• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

En helg i Warszawa

gruby

Pax Vobiscum
2-Faktor
- Märks att det är i Polen. Grabben med pistoltatueringen och gäster med jeans hade inte funkat/blivit insläppta i många andra länder. Maten ser riktigt bra ut.
Du kan mycket om Polen hör jag, speciellt Warszawa...
Intressant att höra vilka "många andra länder" som ej släpper in gäster med jeans och/eller pistolgadd. Släpper in var föresten: nattklubb, pub, restaurang, hotell?

För övrigt är bilden tagen på dagen, på ett kafé, säker på att grabbarna äger både långärmade skjortor samt chinos och kostymbyxor ;)
 

LordTTK

Omega
2-Faktor
Såg även att det var ett ställe här i stan som säljer Hublot, AP & Cartier. De har säkert annat också, men skyltfönstret avslöjade inte mer än så!

Menar du den med stora reklamen på en hublot klocka? På andra sidan av stora torget mitt emot hotellet sofitel victoria? Såg den butiken med i helgen :)
 

Macklin

Cartier
För vintage vill jag tipsa om Kolo market, en loppmarknad för diverse skojare som säljer gammalt skrot med några guldkorn. I klockmärke var det mest etiskt såklart när jag var där i februari. Köpte tre klockor, en Stowa tank, en Vostok med oerhört fin patina på tavlan, en hyfsad Raketa Kopernikus. Tror jag gav runt 700 kr för kalaset.
Kolo är lätt att ta sig till med spårvagn. Annars är ju taxi ruskigt billigt.

En dålig bild på Polen-trion:
DSC_0488.JPG
 

McOak

Omega
Update; hittade en butik (W. KRUK) som säljer Rolex om man fortsätter längre ner på gatan Nowy Swiat. Var aldrig inne och tittade, men Rolex stod stort och tydligt så kan bara anta ;) Någon minut ifrån ligger även Omegas butik.

Det var väl allt för min del vad gäller klockinformation, vill någon fylla på med mer information får ni gärna göra det då jag fortfarande har en dag kvar här i Warszawa!

/Viktor
 

McOak

Omega
Lite kort om min resa till Warszawa nu i efterhand;

Staden - superfin stad som bör ses till fots. Gatorna är rena och överallt finns det stora, gamla byggnader i kontrast mot nya och moderna höghus. Gamla stan är fin att vistas i men tyvärr inte mer än så, ingenting stack riktigt ut i mina ögon. Utöver det så fick vi höra att den riktiga högsäsongen i Warszawa inte är på sommaren, utan det är snarare över jul och nyår, dvs. vintern. Det märktes även på stan, inte så mycket liv som jag hade hoppats på. Blev en lugnare weekend mao.

Restaurangerna - stort utbud men riktigt svårt att veta vad som är bra. Blev tipsad om restaurangen "Der Elefant" och även jag kan rekommendera den (Åt burgaren som var riktigt bra!). Be om att få sitta i "innergården" och inte vid Fish market-delen.
Atelier Amaro är ett annat tips, en Michelin-restaurang med hög klass och med en verkligen innovativ approach till matlagning. Har man aldrig provat på någonting sånt här tidigare så bör man göra det, till en billig peng dessutom. 9-rätters avsmakningsmeny för 350 PLN!

Shopping - besökte två stora köpcentrum, Zlote Tarasy och Arkadia, varav det första är att rekommendera om man är ute efter att hitta någonting för alla. Klädesbutiker, klockbutiker och bra sneakersutbud (NMD's Japan Boost finns för den med strl. 45-48 i skor :D).
Utöver det rekommenderar jag verkligen Vitkac, ett slags mini-NK, som har ett betydligt bättre utbud av designerplagg och skor än någonting jag tidigare skådat i Sverige. Adressen är Bracka 9, Warszawa.

Hotell - bodde på Hotel Bristol som låg centralt beläget nära mellan gamla stan och stora gågatan Nowy Swiat. Dubbelrum från ca. 1000-lappen och det faktum att det är ett 5* hotell gör det hela inte sämre. Rekommenderas verkligen!

Summering; 4/5 av möjliga, då Warszawa inte riktigt bjöd på den storstadspulsen jag hade hoppats på!

Har ni några frågor är det bara att ställa dem så ska jag göra mitt bästa för att besvara dessa.

