• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

En guide till watchwinders/Klockuppdragare

eblomgren

Omega

Har också ett par Beco och jag håller med dig om att de är extremt tysta och väldigt praktiska att man kan bygga på fler med en och samma strömsladd. Om man ska vara kritisk mot något är det möjligtvis att det är lite knöligt att få ut och in kudden. Jag har även en Klarstein singelfindeln som har en "kudde" av plats med fjäder istället som gör det lättare att ta in och ut klockan, men den är dock för stor och låter lite för mycket.
 

Regerhed

Omega
Jag läste en guide angående klockuppdragare innan jag bestämde mig för att köpa min. Och den guiden har varit till stor hjälp för mig som då inte visste vilken djungel jag gav mig in på. Så jag tänkte dela med mig av kunskapen med inspiration från guiden jag läst.

Detta inlägg besvarar alla de vanligaste frågorna kring klockuppdragare. Grunderna är faktiskt inte så svåra, men de verkar orsaka alla typer av förvirring.

Låt oss börja med grunderna.
En klockuppdragare ska inte dra upp en klocka! Klockuppdragaren är framtagen för att förhindra att en automatisk klocka blir urladdad när den inte bärs. Den roterar klockan, vilket orsakar att rotorn roterar och spänner drivfjädern i urverket. Antalet varv kan i allmänhet väljas från en rad olika program och tanken är att man ska välja en inställning som ligger så nära det antalet varv som klockan behöver för att dra upp drivfjädern till 24 timmars energireserv (dvs. klockan får lika mycket energi som den gör sig av med under en 24 timmarsperiod). Klockuppdragare finns i olika varianter, individuella för en enda klocka eller i kombinationer upp till 50 klockor eller mer. Dessutom kan vissa klockuppdragare ha plats till två klockor på varje kudde (mer om det senare).

Är klockuppdragare dåligt för klockor?
Med de saker som anges nedan i åtanke så finns det inget skadligt med klockuppdragare. Om klockan sitter på en uppdragare som är rätt inställd kommer den sannolikt få mindre slitage än om den satt på din handled. När du har klockan på uppdragaren kommer den givetvis utsättas för mer slitage än om klockan bara låg i en låda, men det är inget att oroa sig för. Moderna klockors serviceintervaller bestäms av de åldrande oljornas bäst före datum och gummi packningar som behöver ersättas, inte för att de rörliga delarna i urverket förmodas ha slitits av daglig användning.

Se till att klockuppdragaren du väljer har ett antimagnetiskt skydd runt motorn då klockuppdragarens motor genererar ett magnetfält, vilket kan skapa problem med urverket.

Måste jag köpa en klockuppdragare?
Nej, om du bär din klocka varje dag, lämnar den sedan över natten på sängbordet så kommer det givetvis räcka. Du behöver bara tänka på en klockuppdragare om du tar av dig klockan över en längre tidsperiod, så att klockan hamnar nära eller överstiger energireserven. Även då behöver du inte köpa en uppdragare. Du har ju redan en uppdragare mellan tummen och pekfingret om du skruvar kronan. En uppdragare erbjuder helt enkelt mer bekvämlighet och sparar på gängerna mellan krona och tub.

Varför är vissa klockuppdragare billiga och andra kostar en förmögenhet?
Liksom allt annat finns det stora skillnader i kvalitet på uppdragare från olika tillverkare. Det finns många uppdragare som innehåller kinesiska motorer som är generellt av låg kvalitet och innehåller plast delar i motorn. Dessa är billiga, ibland under 500 lappen på eBay och kommer att dra upp din klocka. Men de är ofta högljudda eller blir bullriga inom några månader. De kan i allmänhet inte repareras, men de kan "fungera" i flera år (eller bara några månader). Köper du dem som förbrukningsvaror så kommer du förmodligen inte att bli besviken.

I andra änden av marknaden finns det uppdragare med tyska eller amerikanska motorer, med kugghjul och diverse andra delar av metall i motoriken. Generellt har dessa också en mycket bättre passform och finish så som boxen, kuddar, etc. Dessa är inte uteslutande immuna mot problem bara för att dom är av hög kvalitet, hela branschen har en halvbra meritlista, och dessa kan också bli bullriga och högljudda med tiden men de ska så klart hålla betydligt längre än dom billigare motsvarigheterna. Om du har problem med dessa har du vanligtvis en ganska bra garanti som du kan falla tillbaka på, och dessa kan repareras efter att garantin upphör att gälla.

Båda typerna av uppdragare har fördelar och nackdelar. Det är upp till var och en att avgöra vilken väg de vill gå.

