• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

En klocka för minimalisten

RolexOysterQuartzBlackb.JPG

Oysterquartz 17000

Häftigt med kombon svarta index, svarta visare och svart tavla.
Förutom ett klart mer minimalistiskt designspråk än vanliga datejust (och explorer) är det ändå en tool watch:

May-1978-Everest-Sir-Edmund-Hillary-and-Messner-Rolex-.jpg

Bond hade säkert rockat den! Är du tveksam till storleken kan du ju kolla Layer Cake med Daniel Craig, där han kör 36mm rolex. :)
 

Airman

KS Explorers Club
2-Faktor
Lite väl gubbigt med länk på de gamla? Den nya länken ser ju mer ok ut iofs. Måste testa skillnaden på DJ och DJ2 om hur mycket storleken har för betydelse
Datejust 2 tycker jag är överdimensionerad. Ser inte bra ut helt enkelt. Men det är ju givetvis upp till var och en. Beror oxå en del på handleden förstås men jag hade aldrig valt DJ tvåan.
 

Pictor

Audemars
Ordet minimalism borde man kunna töja på, men Nomos sätt att förvalta god industridisign och hålla fast vid det med små förändringar är hög klass enligt mig. I den skitnödiga värld som vi trivs o lever i ,så jag Hakar på Moorflax .
image.jpeg
Den här blir evigt "modern"
 

Mike

Cartier
Just nu lutar det starkt åt Explorer med svart urtavla. Verkar perfekt även om det ska testas såklart.
Kolla lite åt vintage också! Typ Rolex Explorer 1016. Ingen onödig metall runt indexen utan bara rent målat. Tyvärr nog svårt att hitta runt 50 K i dagsläget.
Du kan också kolla åt Tudor Ranger om du gillar den looken.
 

Shadyboy

Cartier
IWC Ingenieur eller Pilot, alternativt Rolex Explorer (även 2:an, även om den har lite mer "busy" urtavla). Men Ingenieur om jag skulle rösta...
 

Merkan

Breitling
Jag har nog bestämt mig för att jag vill ha en Explorer. Givetvis dök den här longines upp i skyltfönstret. Med tanke på att det är första klockan så kan det ju vara värt att bära en sådan några månader innan man slänger upp 50 tusen. Den ligger ju bara runt 8-9. Frågan blir ju då såklart vad jag får för en sån här på säljes om jag sköter den till våren om jag fortfarande suktar lika mycket efter explorern då?
 

Bilagor

  • image.jpeg
    image.jpeg
    38 KB · Visningar: 93

Sond

Patek
Jag har nog bestämt mig för att jag vill ha en Explorer. Givetvis dök den här longines upp i skyltfönstret. Med tanke på att det är första klockan så kan det ju vara värt att bära en sådan några månader innan man slänger upp 50 tusen. Den ligger ju bara runt 8-9. Frågan blir ju då såklart vad jag får för en sån här på säljes om jag sköter den till våren om jag fortfarande suktar lika mycket efter explorern då?
Om du ändå är och nosar på andra nivåer, typ Explorer, slå till. Att köpa något "på vägen" riskerar att göra att du fastnar där och inte får känna skillnaden.

Nu verkar du ha fastnat för Exploren och det förstår jag till 100%. Mkt bra val. Tyvärr, enligt mig, så har de gjort den onödigt stor(39mm) de de senaste åren. Men oavsett klocka funderar jag på om det finns ett hållbarhetstänkande i din livsstil? I så fall borde en begagnad klocka kanske vara av intresse? Det finns fantastiska klockor som har några år på nacken. Då kan du tex köpa en Explorer som är 36mm. Eller något annat. Men ska du bara ha en klocka har du nog ringat in rätt modell.
 

Matts

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
Om du vill ha minimalistiskt och inte vill lägga upp pengar för en Rolex så finns ju
Junghans, den här kronografen t ex
image.png
 
Topp