/Viktor
 

galácticon

Patek
2-Faktor
Vi har bokat bord på Platinium både fredag och lördag men då det är stängt där på torsdagar måste vi söka oss elsewhere; någon som varit på Enklawa? Eller om någon har tips på en annan nice klubb som kör torsdagar?
 

Tjabo

Rolex
2-Faktor
En review av Warszawa:

Jag blev kidnappad dit på min Svensexa två helger sen och blev positivt överraskad. Visst ser alla polacker ut som om de fötts med två saker - ett gymkort (och i vissa fall steroider) och en rak-apparat (främst till huvudet). Men lite där slutar fördomarna stämma. Jag träffade inte en enda otrevlig, eller dryg, eller aggressiv polack. Tvärtom så va alla svintrevliga.

Vi bodde på Hotel Intercontinental. Rätt najs hotell med en SPA-anläggning på 45:e våningen och stora trevliga rum. Tror rummen kostade 1000 spänn per natt. Även detta hotell är 5-stjärnigt och alltså mer än värt sina pengar. Servicen var dessutom bra. Sen är det inte riktigt min typ av favorithotell, men för ändamålet mer än bra.
RiverView-Swimming-pool-view-PKIN-1024x698.jpg

(Mittbyggnaden:)

maxresdefault.jpg

Vi började med en paintball som låg en kvart- tjugo minuter med taxi bort. Vi började med 500 bollar var och sen körde vi lös. De serverade öl och var ubertrevliga. Vi körde slut på de kulorna och köpte fler (och mer öl). De hämtade till och med cola zero åt undertecknad på begäran. Slutnota för 7 grabbar: 1000 spänn. Vi var fler men alla ville/kunde inte spela. Jävla fegisar.

Hursomhelst så åt vi middag på en restaurang som hette http://www.butcheryandwine.pl/?lang=en (Butchery and Wine) som har en rekommendation i Guide michelin (inte stjärna alltså). De hade massor av smaskigt för en köttälskare som jag. Jag åt en hängmörad biff som var 10/10 och det frossades i allt från gåslever till bättre chianti-viner och massor av drinkar. 2 rätter var, sprit och vin samt kaffe med avec kostade 700 SEK per person. Milt uttryckt prisvärt alltså.

Därefter hade vi bokat ett bord på en nattklubb men fick tips om en annan - the View. Detta ställe skulle tydligen vara the shit och vår servitris varnade oss för att det var "very expensive". Vi lyckades på nåt vänster få ett bord och begav oss dit utan att veta vad som väntade oss. Detta ligger alltså högst upp ovanpå(!) en skyskrapa. Japp, ovanpå. En rooftop av bästa sort alltså:

the-view.jpg


Efter midnatt såg det snarare ut såhär:

the-view_wawa2.jpg

Jag har varit på rätt mycket klubbar genom åren runtom i världen och blir inte särskilt lättimponerad. Men en kombination av låga förväntningar, cool miljö, bra musik och gott sällskap gjorde mig riktigt riktigt nöjd. Vi hade svinkul och vissa i sällskapet stängde till och med stället (06:00).

Dagen efter var alla riktigt riktigt illamående och några missade frukosten som var stor och väl tilltagen. Själv halkade jag in i sista sekund och slängde i mig 3 olika sorters pannkakor och 5 kaffe innan jag pallrade mig till rummet för en sista kvarts sömn innan hemfärd.

Warszawa var helt över förväntan. Både estetiskt och personlighets-mässigt. Klart värt ett besök och ska ni köra en grabbresa och stöka till det är det världsklass. Bättre än Prag t.ex. (tycker jag).
 

galácticon

Patek
2-Faktor
En review av Warszawa:

Jag blev kidnappad dit på min Svensexa två helger sen och blev positivt överraskad. Visst ser alla polacker ut som om de fötts med två saker - ett gymkort (och i vissa fall steroider) och en rak-apparat (främst till huvudet). Men lite där slutar fördomarna stämma. Jag träffade inte en enda otrevlig, eller dryg, eller aggressiv polack. Tvärtom så va alla svintrevliga.

