• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

En gammal zenith

Beastie

Mr Cowbell
2-Faktor
Förutom presentations tråden så blir detta min första post här.

Igår hade min mor tömt sitt backfack, där låg morfars gamla klocka som han ville jag skulle ha efter han gått bort. Mor hade dock glömt bort den och efter 22 år i backfack så fick jag den alltså igår. Blev stormförtjust i den direkt, vred några varv på kronan och den tickade igång direkt efter varit stilla i 22 år.



Vet dock inget om den. Den är i guld, helt original, troligen aldrig servad. 34mm, handdragen.
Fick tips på wus att den ev har urverk cal 2562.
Har gått igenom kaplans, chrono24 och Google men inte hittat någon som ser helt ut som denna.

Nån som är duktig på vintage zenith?

Fridens.
 

Bilagor

  • ImageUploadedByTapatalk1359393866.184892.jpg
    ImageUploadedByTapatalk1359393866.184892.jpg
    62.1 KB · Visningar: 625
  • ImageUploadedByTapatalk1359393890.859114.jpg
    ImageUploadedByTapatalk1359393890.859114.jpg
    35.7 KB · Visningar: 610

Criss Cross

Playing with fire
2-Faktor
Fin klocka och kul att ärva morfars klocka. Har tyvärr ingen info, men den ser äldre ut än 1972. 50-60 tal skulle jag tippa. Skulle gärna ha en gammal guld dinka och gärna Zenith.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Grym! Och snyggt monogram också vilket är ovanligt. Glöm inte serva den! Oljan i den gör nog ingen nytta längre, så om du använder den utan att serva den kan det slita som 17 på urverket.
 

ZQT

The Banker
2-Faktor
Öppna boettlocket och kolla vad det är för serienummer, sen kan du googla fram en lista där det framgår tillverkningsår och urverk och då kan du ta reda på mer specifik modell!
 

Beastie

Mr Cowbell
2-Faktor
Tack för svaren.
Jo jag får nog lämna in den för service, hade först tänkt bara köra på så länge den tickar men det är klart att den borde servas.

Intressant det där med att den kan vara äldre. Morfar fick ju den från sitt jobb och de måste ju säkert köpt in ett gäng klockor så bara för att han fick den 1972 så behöver den ju inte vara från -72. Tänkte inte på själv.

Tackar
 

Wollen

Mao
2-Faktor
Kul med en klocka med både historia och kärlek!

Kan inte tillföra något om klockan mer än att jag gillar den..
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Beastie skrev:
Tack för svaren.
Jo jag får nog lämna in den för service, hade först tänkt bara köra på så länge den tickar
Gör du det, men när den slutar ticka, så kommer det bli dyrt att serva den eftersom så många delar måste bytas. Dessutom tar du risken att inte alla slitdelar går att hitta + att klockans livslängd riskerar att minska avsevärt. Jag skulle chansa på att en service skulle kosta dig 1500kr, vilket jag absolut tycker den är värd.
 

Ariste

Audemars
2-Faktor
Vilken clean snygging, ren och fin design utan knussel. De där monogrammen är fina, speciellt med släkthistorian bakom klockan. Onyxinlägg på indexen var poppis på 70-talet men fanns även tidigare och senare...:)...vårda den och in med den på service så kan dina barn ärva den. Vackert.
 

Jokkmokkswe

Cup of Jawa
2-Faktor
Eftersom du ärvt den, är det nästan lag på, vi får kalla det så, att lämna in den på service pronto. Så har ju ett minne och även en sjyst proveniens !
Vart bor du? Tänkte om panelen kunde bidra med tips på service ställen.
 

Beastie

Mr Cowbell
2-Faktor
Jag bor i Halmstad. Här har vi bara mårtenssons ur som är AD för omega, breitling, tag heure, longines. Vet inte om de kan fixa den kanske? Vad tror ni?
 

Viking

Cartier
Mycket fin Zenith! vårda den ömt. Du kan lämna in den för service hos de flesta urmakare, eftersom verket saknar komplikationer är det relativt enkelt att serva för en yrkesman. Visar här en av mina vintage Zenith i hyfsat bra skick (NOS). Verkar vara snarlik modell till din.
Helt i 18 karat och utan gravyr. Den här är från 1961.

Zenith1-1_zps7bac244d.jpg

Zenith3-1_zps83235897.jpg

Zenith5-1_zpse07dcbef.jpg

Zenith2-3_zpsc336d332.jpg
 

Beastie

Mr Cowbell
2-Faktor
Viking skrev:
Mycket fin Zenith! vårda den ömt. Du kan lämna in den för service hos de flesta urmakare, eftersom verket saknar komplikationer är det relativt enkelt att serva för en yrkesman. Visar här en av mina vintage Zenith i hyfsat bra skick (NOS). Verkar vara snarlik modell till din.
Helt i 18 karat och utan gravyr. Den här är från 1961.

Jo min är väldigt lik din, även sett någon sådan på chrono24. Det enda som skiljer är att min inte har 60st minut/sek index utan vara index var 5e minut. Min har inte heller texten "swiss made" på tavlan.
Men båda serie nr på baksidan har tre siffror sedan ett "D" så de är nog från hyfsat samma period.
 
Topp