• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

En IWC-missbrukares bekännelser (revisited)

laketwig

Patek
2-Faktor
Hej, jag heter laketwig och jag är en IWC-missbrukare. Som de flesta andra i min situation har jag vid ett flertal tillfällen försökt ta mig ur mitt missbruk men utan att mer än tillfälligt lyckas.

Jag skyller allt på min äldsta son. För fyra år sedan var jag en lycklig OWG med en Breitling Aerospace på armen. Jag visste inte ens att IWC existerade, tills min son en dag kom hem med en Mark XVI. Han var inte helt nöjd med den då han föredrar lite mindre klockor. Jag hade precis fått lite pengar jag inte räknat med och en gång är ju ingen gång, eller hur? Strike one ... :banghead:
IWC M 2015-06-18.jpg


Den gav en enorm njutning, som jag ofta återvänder till fortfarande. En ny värld hade öppnat sig, så jag försökte direkt få koll på IWC’s historia och sortiment. Precis som med andra missbruk är det dessutom lätt att halka in på tyngre grejor. Jag menar, en till kan väl inte göra någon skada, eller hur? Strike two ... :banghead:
IWC S 2015-08-03.jpg


Nu började jag tappa greppet. Letade frenetiskt efter en ännu häftigare fix och var bra nära att trilla dit på den här:
IWC Aquatimer.jpg


Som tur var hade min omgivning (KS) börjat uppmärksamma mina problem och skickade vänligt men bestämt iväg mig på min första avgiftning med den här på armen:
Rolex 2016-12-10.jpg


Cold Turkey är inget jag rekommenderar, men jag kom ur beroendet en tid. Lyckade hålla mig ren i ett halvår innan begäret kom tillbaka i form av den här:
Boston 8.jpg


Jag skickade tydligen ut klara varningssignaler på KS igen, så innan jag hann trycka på knappen blev det en ny vända till avgiftningen, den här gången med den här på armen:
Rolex E 2015-07-18.jpg


Det blev en längre vistelse den här gången, så jag lyckades hålla mig ren i ett helt år innan jag trillade dit igen. Jag hade också insett att ni höll ögonen på mig, så den här gången gick jag via en bulvan. Ha! Lurade er! Strike three but not out yet ... :banghead:
IWC I 2015-11-22.jpg


Nu började mina närmaste vänner på KS att bli seriöst oroade. I ett försök att rädda mig från fördärvet tvingade @Mekmek i somras av mig min Spitfire, vilket jag i sansade stunder är honom mycket tacksam för. Smart som han är släppde han den vidare nästan direkt för att inte riskera att hamna i samma elände som jag befann mig i.


Missbrukare är lömska typer. Jag invaggade er i trygghet genom att köpa ett par klockor av andra märken under det sista halvåret. Samtidigt smidde jag lömska planer som skulle resultera i den ultimata IWC-fixen, dvs en cocktail på dykare och kronograf. Strike four and out, för jag har funnit frid i mitt missbruk! :happyhappy:
IWC A 2017-01-29.jpg


Man ska givetvis ta ansvar för sina handlingar och det gör jag fullt ut. Däremot skäms jag över att, efter år av lock och pock, ha lyckats dra ner @yonsson i samma missbruk. En gång är inte ingen gång, så förlåt mig. :sorry:
 
Senast ändrad:

Clark Kent

Patek
2-Faktor
Hej, jag heter laketwig och jag är en IWC-missbrukare. Som de flesta andra i min situation har jag vid ett flertal tillfälle försökt ta mig ur mitt missbruk men utan att mer än tillfälligt lyckas.

Jag skyller allt på min äldsta son. För fyra år sedan var jag en lycklig OWG med en Breitling Aerospace på armen. Jag visste jag inte ens att IWC existerade, tills min son en dag kom hem med en Mark XVI. Han var inte helt nöjd med den då han föredrar lite mindre klockor. Jag hade precis fått lite pengar jag inte räknat med och en gång är ju ingen gång, eller hur? Strike one ... :banghead:
IWC M 2015-06-18.jpg


Den gav en enorm njutning, som jag ofta återvänder till fortfarande. En ny värld hade öppnat sig, så jag försökte direkt få koll på IWC’s historia och sortiment. Precis som med andra missbruk är det dessutom lätt att halka in på tyngre grejor. Jag menar, en till kan väl inte göra någon skada, eller hur? Strike two ... :banghead:
IWC S 2015-08-03.jpg