Vi bodde på Hotel Intercontinental. Rätt najs hotell med en SPA-anläggning på 45:e våningen och stora trevliga rum. Tror rummen kostade 1000 spänn per natt. Även detta hotell är 5-stjärnigt och alltså mer än värt sina pengar. Servicen var dessutom bra. Sen är det inte riktigt min typ av favorithotell, men för ändamålet mer än bra.
RiverView-Swimming-pool-view-PKIN-1024x698.jpg

(Mittbyggnaden:)

maxresdefault.jpg

Vi började med en paintball som låg en kvart- tjugo minuter med taxi bort. Vi började med 500 bollar var och sen körde vi lös. De serverade öl och var ubertrevliga. Vi körde slut på de kulorna och köpte fler (och mer öl). De hämtade till och med cola zero åt undertecknad på begäran. Slutnota för 7 grabbar: 1000 spänn. Vi var fler men alla ville/kunde inte spela. Jävla fegisar.

Hursomhelst så åt vi middag på en restaurang som hette http://www.butcheryandwine.pl/?lang=en (Butchery and Wine) som har en rekommendation i Guide michelin (inte stjärna alltså). De hade massor av smaskigt för en köttälskare som jag. Jag åt en hängmörad biff som var 10/10 och det frossades i allt från gåslever till bättre chianti-viner och massor av drinkar. 2 rätter var, sprit och vin samt kaffe med avec kostade 700 SEK per person. Milt uttryckt prisvärt alltså.

Därefter hade vi bokat ett bord på en nattklubb men fick tips om en annan - the View. Detta ställe skulle tydligen vara the shit och vår servitris varnade oss för att det var "very expensive". Vi lyckades på nåt vänster få ett bord och begav oss dit utan att veta vad som väntade oss. Detta ligger alltså högst upp ovanpå(!) en skyskrapa. Japp, ovanpå. En rooftop av bästa sort alltså:

the-view.jpg


Efter midnatt såg det snarare ut såhär:

the-view_wawa2.jpg

Jag har varit på rätt mycket klubbar genom åren runtom i världen och blir inte särskilt lättimponerad. Men en kombination av låga förväntningar, cool miljö, bra musik och gott sällskap gjorde mig riktigt riktigt nöjd. Vi hade svinkul och vissa i sällskapet stängde till och med stället (06:00).

Dagen efter var alla riktigt riktigt illamående och några missade frukosten som var stor och väl tilltagen. Själv halkade jag in i sista sekund och slängde i mig 3 olika sorters pannkakor och 5 kaffe innan jag pallrade mig till rummet för en sista kvarts sömn innan hemfärd.

Warszawa var helt över förväntan. Både estetiskt och personlighets-mässigt. Klart värt ett besök och ska ni köra en grabbresa och stöka till det är det världsklass. Bättre än Prag t.ex. (tycker jag).
Grym genomgång! Vi åker 29 september till 1 oktober och det ska bli riktigt nice. Bokat boende på Marriott och bord på Platinium två dagar. Tänker oss att vi utnyttjar "vår" skybar till förfesterna men sedan ska det grisas betydligt mer :)
 

Tjabo

Rolex
2-Faktor
Grym genomgång! Vi åker 29 september till 1 oktober och det ska bli riktigt nice. Bokat boende på Marriott och bord på Platinium två dagar. Tänker oss att vi utnyttjar "vår" skybar till förfesterna men sedan ska det grisas betydligt mer :)

De två "bästa" nattklubbarna ska vara "opera" och the view (det sistnämnda som vi var på) enligt de vi talat med. The view va grymt bra. (Och inte så förbannat blodigt ändå).
 

Tjabo

Rolex
2-Faktor
Var ni även på Opera? Har kollat bilder och filmer och är inte så imponerad av stället nämligen...

Nej vi var bara på the View. Vi hoppade Opera när vi fick nys på View. Opera ligger i operahuset och ska ha rätt ball miljö. The view har också milt uttryckt cool miljö och har bara funnits i 1 år typ. Medan om jag förstått saken rätt så har platinum funnits nästan 10 år? (Om det spelar någon roll).

Jag tror allt blir bra, faktiskt. Det var så bra stämning där vi var.
 

galácticon

Patek
2-Faktor
Nej vi var bara på the View. Vi hoppade Opera när vi fick nys på View. Opera ligger i operahuset och ska ha rätt ball miljö. The view har också milt uttryckt cool miljö och har bara funnits i 1 år typ. Medan om jag förstått saken rätt så har platinum funnits nästan 10 år? (Om det spelar någon roll).

Jag tror allt blir bra, faktiskt. Det var så bra stämning där vi var.

Har varit där tror jag. Rätt kasst.
Tack för inspelen. Var någon av er på Enklawa? En av få klubbar som är öppna på torsdagar.
 
Topp