• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

En klocka för alla tillfällen

Gräsanden

Cartier
2-Faktor
Hejsan!
Jag är ny på forumet och kan börja med att presentera mig själv. Jag heter Andreas, är 22 år gammal och bosatt i norra Sverige. Mitt intresse för klockor väcktes för inte så länge sen och nu är jag på jakt efter min första "dyra" klocka. Som det känns nu vill jag att denna klocka ska vara en som jag inte byter ut eller att jag ska behöva ha en annan klocka för vissa tillfällen.

Klockan ska passa till jeans + skjorta, t-shirt ja ni förstår ganska "vanlig" klädstil, samt att jag inte vill behöva vara allt för försiktigt med den. Den ska ha ett automatiskt verk, och jag är öppen för att köpa begagnat.
De modeller jag fastnat för är:
Sinn 561i som verkar ska uppfylla mina krav rätt bra och fått bra kritik.
Damasko da36/34: Är också en intressant klocka som påminner mycket om Sinn 556 vad jag förstår.
Oris Aquis: Mycket fin klocka, som jag också läst mycket bra om.
Så då är frågan, vad tycker ni som vet eller kanske äger någon av dessa klockor? Vilken skulle ni välja som eran "allt i allu/Daily Driver" klocka :)
/Andreas
 

Donkii

Boushh
2-Faktor
Var ligger budgettaket? :)

De tre du nämner är alla intressanta val. Damaskon har lite kul teknik bakom sig i framställandet av boetterna. Sinn brukar i regel vara rätt kassaskåpssäkra och destsamma gäller Orisen. Tre bra tillverkare. Personligen skulle jag gärna se fler Damaskos på forumet då det inte kryllar av dom. Dock ställer jag mig något osäker till dess andrahandsvärde, i alla fall här på forumet, för det kommer en dag när du sneglar på annat ;)
 

Gräsanden

Cartier
2-Faktor
Budget ligger runt 10 000kr, men helst under. Ja Damaskon känns ju rätt prisvärd när man får " Ice-Hardened" ytbehandlingen. Motsvarande för Sinn är väll då 856an och den ligger en bit upp i pris.
 

Ponlarsson

Panerai
Själv har jag en Longines Conquest som används till allt från kostym till badbyxor. Stabil wr på 300 meter också.

Kostar 9500:- ny.
20150621_071941.jpg
 

Moorflax

Patek
2-Faktor
Ville Sinn är det du tänker på? Antar att du menar 556i?
Hur som helst så är ju det en klocka som verkar funka till allt. Skitsnygg på länk dessutom. Har sneglat på andra Sinn men 556i ser helt rätt ut!
 

Limpas

Cartier
Har själv en 556i och den passar verkligen till allt. Det är en grym vardagsklocka helt enkelt och den är fruktansvärt prisvärd. Har försökt tröttna på den, men det gick inte :) Allra bäst gör den sig på länk, men funderar själv på att köpa ett original silikonband till den för att sporta till den lite. Då skulle den nog göra sig riktigt bra på stranden också.
Dock är det ju som alltid med allroundare, det är svårt att hitta någon som är 100% i alla situationer. Det finns liksom ingen klocka som gör sig 100% till både kostym och badbyxor (nej, inte en Sub heller), men med det i åtanke så gör 556i jobbet riktigt bra!
 

Parabellum

Rolex
2-Faktor
Du kan alltid hitta en begagnad Omega SM/SMP under 10tkr om du skulle tycka det är utav intresse :)

+1 på det.
Om du har en budget på omkring 10k, utöka det till 12k och få dig en Omega SMP auto i gott skick istället.

Köp inte en sprillans ny klocka för omkring 10k är mitt tips (Aquis, Sinn osv) - du kommer troligtvis inte ha den "for life" och flippa den inom ett eller två år rent statistiskt sett och då gå back onödiga tusen kronor. Köper du däremot en bättre begagnad Omega kan du förlora din "fin klocka-oskuld" med den och sen flippa den när du vill testa annat.
Nu menar jag inte bara ur ett ekonomiskt perspektiv, jag tycker bara att det finns schysstare klockor att köpa om man nu ska lägga omkring 10 lakan.

Om du ändå vill hålla dig till den listan du gav så skulle jag satsa på Oris Aquis. Ett till alternativ som uppfyller dina krav om du vill komma billigare undan som första klocka men ändå med hög kvalitet är Certina DS Action Diver. 6-7000k nypris. Brukar flippas här på forumet för 3-4000 kr någon gång i månaden.

Tycker att dykare passar "till det mesta" om man nu måste välja en klocka för allt. Jag kör själv på det. Har alltid haft dykarur "till allt". Det är bara stilmaestros här på Klocksnack som har en klocka för varje tillfälle ;-)
 

Yo-han

Troll probationary
Köp en beggad sinn som håller värdet, sälj o byt upp till en snålsub/dj när ekonomiskt utrymme ges om du vill vara onewatch, hoppa oris o damasko som har lite väl snäv kundgrupp, hoppa certina o longines och andra ur och penn-klockor med noll andrahandsvärde.
 

Gräsanden

Cartier
2-Faktor
+1 på det.
Om du har en budget på omkring 10k, utöka det till 12k och få dig en Omega SMP auto i gott skick istället.

Köp inte en sprillans ny klocka för omkring 10k är mitt tips (Aquis, Sinn osv) - du kommer troligtvis inte ha den "for life" och flippa den inom ett eller två år rent statistiskt sett och då gå back onödiga tusen kronor. Köper du däremot en bättre begagnad Omega kan du förlora din "fin klocka-oskuld" med den och sen flippa den när du vill testa annat.
Nu menar jag inte bara ur ett ekonomiskt perspektiv, jag tycker bara att det finns schysstare klockor att köpa om man nu ska lägga omkring 10 lakan.

Om du ändå vill hålla dig till den listan du gav så skulle jag satsa på Oris Aquis. Ett till alternativ som uppfyller dina krav om du vill komma billigare undan som första klocka men ändå med hög kvalitet är Certina DS Action Diver. 6-7000k nypris. Brukar flippas här på forumet för 3-4000 kr någon gång i månaden.

Tycker att dykare passar "till det mesta" om man nu måste välja en klocka för allt. Jag kör själv på det. Har alltid haft dykarur "till allt". Det är bara stilmaestros här på Klocksnack som har en klocka för varje tillfälle ;-)
Många bra tankar! Tackar för tips, tror jag håller ögonen öppna för något begagnat som faller mig i smaken ☺
 

Gräsanden

Cartier
2-Faktor
Ville Sinn är det du tänker på? Antar att du menar 556i?
Hur som helst så är ju det en klocka som verkar funka till allt. Skitsnygg på länk dessutom. Har sneglat på andra Sinn men 556i ser helt rätt ut![/QU
Ville Sinn är det du tänker på? Antar att du menar 556i?
Hur som helst så är ju det en klocka som verkar funka till allt. Skitsnygg på länk dessutom. Har sneglat på andra Sinn men 556i ser helt rätt ut!
Jo det är framförallt 556i jag kollat på, diggar verkligen det stilrena!
 

Limpas

Cartier
Kolla på Sinn 104 också. Bra WR, clean, cirka 8000kr.
+1. Väldigt fin, bra allroundklocka och bara länken är värd 10k :D Gör sig fint på nato, men sämre på gummi. Aningen skojigare i designen än 556i också kanske. När vi ändå pratar Sinn så spana in kronograferna 103 och 356 också. Självklart med plexi :)
 
Topp