till och satt i spänn med en annan tving denna gång. Mer fjong i den :)
DSC05542.JPG

Under tiden passar jag på att skära till keepersen. Två bitar på 6,5 mm . Så blev det denna gång. Lite olika från gång till gång. Hur bredda jag gör dom.
DSC05543.JPG
DSC05544.JPG
DSC05545.JPG

Nu ska det få torka en stund innan jag gör keepersen färdiga och kan skära till bandet i rätt storlek och form.
 
Senast ändrad:

rogart-63

Patek
Inte alltid det går bra? Här har jag mina mallar. Köpta från nån kinesiskt firma. Lite olika storlekar. 20-18 och 22-20 mm. kostade inte så värst mycket och underlättar vissentligt. Tyvärr är dom lite under rätt mått 19,5 istället för 20 mm . Vilket gör att jag får tänka på att flytta en halv mm innan jag skär andra sidan.

DSC05548.JPG
DSC05549.JPG

Lägger den uppe på lädret och skär efter kanten. Vänder och skär andra sidan. Hålen i mallen är till för att kunna markera var lädret skall vikas? Om man nu gör exakt som dom tänkt. Vilket inte jag gör? Anväder bara mallen som mall :)
DSC05550.JPG
Faaasiken. Den blev för smal i överkant. Vet inte vad jag gjorde för fel? Kanske gled mallen när jag skar? Detta betyder att jag får göra alltihop från början igen. Men kan nog använda den till att göra keepersen under tiden jag väntar på att den nya ska bli färdig.
DSC05551.JPG

19,86 ska det stå men solen blänker i skjutmåttet Vilket är en tiondel eller två för smalt. Tenderar att göra dom något för bredda istället . Typ 20,1- 20,2 mm .
DSC05552.JPG

På att igen :)
 

rogart-63

Patek
Under tiden så fixar jag till keepersen. Skär lite på snedden på båda sidor av keepersen. Mäter genom att lägga det ena bandet över det andra. En keepers är lite större än den andra. Då den bara går genom ett lager av lädret.
DSC05553.JPG
DSC05554.JPG

Lägger biten under lädret och smetar på lite kontaktlim på båda ytorna. mest för att få keepersen lagom stor. Ska ligga med syningen under den biten sen.
DSC05557.JPG
DSC05555.JPG

Här smög ett annat band sig in? Lekte lite med ett överbliven flärp. Såg nåt liknande på internet.
DSC05559.JPG

Sen tar jag bort keepersen och sätter dom i kläm en stund .
DSC05560.JPG

Målar kanterna med Feibings Edgekote. Två lager minst. Torkar rätt fort och sitter bra. Good shit helt enkelt :)
DSC05562.JPG
DSC05561.JPG

Inte riktigt torrt ännu.
DSC05563.JPG

Har lyckats att få till en ny bit hyfsat snabbt ändå. Målar kanterna på den oxå. Funderar på om jag ska måla det ljusa inuti keepersen eller jag ska låta det vara så? Eventuellt tar jag lite narvsvärta och färgar in det?
DSC05564.JPG

Nu ska jag bara sy keepersen innan dom kan monteras på bandet?
 

rogart-63

Patek
Det börjar likna nåt? Har passat på att sy övre delen på bandet? Medan resten torkat lite grand.
DSC05574.JPG

Här syns dom avlånga hålen jag gjort för tråden.
DSC05570.JPG

Försökte fånga en snabb bild på när jag brände änden av tråden. Blev väl bra låga :)
DSC05571.JPG

Gör två hål i keepersen och syr med lite tunnare tråd än i övre delen av bandet.
DSC05575.JPG

Man får inte glömma att trä på den övre keepern först . Annars kan det bli svårt att få ditt den? helst om bandet är 20-16 mm?
DSC05576.JPG

Limma där keepern ska sitta och så lite på den oxå.
DSC05577.JPG

Vikt tillbaka och sätt i kläm en stund. strax klart för att limma tillbaka flärpen oxå.
DSC05578.JPG
Snart klart för att sy det sista .
 

