• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

En hög med gamla ryssar

Patrik J

Rolex
Min bror fick häromdagen det här av en rysk kvinna. Mest skräp, bedömde jag det som, även om Vostoken (det är väl en Vostok?) kändes cool och välbyggd (nåja) och gick igång direkt vid uppdragning.

Tydligen hade kvinnans far haft en av klockorna när han låg i armén (den röda armén, alltså) någon gång under det kalla kriget. Oklart vilken, dock, men vi gissade på den längst ner.

Den stora frågan är väl om det är något som är värt att bevara eller till och med fixa till, eller om det är metallåtervinningen nästa som gäller?

TXZPluJ.jpg
 

Fixoflex

Patek
2-Faktor
Roligt gäng du har där Patrik J! Det är ingen pensionsförsäkring dock!:) Den första klockan i bild är en Vesna från Pens(z)a fabriken och är troligen 60-tal. Den till höger är en Start (kan vara en Almas, svårt att se loggan)! Längst upp till höger har du en Lunch. Den stora i mitten är som du säkert vet en Komandirskie från 1990-talet! Kalla kriget kan ju delas in i två faser. De moderna kalla kriget slutade ju i anslutning till murens fall!

Tror också att det är det "tidiga" kalla kriget som du menar! Då är det helt klart Vesnaklockan som jag liksom ni tippar på. Tycker också att det är den mest ovanliga och intressanta klockan i din samling!

Skulle du kunna ta lite bättre bilder på klockorna till vänster!
 

Patrik J

Rolex
Roligt gäng du har där Patrik J! Det är ingen pensionsförsäkring dock!:) Den första klockan i bild är en Vesna från Pens(z)a fabriken och är troligen 60-tal. Den till höger är en Start (kan vara en Almas, svårt att se loggan)! Längst upp till höger har du en Lunch. Den stora i mitten är som du säkert vet en Komandirskie från 1990-talet! Kalla kriget kan ju delas in i två faser. De moderna kalla kriget slutade ju i anslutning till murens fall!

Tror också att det är det "tidiga" kalla kriget som du menar! Då är det helt klart Vesnaklockan som jag liksom ni tippar på. Tycker också att det är den mest ovanliga och intressanta klockan i din samling!

Skulle du kunna ta lite bättre bilder på klockorna till vänster!


Tack för hjälpen! Japp, det är nog helt klart det tidiga kalla kriget det handlar om.

Vesnan är tyvärr den som är i sämst skick med trasigt baklock och löst urverk. De två till vänster är en damklocka av något slag samt en Slava. Ingen av dem fungerar, tyvärr. Ska ta någon bild på dem senare i veckan om du vill.

Övriga tre klockor fungerar ser ut att vara i helt okej skick.

Tack igen för hjälpen!
 
Topp