Laddar...
Nymans Ur 1851

Stockholms Auktionsverk
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

En hög med gamla ryssar

Diskussion i 'Vintage' startad av Patrik J, 8 december 2014.

1. Patrik J
    Trådstartare

Patrik J Friends of KS

Från:
    Schtaaan
    Min bror fick häromdagen det här av en rysk kvinna. Mest skräp, bedömde jag det som, även om Vostoken (det är väl en Vostok?) kändes cool och välbyggd (nåja) och gick igång direkt vid uppdragning.

Tydligen hade kvinnans far haft en av klockorna när han låg i armén (den röda armén, alltså) någon gång under det kalla kriget. Oklart vilken, dock, men vi gissade på den längst ner.

Den stora frågan är väl om det är något som är värt att bevara eller till och med fixa till, eller om det är metallåtervinningen nästa som gäller?

Karatekid, jabla, Fixoflex och 2 andra gillar detta.
  2. Fixoflex

Fixoflex Friends of KS

Från:
    Småland
    Roligt gäng du har där Patrik J! Det är ingen pensionsförsäkring dock!:) Den första klockan i bild är en Vesna från Pens(z)a fabriken och är troligen 60-tal. Den till höger är en Start (kan vara en Almas, svårt att se loggan)! Längst upp till höger har du en Lunch. Den stora i mitten är som du säkert vet en Komandirskie från 1990-talet! Kalla kriget kan ju delas in i två faser. De moderna kalla kriget slutade ju i anslutning till murens fall!

Tror också att det är det "tidiga" kalla kriget som du menar! Då är det helt klart Vesnaklockan som jag liksom ni tippar på. Tycker också att det är den mest ovanliga och intressanta klockan i din samling!

Skulle du kunna ta lite bättre bilder på klockorna till vänster!

Karatekid, jabla, eriksson850 och 1 annan gillar detta.
  3. denjohan

denjohan Friends of KS

Skulle gissa på att klockan nedanför den gröna är en Raketa från 60-70-tal någon gång.

4. Fixoflex

Fixoflex Friends of KS

Från:
    Småland

Skulle absolut kunna vara en Raketa!

5. Patrik J
    Trådstartare

Patrik J Friends of KS

Från:
    Schtaaan

Tack för hjälpen! Japp, det är nog helt klart det tidiga kalla kriget det handlar om.

Vesnan är tyvärr den som är i sämst skick med trasigt baklock och löst urverk. De två till vänster är en damklocka av något slag samt en Slava. Ingen av dem fungerar, tyvärr. Ska ta någon bild på dem senare i veckan om du vill.

Övriga tre klockor fungerar ser ut att vara i helt okej skick.

Tack igen för hjälpen!

6. Patrik J
    Trådstartare

Patrik J Friends of KS

Från:
    Schtaaan

Tror inte det är en Raketa. Får det till Bbimnea (typ).

7. Fixoflex

Fixoflex Friends of KS

Från:
    Småland

Visst tycker jag att du skall posta fler och mer närbilder! Det är alltid kul med lite mer udda ryska fabrikat!

8. Fixoflex

Fixoflex Friends of KS

Från:
    Småland
    Skulle kunna vara en Vympel från 80-talet som du beskriver! Urverket är i så fall 1:a Moskva fabriken!

Patrik J gillar detta.
  9. Patrik J
    Trådstartare

Patrik J Friends of KS

Från:
    Schtaaan
    Japp, verkar stämma när jag googlar det. Återkommer med lite fler bilder.

10. Marquise

Marquise Bonde

Från:
    Moderlandet
    Ingen Poljot där?

Patrik J gillar detta.
  11. Patrik J
    Trådstartare

Patrik J Friends of KS

Från:
    Schtaaan

Tyvärr inte, det hade ju varit kul med någon gammal Poljot-kronograf.

12. Marquise

Marquise Bonde

Från:
    Moderlandet

Jo, men de ska vara den ryska Poljot enligt mig :) De gamla DDR är inte lika häftiga, de som är russianmade har ju kyrilliska bokstäver vilket är lite mer mystiskt.

Patrik J gillar detta.