Varför pratas det om viloperioder?
Kom ihåg att den grundläggande förutsättningen för en bra uppdragare är att den kommer att ge lika mycket energireserv till drivfjädern som klockan kommer använda under en 24 timmarsperiod. Detta kan åstadkommas på flera sätt. En variant skulle kunna vara att uppdragaren är inaktiv i 23 timmar och 59 minuter och sedan snurrar som en båtpropeller i full gas på en 200 hästars utombordare i en minut, eller så kan en variant rotera kontinuerligt med låg hastighet över en 24 timmarsperiod. Jag tror att de flesta förstår att det första exemplet inte är någon vidare bra idé, men inte det andra heller.
Om drivfjädern inte får vila (och många uppdragare tillåter aldrig klockan att vila) då får drivfjädern aldrig en möjlighet att varva ner, då den ständigt hålls på samma nivå, och om klockan dessutom sätts på uppdragaren rakt av från handleden som sannolikt innebär att klockan har full energireserv så hålls drivfjädern hela tiden helt uppdragen under maximal spänning. Det är som att konstant mata kronan manuellt i max läget på din klocka. Du vill att uppdragaren åtminstone har en kort period i viloläge för att kunna låta drivfjädern varva ner innan den sedan dras upp igen för att undvika onödigt slitage på drivfjädern och diverse andra komponenter i urverket.

Hur lång viloperiod behöver min klocka?
Uppdragare har oftast olika program med olika viloperioder. Från bara ett par minuter till flera timmar. Det finns inget rätt svar på hur lång viloperioden bör vara, men du måste se till att viloperioden är tillräckligt lång för att åtminstone låta drivfjädern släppa från den maximala spänningen. Personligen skulle jag aldrig använda en klockuppdragare som har mindre än 10 minuters viloperioder.

Vad menas med medurs, moturs och både och?
Automatiska klockor dras upp av rotorns rotation på baksidan av urverket. Vissa urverk tillåter rotorn att röra sig i endast en riktning, och vissa urverk tillåter rotorn att röra sig i båda riktningarna. Uppdragare kan i allmänhet ställas in till att antingen rotera medurs hela tiden (för urverk som endast tillåter rotorn att gå medurs), moturs hela tiden (för urverk som endast tillåter rotorn att gå moturs) eller alternerande mellan medurs och moturs (för urverk som tillåter rotorn att gå i båda riktningarna).

Klockor med urverk som tillåter rotorn att gå i båda riktningarna kommer utan problem bli uppdragna på ett enbart medurs eller enbart moturs program, men om din klocka har ett urverk som bara tillåter rotorn att gå åt ett håll måste du ställa in rätt håll på uppdragaren annars kommer klockan att stanna.

Vad är tpd?
Tpd (turns per day) är antalet rotationer som uppdragaren kommer att ge klockan. Dom flesta enklare låg budget uppdragarna har ett fast antal tpd, dom bättre mer kvalitativa uppdragarna har antingen olika program med olika tpd eller kan programmeras till vad man själv har för behov av tpd.

Hur vet jag vilket antal tpd och vilken riktning min klocka behöver?
Detta är förmodligen den vanligaste frågan, och det är förmodligen den enklaste att svara på. En av de större tillverkarna av uppdragare, Orbita har en databas för klockor och urverk med information om hur många tpd och vilken riktning just din klocka behöver.

Databasen kan hittas här: http://www.orbita.net/database-search/

Spelar det någon roll om min klockuppdragare endast har inställningar för mer tpd än vad jag behöver?
Är det inom rimliga gränser så nej. Om du bär din klocka på handleden skulle den förmodligen få fler tpd än vad den behöver för att hålla sig uppdragen, och eftersom automatiska klockor inte kan bli överladdade så är det ju lugnt. Om du har en klocka som bara behöver 600tpd och din klockuppdragare ligger på 1300tpd då skulle jag rekommendera dig att leta efter en annan uppdragare, men om den lägsta inställningen är 800tpd så kommer det att vara OK.

Spelar det någon roll om min klockuppdragare endast har inställningar för färre tpd än vad jag behöver?
Återigen, inom rimliga gränser. Om uppdragaren inte ger tillräckligt antal varv för att hålla klockan uppdragen kommer reserven gradvis att minska, men om du inte lämnar klockan på uppdragaren under längre perioder kommer det inte att vara några problem. Du bör ha så många tpd som möjligt utan att överskrida din klockas förmåga med hästlängder. Om din klocka behöver 800tpd och din klockuppdragare endast ger 650tpd kommer klockan fortfarande ticka i närmare 10 dagar.

Men hur vet jag hur lång tid min klocka kommer att ticka om den får färre tpd än vad den behöver?
Är du säker på att du vill veta? Det innebär matte!

Jaja, om du fortfarande läser så..........

Antag att klockan är helt uppdragen och att det är en med 42 timmars gångreserv. Låt oss vidare anta att den behöver 800tpd för att hålla den helt uppdragen. Det betyder att den behöver 33,33 varv per timme (800/24). Om den inte får 800tpd så kommer klockans reserv gradvis att tömmas, reserven minskas med en timme för varje 33.33 varv som den får i underskott. Antag att klockuppdragaren ger 650tpd, som innebär att underskottet är 150tpd. Det motsvarar en reserv minskning med cirka 4 1/2 timmar (150 / 33,33). Så efter en dag kommer reserven att vara 37 1/2 timmar (42 - 4 1/2), efter två dagar kommer det att vara 33 timmar (37 1/2 - 4 1/2), osv.

