• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

En IWC-erfarenhet

Pappi

Bib Fortuna
2-Faktor
IWC är ju som bekant ett hyggligt välrenommerat klockmärke. Huruvida följande historia ska lastas IWC eller dess representant i Sverige, det har jag faktiskt ingen aning om.

En god vän till mig som bodde i Asien för några år sedan köpte sig en Aquatimer Chronograph i titan. Tyvärr hade hans exemplar uppenbara kvalitetsproblem. Efter att ha lämnat in den på ett flertal garantireparationer av olika slag erbjöd sig säljaren i Asien att byta ut exemplaret mot en annan Aquatimer Chronograph som både var helt ny och väsentligt dyrare. Min gode vän accepterade erbjudandet, nöjd med att ha stött på bra och ansvarsfull inställning till service.

Någon tid efter återflytten till Sverige började även den ”nya” Aquatimern att rassla. Den skramlade och lät illa och gick inte heller att dra upp manuellt. Klockan lämnades in på klockavdelningen hos ett stort känt varuhus i Stockholm (fråga mig inte vilket, gissa! :) ) för kostnadsförslag på reparation. N... förlåt, Varuhuset skickade klockan till fabriken för att få kostnadsförslag och meddelade att det skulle ta några veckor.

Veckorna flöt och min kompis gick till varuhuset för att få besked. Expediten meddelade då att klockan skulle kosta 24 000 kr att reparera. Den visdom som frambringats av tidigare erfarenheter av IWC och frekventa reparationer ledde min kompis till beslutet, ”cut your losses” d.v.s. nu fick det vara nog. Inget mera IWC. Han tackade sålunda nej till reparation och begärde klockan åter. Det fick han utan problem och, tror jag, utan kostnad.

Det är nu det intressanta kommer – och det som kanske kan trigga en och annan spekulation – klockan är nämligen alldeles uppenbart redan reparerad, för den går som en... klocka.
 

pulpen

Cartier
2-Faktor
Han kanske ska köpa en swiss iwc nästa gång istället för en asian made :lol:

Skämt åsido, låter historien rätt lustig. Så de lagade den först och sedan frågade kunden om den skulle lagas och när de fick ett nej så fick kunden reparationen utan kostnad? Eller har klockorna blandats ihop? Är det samma klocka som han lämnade in? Samma serienummer? Hela historien är lite märklig... :?:
 

Pappi

Bib Fortuna
2-Faktor
Re: Sv: En IWC-erfarenhet

pulpen skrev:
Han kanske ska köpa en swiss iwc nästa gång istället för en asian made :lol:

Skämt åsido, låter historien rätt lustig. Så de lagade den först och sedan frågade kunden om den skulle lagas och när de fick ett nej så fick kunden reparationen utan kostnad? Eller har klockorna blandats ihop? Är det samma klocka som han lämnade in? Samma serienummer? Hela historien är lite märklig... :?:

Samma klocka. Din gissning är nog lika god som min. Konstigt är det hursomhelst...

Skickat från min GT-I9305N via Tapatalk 2
 

Camo00

Patek
Re: Sv: En IWC-erfarenhet

Märkligt såklart, men inte helt ovanligt att verkstäder av olika slag gör jobb som ej överenskommits, och ibland bråkar de och ibland inte! Nåt liknande hände väl Målarns rolle??
 
Topp