• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

En klassiker...

Jockinho

Patek
2-Faktor
Jag har alltid haft en förkärlek till Seiko, ett märke som för mig symboliserar både en stark historia likväl prisvärda klockor såväl det handlar om deras äldre eller nyare modeller. Personligen anser jag deras mekaniska kronografer gjorda på 60-70talet ur ägande- och "pang för pengen" perspektiv ytterst trevliga. Ofta med en lite funky design. En av de urverk jag snöat in på senaste åren är 6139, ett verk med en subdial för 30min och med seikos klassiska dag/datum. Olika modeller har kommit och gått i min samling men det finns en modell som är något av 6139's signum, den så kallade poguen med gul tavla. Buren av astronauten William Pogue på hans rymdresa 16 november 1973 till 8 februari 1974...

DSC_0276_zps60f27c43.jpg


Designen är funky, massor med färg. Den guldorange tavlan är onekligen speciell och annorlunda, tavlorna och visarna drabbas dock ofta av korrosion så många ex. har svartnade index och visare. Exemplaret nedan är dock ett undantag, fin lyster i både tavla och visare. Tyvärr har glaset fått en del repor under årens lopp. Den inre vridningen har som på de flesta blekts ganska mycket under åren. Vilket ytterligare med pepsibezeln adderar än mer färg till en redan ganska färgsprakande klocka!

DSC_0273_zpsd3a0a7b3.jpg


Boetten visar spår av användning, konstigt vore annars då den är från februari 1975. Länken är vad jag kan se och i känsla original. En klassisk H-länk, lagom rasslig, som gör klockan extremt skön att bära.

DSC_0280_zps2ba86286.jpg


Poguen med den gula tavlan har de senaste åren fått ett rejält uppsving, och det med rätta! Kan varmt rekommendera alla att testa en 6139 kronograf (oavsett modell), oftast går de hitta för lite över en tusing och långt uppåt. En summa du idag knappt kan få en vettig batterikronograf för. Till och med Spencer har ju en, bara en sådan sak ;)

Det har gått några 6139 i "samlingen" men nu har jag nog den modell av serien jag främst förknippar med detta verk, en kultklassiker som alla seikonördar vare sig de gillar nytt eller gammalt egentligen borde testa. Jag har nu gjort det, om den får stanna länge det får tiden utvisas men i höstens hittills gråa och bruna färger lyser den onekligen upp!

Tack för titt och läsning :)
 

Sch0nning

Cartier
Börjar smått inse att jag själv måste införskaffa något lite mer "färgglatt", den där såg onekligen ut att kunna pigga upp en trött höstdag.
Fin!
 

theargonaut

Patek
Pledge Member
2-Faktor
Grattis, nu finns det ett gäng fina ex på KS. Tips är, som Minuteman är inne på, att låta polera upp glaset, då riktigt originalglas är rätt svårfångade, även om det utges för att vara original eller exakt lika som originalet, vilket de allt som oftast alltså inte är.
 

Jockinho

Patek
2-Faktor
Grattis, nu finns det ett gäng fina ex på KS. Tips är, som Minuteman är inne på, att låta polera upp glaset, då riktigt originalglas är rätt svårfångade, även om det utges för att vara original eller exakt lika som originalet, vilket de allt som oftast alltså inte är.


Jo är ju lite svårare veta vad man får sedan swedefreak tragiskt gick bort. Polera upp den går nog kanske, får nog skicka iväg den då jag föddes med tummen mitt i handen (vilket iof jag måste vid glasbyte med) :bookworm:
Den är iaf värd ett bättre glas, inget egentligen fel på det som sitter på, inte värre än vad som kan förvänta sig med tanke på åldern och att den används genom åren men tavlan och visarnas är i ett så bra skick att de är värda att visa upp. Lystern försvinner ju lite genom ett repigt glas.
 

theargonaut

Patek
Pledge Member
2-Faktor
Jo är ju lite svårare veta vad man får sedan swedefreak tragiskt gick bort. Polera upp den går nog kanske, får nog skicka iväg den då jag föddes med tummen mitt i handen (vilket iof jag måste vid glasbyte med) :bookworm:
Den är iaf värd ett bättre glas, inget egentligen fel på det som sitter på, inte värre än vad som kan förvänta sig med tanke på åldern och att den används genom åren men tavlan och visarnas är i ett så bra skick att de är värda att visa upp. Lystern försvinner ju lite genom ett repigt glas.
De Swedefreak levererade var kanske bäst, men dock lite lägre än originalet. Så försök att få det upppolerat istället.
 

Jockinho

Patek
2-Faktor
Om någon är intresserad av att se bilderna lite närmre, de är ju betydligt bättre på mitt photobucket än här klicka på dem nedan och zooma sedan in för en något mer detaljerande studie :)

(Tror dock inte det gör någon skillnad på mobilen, mer vid datorn)

http://s687.photobucket.com/user/jockinho/media/DSC_0280_zps2ba86286.jpg.html

http://s687.photobucket.com/user/jockinho/media/DSC_0278_zpsda92594d.jpg.html

http://s687.photobucket.com/user/jockinho/media/DSC_0272_zps87938136.jpg.html
 

Fixoflex

Patek
2-Faktor
Grattis till din Pouge!

Jag kämpade länge för att få glaset i någorlunda hyfsat skick!

Våtslippapper och ett h-e tålamod är receptet!:)
 
Topp