Är det OK att använda en klockuppdragare som har två kuddar per motor?
Det finns ett antal uppdragare som har kuddar för två klockor på varje motor för att försöka hålla kostnaderna nere. Det är ingen bra idé att köpa dessa om de använder plast delar i motoriken. Om klockorna inte är identiska i vikt så kommer viktfördelningen att påfresta kugghjulen för att det är obalanserat och med plast delar kommer det påskynda slitage och delarna går sönder. Om din motor använder metall kuggar så finns det mindre att oroa sig över, men du bör ändå försöka använda liknande storlek och vikt på klockorna.

Jag sätter min klocka på min klockuppdragare men den blir inte uppdragen -varför?
Kom ihåg att uppdragare inte ska dra upp klockor, de håller klockorna uppdragna i samma läge som du hade dem i när du satte dit dem. Om du placerar en klocka som är helt urladdad på en uppdragare så ska den fortfarande att vara helt urladdad när du tar upp den igen. Om klockan var fullt uppdragen när du sätter den på uppdragaren och den är stendöd efter den normala energireservtiden gått ut så är det förmodligen en klocka med ett urverk som bara tillåter rotorn att gå i en riktning och klockuppdragaren är inställd för motsatt riktning.
Tack snälla för ett riktigt välformulerat inlägg!!
 

eblomgren

Omega
Jag har märkt en lite konstig sak med min Beco Boxy. När jag kör min Tag Heuer SpaceX (1887 calibern) i den på 650 varv så verkar den inte klara att dra upp den tillräckligt utan klockan slutar gå efter ett tag men låter jag den ligga i Klarstein singelfindeln med samma varvtal går det utan problem. Den ända skillnaden mellan dessa winders är, som jag skrev ovan, att Beco:n bara går ett varv var typ 5 minut medan Klarsteinen kör 40-50 var någon gång varannan timme. Kan det vara så att ett enda varv (men mer ofta) inte är tillräckligt med rotation för att ladda upp den? Min GS, MM300 mm har dock inga problem att hållas uppdragna med Beco:n.

Jag ska prova att dra upp till runt 1000 varv/dygn och se om det har någon effekt.
 

Halle81

Omega
2-Faktor
Köpte en Modalo i helgen. Märkte idag att min Omega Seamaster stannat.
Nu vänder jag mig till Omegaexperterna på forumet. Jag köpte klockan 2011 och hittar inte box mm. Har googlat på orbita men det finns ju en hel del modeller av Seamastern
IMG_0639.JPG
.
Kan någon av bilden se om det är en kaliber 1164.
Jag hade watchwindern inställd på båda håll och 650TPD.
 

Mustang

Breitling
Den där Omegan har ju 1164-verk.
Du ska köra minst 800 TPD medsols.
Kör du åt båda håll som du gjorde så blir det bara 325 TPD, så då är det inte så konstigt att den stannade.

Perre..
 

Weiss

Omega
Nu har det ju gått ett tag sedan några författare i tråden köpt sina Beco. Det verkar ju som om de klarar sig bra över tid?

Någon idé om hur de (Beco) klarar sig vad gäller magnetism? Inga störningar på klockor från winderns motor?
 

Espresso

Cartier
Möjligt löjlig fråga men då jag funderat på det och inte kan släppa det så tänkte jag att någon här kanske har koll på om man ska tänka på det eller om det här är något jag ska ignorera.

Jag har de flesta av mina klockor i Watch winders, då de flesta är på läderrem så är det rätt flexibelt hur de sitter på windern. Dock har jag en med integrerad stållänk. Det jag funderar på är om klockans länk slits iim att man pressar in fjädern i watch winderns kudde när man sätter dit klockan. Den fjädrar ju sen ut igen och ger ett konstant tryck på klockans länk. Gör det här att länken över tid kommer att bli uttänjd eller är fjädern i själva WWs kudde så svag så att det inte påverkar?
 

nissehult

Patek
2-Faktor
Möjligt löjlig fråga men då jag funderat på det och inte kan släppa det så tänkte jag att någon här kanske har koll på om man ska tänka på det eller om det här är något jag ska ignorera.

Jag har de flesta av mina klockor i Watch winders, då de flesta är på läderrem så är det rätt flexibelt hur de sitter på windern. Dock har jag en med integrerad stållänk. Det jag funderar på är om klockans länk slits iim att man pressar in fjädern i watch winderns kudde när man sätter dit klockan. Den fjädrar ju sen ut igen och ger ett konstant tryck på klockans länk. Gör det här att länken över tid kommer att bli uttänjd eller är fjädern i själva WWs kudde så svag så att det inte påverkar?
Näe, största slitaget på länkar är smuts som gnider i länkstiftshålen. Håll länken ren.
 
Topp