• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

En guide till watchwinders/Klockuppdragare

pjmb

Cartier
Mycket bra guide!!
Är det bara jag som tycker de flesta winders är ganska fula? Lite mycket 90-tal? Ngn som vet om och vart man kan köpa lösa motorer till winders om man skulle vilja snickra ihop en själv?
 

Flow

KS Explorers Club
2-Faktor
Mycket bra guide!!
Är det bara jag som tycker de flesta winders är ganska fula? Lite mycket 90-tal? Ngn som vet om och vart man kan köpa lösa motorer till winders om man skulle vilja snickra ihop en själv?

Tack! Orbita säljer sina kvalitets motorer för DIY. Annars finns de säkert billigare china motorer på ebay.

Håller med dig om att designen oftast känns gammal och tråkig. Kika på SwissKubik dom har lite modernare design.
 
D

Deleted member 8389

Guest
Bra inlägg, jag är supernöjd med mina Rapport London. Vet inte riktigt i vilken kategori den räknas men ändå väldigt nöjd.
 

Flow

KS Explorers Club
2-Faktor
Härligt! Först visste jag inte att jag behövde en "lite dyrare" klocka, nu "behöver" jag en winder. Man blir mindre och mindre omtyckt här hemma.

Ja det är så det börjar. En klocka leder till en till fast snäppet dyrare och vips så har man två och inser att det är bökigt att dra igång den andra klockan varje gång man vill ha den på handleden så man måste givetvis skaffa sig en winder. Rätt som det är så ska man ha en klocka till varje tillfälle och en winder som håller alla igång... FML :shifty:
 

The lord

Audemars
Ja det är så det börjar. En klocka leder till en till fast snäppet dyrare och vips så har man två och inser att det är bökigt att dra igång den andra klockan varje gång man vill ha den på handleden så man måste givetvis skaffa sig en winder. Rätt som det är så ska man ha en klocka till varje tillfälle och en winder som håller alla igång... FML :shifty:
Tack för din förståelse!
 

mikjon

Omega
Har nyligen köpt en Beco Boxy Fancy Brick watchwinder, en mycket smidig och utbyggbar serie, någon tystare watchwinder har jag inte träffat på tidigare och jag har flera olika tillverkare. Kan verkligen rekommenderas.
 
Antingen var inte matte min grej men jag köper inte riktigt uträkningen. att dividera TPD-skillnaden med hur många varv 800-versionen kräver vetti-tusan vad det ger. För att se hur gångreservern påverkas måste vi ju jämföra varvskillnaden mellan klockans behov (800 TPD) och uppdragarens kapacitet (650TPD) vilket skulle se ut:
uppdragarens kapacitet 650/24= ca 27 varv/dygn
Klockans behov 800/24 = ca 33 varv/dygn
Vi saknar alltså 33-27=6 varv per dygn för att hålla gångreserven fulltankad
6 varv per dygn motsvarar 6/33 = 18 % av klockans behov vilket gör att vi måste ta 18% av reserven. Således bör klockan tappa 0,18x42 = ca 7,6h/dygn

Ännu lättare att räkna ut denna skillnad bör vara att se på den procentuella skillnaden mellan kapacitet och behov direkt 650/800=0.8125 (81.25%) där vi direkt ser att det saknas ca 18.XX % för att hålla igång klockan med full reserv.
 

Flow

KS Explorers Club
2-Faktor
Antingen var inte matte min grej men jag köper inte riktigt uträkningen. att dividera TPD-skillnaden med hur många varv 800-versionen kräver vetti-tusan vad det ger. För att se hur gångreservern påverkas måste vi ju jämföra varvskillnaden mellan klockans behov (800 TPD) och uppdragarens kapacitet (650TPD) vilket skulle se ut:
uppdragarens kapacitet 650/24= ca 27 varv/dygn
Klockans behov 800/24 = ca 33 varv/dygn
Vi saknar alltså 33-27=6 varv per dygn för att hålla gångreserven fulltankad
6 varv per dygn motsvarar 6/33 = 18 % av klockans behov vilket gör att vi måste ta 18% av reserven. Således bör klockan tappa 0,18x42 = ca 7,6h/dygn

Ännu lättare att räkna ut denna skillnad bör vara att se på den procentuella skillnaden mellan kapacitet och behov direkt 650/800=0.8125 (81.25%) där vi direkt ser att det saknas ca 18.XX % för att hålla igång klockan med full reserv.