Nu började jag tappa greppet. Letade frenetiskt efter en ännu häftigare fix och var bra nära att trilla dit på den här:
IWC Aquatimer.jpg


Som tur var hade min omgivning (KS) börjat uppmärksamma mina problem och skickade vänligt men bestämt iväg mig på min första avgiftning med den här på armen:
Rolex 2016-12-10.jpg


Cold Turkey är inget jag rekommenderar, men jag kom ur beroendet en tid. Lyckade hålla mig ren i ett halvår innan begäret kom tillbaka i form av den här:
Boston 8.jpg


Jag skickade tydligen ut klara varningssignaler på KS igen, så innan jag hann trycka på knappen blev det en ny vända till avgiftningen, den här gången med den här på armen:
Rolex E 2015-07-18.jpg


Det blev en längre vistelse den här gången, så jag lyckades hålla mig ren i ett helt år innan jag trillade dit igen. Jag hade också insett att ni höll ögonen på mig, så den här gången gick jag via en bulvan. Ha! Lurade er! Strike three but not out yet ... :banghead:
IWC I 2015-11-22.jpg


Nu började mina närmaste vänner på KS att bli seriöst oroade. I ett försök att rädda mig från fördärvet tvingade @Mekmek i somras av mig min Spitfire, vilket jag i sansade stunder är honom mycket tacksam för. Smart som han är släppde han den vidare nästan direkt för att inte riskera att hamna i samma elände som jag befann mig i.


Missbrukare är lömska typer. Jag invaggade er i trygghet genom att köpa ett par klockor av andra märken under det sista halvåret. Samtidigt smidde jag lömska planer som skulle resultera i den ultimata IWC-fixen, dvs en cocktail på dykare och kronograf. Strike four and out, för jag har funnit frid i mitt missbruk! :happyhappy:
IWC A 2017-01-29.jpg


Man ska givetvis ta ansvar för sina handlingar och det gör jag fullt ut. Däremot skäms jag över att efter år av lock och pock ha lyckats dra ner @yonsson i samma missbruk. En gång är inte ingen gång, så förlåt mig. :sorry:

Fantastiska klockor, men jag tror dig inte riktigt när du säger att du har funnit frid :)

Erkänn att det gnager och skaver en liiiiiiiten smula i alla fall över att Spitfire-kronografen inte är kvar och att du då och då letar säljannonser för modellen :D
 

Nicke L

Audemars
2-Faktor
Fantastiska klockor de där IWC! Tack för att du delade med dig...jag är i samma situation fast då med annat märke. Min Akilleshäl är Rolex och jag är nu inne på min 28:e Rolex genom tiderna (11år) och 29:e på väg in, och känner jag mig rätt lär det inte stanna nu, även om farten avtagit väsentligt.
 

Tuktuk

Patek
2-Faktor
Kusligt hur man känner igen sig. Fast jag är fast i ett annat märke. Håller som bäst på att byta till mig en fjärde DJ, fast med oyster denna gång. Resonerar på ett speciellt sätt för att lura mig själv " en kvartett måste du ha, en dykare, en gmt, en Dj stål och en i guld på läder". Idiot. Men jag går på det, varje gång. Rolex är mitt gift. Hej jag mekmek :)
 

Freddie L

Panerai
Kul post, fina klockor allihopa! Du höll på att dra ner mig i träsket på en GTG, provade bla din Ingenieur som satt som ett frimärke på min arm. Var mycket nära att knipa Nymans sista blåa, men istället blev det en säkrare (tråkigare?) väg.
Men att det ska bli en IWC är klart. 3536, en pilot (rattrapamte?) eller kanske en Ingenieur-variant får vi se!

Släpp skammen, låt begäret styra, vi lever i utförsbacken av den moderna civilisationen!
;)
 

demondave

Rolex
En IWC sedan tidigare, väntar på den andra som är köpt men inom Nymans för service innan den lämnar hufvudstaden för ett liv på landet. Fortfarande småsugen på en lite äldre Ingenieur, så IWC är klart beroendeframkallande grejer.
 

Joakim

Sugen
2-Faktor
Hej, jag heter laketwig och jag är en IWC-missbrukare. Som de flesta andra i min situation har jag vid ett flertal tillfälle försökt ta mig ur mitt missbruk men utan att mer än tillfälligt lyckas.

