• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

En klocka för alla tillfällen

Gräsanden

Cartier
2-Faktor
Hejsan!
Jag är ny på forumet och kan börja med att presentera mig själv. Jag heter Andreas, är 22 år gammal och bosatt i norra Sverige. Mitt intresse för klockor väcktes för inte så länge sen och nu är jag på jakt efter min första "dyra" klocka. Som det känns nu vill jag att denna klocka ska vara en som jag inte byter ut eller att jag ska behöva ha en annan klocka för vissa tillfällen.

Klockan ska passa till jeans + skjorta, t-shirt ja ni förstår ganska "vanlig" klädstil, samt att jag inte vill behöva vara allt för försiktigt med den. Den ska ha ett automatiskt verk, och jag är öppen för att köpa begagnat.
De modeller jag fastnat för är:
Sinn 561i som verkar ska uppfylla mina krav rätt bra och fått bra kritik.
Damasko da36/34: Är också en intressant klocka som påminner mycket om Sinn 556 vad jag förstår.
Oris Aquis: Mycket fin klocka, som jag också läst mycket bra om.
Så då är frågan, vad tycker ni som vet eller kanske äger någon av dessa klockor? Vilken skulle ni välja som eran "allt i allu/Daily Driver" klocka :)
/Andreas
För att tillägga så har jag 17 cm runt handleden.
 

christian-h

Vacheron
2-Faktor
Longines hydroconquest 39 mm. Finns både som quartz & automatisk med flera val av tavlor och komplikationer.

Den här röstar jag på

attachment.php
 

Gräsanden

Cartier
2-Faktor
+1. Väldigt fin, bra allroundklocka och bara länken är värd 10k :D Gör sig fint på nato, men sämre på gummi. Aningen skojigare i designen än 556i också kanske. När vi ändå pratar Sinn så spana in kronograferna 103 och 356 också. Självklart med plexi :)
Fasen 104an var ju också riktigt fin, tror jag kanske vill ha bezel på min framtida klocka finns för mycket fint att välja på alltså
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Det finns en ny version av 104 med siffror på urtavlan istället för vanliga målade stavindex. Den är kanske lite roligare. Förutom tavlan är de identiska.
150320_DSC_6241.jpg

Riktigt bra storlek på dessa.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
103:an är ännu roligare.. Men kostar väl lite mer?
Kan inte se priserna på mobilen, men 103 kostar väl det dubbla, eller nästan i alla fall. Den länk som sitter på 104 passar för övrigt på 104. Riktigt bra kombo. Mycket snyggare än originallänken till 104.
 

mouqvist

Rolex
Denna (Smiths PRS-29B) är jag själv lite sugen på att köpa... då får du tom pengar över. 39mm, manuellt ETA sitter i den och WR 100m
image.jpg
 

Limpas

Cartier
Förstår dilemmat. Känns fel att bada med en klocka utan bezel, men hur många av oss använder funktionen?
Precis som att bada med kronograf, det känns inte helt rätt heller. Gällande vridring så saknar jag den faktiskt när jag använder min 556i, men det är nog 90% utseende och 10% för att jag faktiskt använder den. Tycker om tooligheten som en vridring bidrar med och det är ju praktiskt när man kokar pasta :D

EDIT: Förutom digital kronograf då förstås. Har man aqualanden på sig badar man ju gärna bara för att den ska få bada lite :)
 

JDQ

Panerai
2-Faktor
Jag har en klocka som känns väldigt allround som jag funderat på att sälja! Utsende mässigt känns det som att mixa en explorer med en aqua terra, den är 38 mm
image.jpg
Har 100m wr också så funkar kanon att bada med har haft den till allt från badbyxor till kostym! Försöker bifoga en bild kan du ju skicka ett pm om du är intresserad! :)
 

Fabian

Patek
2-Faktor
förlåt men jag blir så sjukt trött över den ständiga diskussionen om att köpa något enkelt så att man sedan lättare kan sälja "IFALL" man tröttar.

Varför inte köpa det man vill ha, istället för något som är lätta att sälja? Sannolikheten att man tröttar på sin klocka ifall den inte ens känns rätt från början är ju maximal.

@farbrorstork - förlåt för mitt gnäll, det var inte riktat till dig. Lycka till med jakten!
 
Senast ändrad:

Fido1

Panerai
Pledge Member
2-Faktor
förlåt men jag blir så sjukt trött över den ständiga diskussionen om att köpa något enkelt så att man sedan lättare kan sälja "IFALL" man tröttar.

Varför inte köpa det man vill ha, istället för något som är lätta att sälja? Sannolikheten att man tröttar på sin klocka ifall den inte ens känns rätt från början är ju maximal.

@farbrorstork - förlåt för mitt gnäll, det var inte riktat till dig. Lycka till med jakten!

Amen på detta och instämmer till fullo.
 
Topp