Du har nog uppfattat TPD fel. TPD är en förkortning på Turns Per Day (varv per dygn). Din uträkning stämmer inte eftersom du multiplicerar ~18% med 42 när du borde multiplicera det med dygnets timmar dvs 24.

Ponera på att klockan har en full energi reserv på 42 timmar och behöver 800tpd (turns per day) för att hålla samma nivå.

Klockans behov 800tpd / 24h = 33.3333333tph (turns per hour / varv per timma)
Uppdragarens max kapacitet 650tpd / 24h = 27.0833333tph (turns per hour / varv per timma)

33.3333333tph - 27.0833333tph = 6.25tph

Vi saknar alltså 6.25 varv per timma x 24 timmar = 150 varv per dygn (tpd) för att hålla klockan på samma nivå som den va från första början.

Eller så gör man det enkelt för sig istället för att först dela på dygnet i 24 timmar för att sedan multiplicera timmarna med 24 igen...
800tpd - 650tpd = 150tpd

150tpd / 33.3333333tph = 4.5 timmars förlust per dygn av energireserven.

Eller om man vill räkna ut vad procenten är värda så 6.25tph / 33.3333333tph = 0.1875 (18.75%)
Således bör klockan tappa 0.1875 x 24h = 4.5 timmar per dygn.

42 timmar full energireserv - 4.5 timmar förlust = 37.5 timmar kvar efter ett dygn på en uppdragare med 650tpd.
 
Senast ändrad:
Du har nog uppfattat TPD fel. TPD är en förkortning på Turns Per Day (varv per dygn). Din uträkning stämmer inte eftersom du multiplicerar ~18% med 42 när du borde multiplicera det med dygnets timmar dvs 24.

Ponera på att klockan har en full energi reserv på 42 timmar och behöver 800tpd (turns per day) för att hålla samma nivå.

Klockans behov 800tpd / 24h = 33.3333333tph (turns per hour / varv per timma)
Uppdragarens max kapacitet 650tpd / 24h = 27.0833333tph (turns per hour / varv per timma)

33.3333333tph - 27.0833333tph = 6.25tph

Vi saknar alltså 6.25 varv per timma x 24 timmar = 150 varv per dygn (tpd) för att hålla klockan på samma nivå som den va från första början.

Eller så gör man det enkelt för sig istället för att först dela på dygnet i 24 timmar för att sedan multiplicera timmarna med 24 igen...
800tpd - 650tpd = 150tpd

150tpd / 33.3333333tph = 4.5 timmars förlust per dygn av energireserven.

Eller om man vill räkna ut vad procenten är värda så 6.25tph / 33.3333333tph = 0.1875 (18.75%)
Således bör klockan tappa 0.1875 x 24h = 4.5 timmar per dygn.

42 timmar full energireserv - 4.5 timmar förlust = 37.5 timmar kvar efter ett dygn på en uppdragare med 650tpd.


Aha, jag tackar för tillrättaviselsen. Nu är jag med! :)
 

Daniel1978

Panerai
2-Faktor
En djungel det här med winders, jag trodde det var enkelt innan jag läste den här tråden :)
Nåväl, än så länge finns bara ett ur i min ägo, så jag hinner fundera ut vilken som passar mina behov...
 

