• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

en klocka för 15.000

Thezz

Omega
en fråg ang tudor (och ja jag har sökt på internet) finns det en koppling mellan Tudor och Rolex. och isf har det någon betydelse för uret.
 

Luckyluciano

Ninjasköldpaddan
2-Faktor
en fråg ang tudor (och ja jag har sökt på internet) finns det en koppling mellan Tudor och Rolex. och isf har det någon betydelse för uret.
Har inte heller läst på men vad jag förstått det som så är Tudor Rolexs systerbolag. Nu kör de sin egna linje men i början togs det fram för att nå en bredare kundkrets och var ett billigare alternativ. Tudor har producerats samt produceras främst med ETA urverk alltså ej inhouse. Dock finns det undantag på tidiga modeller om jag förstått det rätt. Nu i år har tudor även utvecklat sitt första inhouse urverk.
Det handlade väl om att erbjuda samma designspråk och robusthet till en billigare peng.
 

Thezz

Omega
Har inte heller läst på men vad jag förstått det som så är Tudor Rolexs systerbolag. Nu kör de sin egna linje men i början togs det fram för att nå en bredare kundkrets och var ett billigare alternativ. Tudor har producerats samt produceras främst med ETA urverk alltså ej inhouse. Dock finns det undantag på tidiga modeller om jag förstått det rätt. Nu i år har tudor även utvecklat sitt första inhouse urverk.
Det handlade väl om att erbjuda samma designspråk och robusthet till en billigare peng.
men är det samma urverk i dom äldre modellerna av tudor som det är i rolex
 

Moorflax

Patek
2-Faktor
en fråg ang tudor (och ja jag har sökt på internet) finns det en koppling mellan Tudor och Rolex. och isf har det någon betydelse för uret.
Nu för tiden känns Tudor som ett märke som står starkt på egna ben.
Rolex skulle till exempel aldrig släppa en något som liknade detta:
Tudor-Pelagos-Blue-Baselworld-2015-6.jpg
 

Ako

Rolex
2-Faktor
http://www.chrono24.se/zenith/el-primero-chronograph-hw--id2987616.htm

vet någon något mer om urverket som sitter i. ska en klocka ha mycket eller lite VPH
Det är en el primero , vet inte vilken variant .
Det stora problemet är väl att klockan finns i Turkiet...?

Vph - är svängningar i timmen , det finns väl inget rätt eller fel här ,en del menar att klockor med fler svängningar slits något snabbare...

El primero har 36000 VPH , anledningen till det höga antalet svängningar var/är väl att öka precisionen i gången.
 
Senast ändrad:

Equilibrium

Garth
2-Faktor
Prova igen att söka på Internet med hjälp av en dator. Sök på hela Internet den här gången. Det finns en herrans massa sidor på "nätet". Och du hittar säkert Rolex för 10 000 tex på Chrono24. Men då är ju inte skicket så bra etc.
Alltså, en Rolex som säljaren endast vill ha för 10.000 spänn för är garanterat riktigt praktrutten...
 

Ale

Cartier
gör tudor någon replika av rolex datejust och isåfall vad heter den / görs den fortfarande
På Internet finns olika så kallade "sökmotorer". Knappa in http://www.google.se i webbläsaren så kommer du till den mest använda av dem.
Där väljer du "bildsök". Skriv in "tudor date" och du får till en mängd bilder på klockor från Tudor liknande Rolex datejust. Jag skulle dock inte kalla dem för "replikor", det har extremt dålig klang i klockkretsar.

Förutom via datorn kan man numera också använda mobiltelefonen för att söka på nätet. Men den måste vara utrustad med Internetmöjligheter, det blir dock allt vanligare att de är det :)
 

Luckyluciano

Ninjasköldpaddan
2-Faktor
Men va fan nu är väl alla lite hårda. Självklart kan han googla och man tycker många frågor är korkade och lätta att hitta med en sökmotor men det är hans tråd och är det tröttsamt kan man sluta följa tråden. Vill man hjälpa en nybörjare, diskutera klockor osv så borde inte hans postande anses som negativt.
Hade jag varit ny och känt mig osäker och ställt så här mycket frågor hade jag verkligen uppskattat att bli ledd på rätt väg. Många frågor är dumma men jag hade känt mig jätte ovälkommen om jag hade blivit bemött på samma sätt även om tråden startade i en bra ton.
 
Topp