McFly

Cartier
2-Faktor
Sjukt snyggt! Hur fungerar det att använda "mockasidan" på detta lädret? Tänker mig att det skulle bli riktigt snyggt som ett läder-nato :)
 

rogart-63

Patek
Sjukt snyggt! Hur fungerar det att använda "mockasidan" på detta lädret? Tänker mig att det skulle bli riktigt snyggt som ett läder-nato :)
Hade faktiskt fundering på om baksidan går att använda som du säger? Men sen tyckte jag nog att framsidan var snyggare?
Nato hade varit snyggt men tyvärr är det för lite läder för att kunna göra ett så långt band som det krävs till ett nato.
Har ett annat liknande läder som jag tänkte vända och använda fläsksidan av. Mer om det en annan gång i detta forum.
 

rogart-63

Patek
Sista rycket. Sy fast den nedre delen och göra hål för spännets kläpp. Den senare gör jag med en brännare och värmer upp den gamla sylen. Sen kör jag potatistestaren rakt genom bandet på samma sätt. Då lädret var lite töjbart denna gång gick det fint att få dit en 1,8 mm bandstift istället för 1,3 mm . Jag sätter stygnen 3,5 mm från kanten. Varför vet jag inte. Bara att det är snyggast så?
DSC05581.JPG

Märker upp centrum på bandänden och gör ett hål en bit in med en håltång . Minsta hålet.
DSC05583.JPG
DSC05584.JPG

På med gasolbrännaren och gör lite creme caramel :eek:. Till frukost. BLÄÄÄÄ . Nä jag värmer sylen för att bränna kläpphålet.
Usch det där låt nästan lite ekivokt :D
DSC05585.JPG

Och så värmer jag potatispetaren och försigtigt för igenom den från båda håll tills det blir ett hål rakt igenom.
DSC05586.JPG

Lite Tan-kote från Feibings på potatispetaren och så drar jag den igenom hålet.
DSC05587.JPG
 
Senast ändrad:

rogart-63

Patek
Färdigt. Äntligen färdig.Ont i fingrar och nacke men det var det värt Skönt säger ni som slipper mitt ständiga skrivande och tuggande :oops:.
Men visst blev det rätt bra? Mjukt och skönt är det oxå. Som ett nyvaxat kvinnoben :)
Startar en auktion om bandet i diskussionsdelen senare i eftermiddag. Pengarna som kommer in går till BCF .
DSC05588.JPG
DSC05591.JPG
DSC05589.JPG
DSC05590.JPG
 

Tripeiro.

Rolex
2-Faktor
Snyggt och informativt! Bandet med snittet/stygnen mitt i, "den överblivna flärpen", är riktigt snyggt. Är det till salu? Mått?
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Grymt resultat! :)
Tack för att du visade hur du gjorde i så många steg. Kanske ska man ta tag i och testa tillverka något eget band igen.
 

Hotshot

Rolex
2-Faktor
Proffs är ja då inte. Snarare en autodidakt strapmakare :)

Och det är du fruktansvärt bra! Jag ska allt ta och beställa lite verktyg och läder och ge mig på att försöka knåpa ihop ett band:) såg att det fanns 3mm tjockt och 20mm brett läder att beställa... Är det fusk? ;) Kommer det bli ett problem? Haha nu känner jag mig så fruktansvärt lat
 

rogart-63

Patek
Och det är du fruktansvärt bra! Jag ska allt ta och beställa lite verktyg och läder och ge mig på att försöka knåpa ihop ett band:) såg att det fanns 3mm tjockt och 20mm brett läder att beställa... Är det fusk? ;) Kommer det bli ett problem? Haha nu känner jag mig så fruktansvärt lat
Nä det tror jag inte du är. Däremot kanske det inte är ett bra läder att göra ett band av. Kan dock funka. Problemet med läder är att det oftast är stretchigt i en riktning och mindre i en annan. Har nog att göra med hur fibrerna ligger? Ett bälte kanske man vill ha lite stretchigt men ett klockband som går att dra ut är inget bra? Ska visa vad jag menar imorgon. Svårt att förklara.
 
Topp