Lizzie

Breitling
Tack för bra guide! Jag är helt nybörjare på klockor så denna tråd var verkligen suverän för mig! Jag söker en watch winder till min blivande man i morgongåva. Han är en riktig klockkille men har ingen winder sen tidigare. Kan ni tipsa mig om märken? Min budget är 2000-3000 kr. Helst ska den ha plats för 2-3 klockor. Han gillar mer old-fashion stil i brun teak eller liknande. Han är väldigt noga med att det ser "elegant" ut så det får inte kännas plastigt. Hans favoritklocka är en Omega med läderarmband. Tyvärr har jag inte budget för de finaste märkena på winders men samtidigt är det en bröllopsgåva så jag vill att den ska hålla. Är det ens möjligt att hitta kvalitet för min budget eller borde jag tänka om och ge något annat istället? Tacksam för er hjälp!
 

Flow

KS Explorers Club
2-Faktor
Tack för bra guide! Jag är helt nybörjare på klockor så denna tråd var verkligen suverän för mig! Jag söker en watch winder till min blivande man i morgongåva. Han är en riktig klockkille men har ingen winder sen tidigare. Kan ni tipsa mig om märken? Min budget är 2000-3000 kr. Helst ska den ha plats för 2-3 klockor. Han gillar mer old-fashion stil i brun teak eller liknande. Han är väldigt noga med att det ser "elegant" ut så det får inte kännas plastigt. Hans favoritklocka är en Omega med läderarmband. Tyvärr har jag inte budget för de finaste märkena på winders men samtidigt är det en bröllopsgåva så jag vill att den ska hålla. Är det ens möjligt att hitta kvalitet för min budget eller borde jag tänka om och ge något annat istället? Tacksam för er hjälp!

Kul att du gillade guiden! I den prisklassen är det svårt att få både top kvalitet med plats för mer än 1 klocka. Du får avgöra vad som väger tyngst, kvalite från ett bättre märke med plats för en enda eller något billigare med plats för 2-3 klockor. Personligen hade jag valt det förstnämnda enbart för att jag är lite "prylbög" och inget är bra nog förutom det bästa. Men jag har även haft en modalo som jag anser är något mellanting, med plats för två klockor. Och den kändes absolut inte plastig även så det är fakeläder invändigt och en billigare motor i den så va finishen hög och för den som inte är insatt så känns den mycket kvalitativ. Hade heller inga problem med den under det året jag hade den. Så modalo är nog mitt tips ifall du vill ha plats för fler än en klocka.

Eftersom du nämnde att han gillar teak så tog jag mig friheten att leta upp en av modalos modeller med ebenholts och körsbärsträ med plats för två klockor och borde uppfylla kraven för dom flesta klockor. Är du osäker så kan du ju alltid kolla upp vad din mans klocka(or) har för behov av TPD.

http://www.modalo.se/produkt.php?art=3502623

Den finns säkert billigare på andra sidor eller ebay. Men kolla upp vad som gäller med garantin om du väljer att köpa från något annat ställe. Jag har för mig att vissa tillverkare enbart tar garanti ärenden om du har köpt den av dom/deras återförsäljare.
 

MCMXC

Breitling
Riktigt bra inlägg, tack för info. Synd att jag kom på att göra denna sökningen efter köpet, får hålla tummarna att det inte är världens skräp jag ska placera min nya Breitling i :(
 

HasseW

Panerai
2-Faktor
Hur ser ni på Orbita winders? Dom sätter ju igång att gunga en stund då och då, tankar kring det?
 

Flow

KS Explorers Club
2-Faktor
Hur ser ni på Orbita winders? Dom sätter ju igång att gunga en stund då och då, tankar kring det?
Har aldrig haft någon men dom har ju varit med länge och har hög kvalitet på sina winders. Men jag tycker att dom har tråkig design och ligger ganska högt i pris. Jag hade nog kikat runt efter annat för dom pengarna. Var och en till sitt ;)
 

The lord

Audemars
Jag har en Winder för 2 klockor med separata kuddar , nu stör jag mig på att den ena snurrar lite lite fortare än den andra, den ena klockan väger ca 30 gram mer , ska detta verkligen märkas?
 
Topp