Jag skyller allt på min äldsta son. För fyra år sedan var jag en lycklig OWG med en Breitling Aerospace på armen. Jag visste jag inte ens att IWC existerade, tills min son en dag kom hem med en Mark XVI. Han var inte helt nöjd med den då han föredrar lite mindre klockor. Jag hade precis fått lite pengar jag inte räknat med och en gång är ju ingen gång, eller hur? Strike one ... :banghead:
IWC M 2015-06-18.jpg


Den gav en enorm njutning, som jag ofta återvänder till fortfarande. En ny värld hade öppnat sig, så jag försökte direkt få koll på IWC’s historia och sortiment. Precis som med andra missbruk är det dessutom lätt att halka in på tyngre grejor. Jag menar, en till kan väl inte göra någon skada, eller hur? Strike two ... :banghead:
IWC S 2015-08-03.jpg


Nu började jag tappa greppet. Letade frenetiskt efter en ännu häftigare fix och var bra nära att trilla dit på den här:
IWC Aquatimer.jpg


Som tur var hade min omgivning (KS) börjat uppmärksamma mina problem och skickade vänligt men bestämt iväg mig på min första avgiftning med den här på armen:
Rolex 2016-12-10.jpg


Cold Turkey är inget jag rekommenderar, men jag kom ur beroendet en tid. Lyckade hålla mig ren i ett halvår innan begäret kom tillbaka i form av den här:
Boston 8.jpg


Jag skickade tydligen ut klara varningssignaler på KS igen, så innan jag hann trycka på knappen blev det en ny vända till avgiftningen, den här gången med den här på armen:
Rolex E 2015-07-18.jpg


Det blev en längre vistelse den här gången, så jag lyckades hålla mig ren i ett helt år innan jag trillade dit igen. Jag hade också insett att ni höll ögonen på mig, så den här gången gick jag via en bulvan. Ha! Lurade er! Strike three but not out yet ... :banghead:
IWC I 2015-11-22.jpg


Nu började mina närmaste vänner på KS att bli seriöst oroade. I ett försök att rädda mig från fördärvet tvingade @Mekmek i somras av mig min Spitfire, vilket jag i sansade stunder är honom mycket tacksam för. Smart som han är släppde han den vidare nästan direkt för att inte riskera att hamna i samma elände som jag befann mig i.


Missbrukare är lömska typer. Jag invaggade er i trygghet genom att köpa ett par klockor av andra märken under det sista halvåret. Samtidigt smidde jag lömska planer som skulle resultera i den ultimata IWC-fixen, dvs en cocktail på dykare och kronograf. Strike four and out, för jag har funnit frid i mitt missbruk! :happyhappy:
IWC A 2017-01-29.jpg


Man ska givetvis ta ansvar för sina handlingar och det gör jag fullt ut. Däremot skäms jag över att efter år av lock och pock ha lyckats dra ner @yonsson i samma missbruk. En gång är inte ingen gång, så förlåt mig. :sorry:
Den vita ingenjören var fin, vad är det för ref?
 

laketwig

Patek
2-Faktor
Den vita ingenjören var fin, vad är det för ref?

Det är en IWC Ingenieur Dual Time som finns med svart (IW324402) eller vit (IW324404) urtavla. Lite stor (43mm) och hög men med en grym länk som har IWC's version av Rolex "Glidelock" i låset för perfekt passform. Svårt sugen fortfarande, så vi får se hur framtiden ter sig. Bild lånad från nätet:
IWC Ingenieur GMT.jpg
 

Affe

Una vida loca
2-Faktor
Haha...underbart nördigt och underbar läsning @laketwig och jag håller med dig angående IWC klockorna, är det någon IWC jag skulle vilja testa på så är det den svarta INGENJÖREN, den är så krispig :hungry:. Vet vad du går i genom då jag är en klar missbrukare när det kommer till Rolex :oops:.
 

Daedalus

Rolex
2-Faktor
Eftersom jag nog alltid gått runt och haft lite förkärlek för IWC är för en gångs skull att se att det faktiskt finns de som har provat det mesta som IWC har gett ut. Rolex, Omega och AP i all ära, men ibland kan jag tröttna lite på det eviga tjatet om vad som egentligen är bäst;)

Med det sagt är ett missbruk aldrig roligt och jag hoppas att du kommer på bättringsvägen snart igen!;)
 

PCB

Audemars
trevlig läsning
är själv väldigt sugen på iwc ,efter ha provat de flesta andra märken,
gillar iwc:s strama krispiga design,
ett märke man verkligen köper för dess design ,och inte för ett visst signalvärde ,som jag tycker många andra märken ,tyvärr har kommit att handla om.
 
Topp