• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

En klockas historia. Otrolig men helt sann. (stark läsning)

Airman

KS Explorers Club
2-Faktor
Alla gamla klockor bär på en historia. Här kommer en story jag vill dela med mig av.
Berättelsen är otrolig men helt sann.

Min Farfars systers man arbetade större delen av sitt liv inom rättsväsendet. Han var en respekterad herre och ansågs vara av det "finare" slaget.
Han ägde ett Omega fickur i guld (tillverkat ca.1910) som han förmodligen fått på sitt arbete i någon form av gratifikation.
När gubben dog hamnade klockan hos frun men eftersom hon inte hade användning för klockan gav hon bort den till hennes bror, alltså min farfar.
Farfar som jobbade som elektriker använde uret som vardagsklocka, det var helt enkelt praktiskt att veta tiden under dagens arbeten. Att det var ett guldur var inte så noga.
Ofta var det hårt arbete ute på fältet. Man drog elledningar vilka var luftburna på den tiden. Man servade även de höga stolpar ledningarna var uppspända emellan. Vid ett tillfälle skulle man byta ut gamla stolpar mot nya. En av de gamla elstolparna var placerad på ett berg och man använde det befintliga borrhålet även till den nya stolpen. Farfar fick klättra längst upp i stolpen för att fästa elledningen och min farbror som också var med, stod uppe i stolpen bredvid för att hjälpa till att sträcka ledningen. Tyvärr drar man elledningen för hårt varpå den brister. Stolpen som farfar klättrat upp i släpper från fästet av den kraftiga rekylen och välter. Med i denna höga stolpes fall följer även min farfar. Han får stolpen över sig och dör i olyckan. Samtidigt med detta stannar även det Omega-ur han hade i fickan. Året är 1950.
Farmor tar hand om klockan och ger den senare till min pappa som, när han och mamma flyttar till eget hus, lägger klockan i ett av hans förvaringsskåp. Där har den sedan legat i drygt 50 år. Igår tog pappa, som snart är 80 år, fram klockan och visade den för mig. Vi bestämde tillsammans att låta den få den service som den förtjänar.
(Fortsättning följer hur det kommer gå med service mm)
DSC_0275-01.jpeg
DSC_0277-01.jpeg
 

wotan

Rolex
Alla gamla klockor bär på en historia. Här kommer en story jag vill dela med mig av.
Berättelsen är otrolig men helt sann.

Min Farfars systers man arbetade större delen av sitt liv inom rättsväsendet. Han var en respekterad herre och ansågs vara av det "finare" slaget.
Han ägde ett Omega fickur i guld (tillverkat ca.1910) som han förmodligen fått på sitt arbete i någon form av gratifikation.
När gubben dog hamnade klockan hos frun men eftersom hon inte hade användning för klockan gav hon bort den till hennes bror, alltså min farfar.
Farfar som jobbade som elektriker använde uret som vardagsklocka, det var helt enkelt praktiskt att veta tiden under dagens arbeten. Att det var ett guldur var inte så noga.
Ofta var det hårt arbete ute på fältet. Man drog elledningar vilka var luftburna på den tiden. Man servade även de höga stolpar ledningarna var uppspända emellan. Vid ett tillfälle skulle man byta ut gamla stolpar mot nya. En av de gamla elstolparna var placerad på ett berg och man använde det befintliga borrhålet även till den nya stolpen. Farfar fick klättra längst upp i stolpen för att fästa elledningen och min farbror som också var med, stod uppe i stolpen bredvid för att hjälpa till att sträcka ledningen. Tyvärr drar man elledningen för hårt varpå den brister. Stolpen som farfar klättrat upp i släpper från fästet av den kraftiga rekylen och välter. Med i denna höga stolpes fall följer även min farfar. Han får stolpen över sig och dör i olyckan. Samtidigt med detta stannar även det Omega-ur han hade i fickan. Året är 1950.
Farmor tar hand om klockan och ger den senare till min pappa som, när han och mamma flyttar till eget hus, lägger klockan i ett av hans förvaringsskåp. Där har den sedan legat i drygt 50 år. Igår tog pappa, som snart är 80 år, fram klockan och visade den för mig. Vi bestämde tillsammans att låta den få den service som den förtjänar.
(Fortsättning följer hur det kommer gå med service mm)
DSC_0275-01.jpeg
DSC_0277-01.jpeg
Tung berättelse, personligen hade jag inte servat den utan låtit tiden stå still!
 

nissehult

Patek
2-Faktor
Tung berättelse, personligen hade jag inte servat den utan låtit tiden stå still!
Det är också en vacker och melankolisk tanke. Jag vet inte hur jag hade tänkt i situationen. Själv har jag också en klocka på återupplivning, men den historien (som kanske berättas en annan gång) är inte alls lika dramatisk.
 

meo_swe

Audemars
Riktigt häftig historia!
jag skulle nog låtit den vara orörd, fick lite känsla som klockan som går baklänges i Benjamin buttons:)
 

Affe

Una vida loca
2-Faktor
Vilken historia du bjuder på, mycket fängslande, och den hade gjort sig bra i Antikrundan alla dagar i veckan! Även kul att du och din far har kommit fram till att ni skall serva klockan, det är den klart värd tycker jag, trots den helt fantastiska storryn du bjuder på... Kan dock hålla med @meo_swe att affektionsvärdet skulle vara högre ifall man lät den vara som den är.
 
Alla gamla klockor bär på en historia. Här kommer en story jag vill dela med mig av.
Berättelsen är otrolig men helt sann.

Min Farfars systers man arbetade större delen av sitt liv inom rättsväsendet. Han var en respekterad herre och ansågs vara av det "finare" slaget.
Han ägde ett Omega fickur i guld (tillverkat ca.1910) som han förmodligen fått på sitt arbete i någon form av gratifikation.
När gubben dog hamnade klockan hos frun men eftersom hon inte hade användning för klockan gav hon bort den till hennes bror, alltså min farfar.
Farfar som jobbade som elektriker använde uret som vardagsklocka, det var helt enkelt praktiskt att veta tiden under dagens arbeten. Att det var ett guldur var inte så noga.
Ofta var det hårt arbete ute på fältet. Man drog elledningar vilka var luftburna på den tiden. Man servade även de höga stolpar ledningarna var uppspända emellan. Vid ett tillfälle skulle man byta ut gamla stolpar mot nya. En av de gamla elstolparna var placerad på ett berg och man använde det befintliga borrhålet även till den nya stolpen. Farfar fick klättra längst upp i stolpen för att fästa elledningen och min farbror som också var med, stod uppe i stolpen bredvid för att hjälpa till att sträcka ledningen. Tyvärr drar man elledningen för hårt varpå den brister. Stolpen som farfar klättrat upp i släpper från fästet av den kraftiga rekylen och välter. Med i denna höga stolpes fall följer även min farfar. Han får stolpen över sig och dör i olyckan. Samtidigt med detta stannar även det Omega-ur han hade i fickan. Året är 1950.
Farmor tar hand om klockan och ger den senare till min pappa som, när han och mamma flyttar till eget hus, lägger klockan i ett av hans förvaringsskåp. Där har den sedan legat i drygt 50 år. Igår tog pappa, som snart är 80 år, fram klockan och visade den för mig. Vi bestämde tillsammans att låta den få den service som den förtjänar.
(Fortsättning följer hur det kommer gå med service mm)
DSC_0275-01.jpeg
DSC_0277-01.jpeg

Älskar klockstory´s som denna, förutom allt det tragiska då även om det gör det hela mer intressant. Ser fram mot uppföljningen.
 

Airman

KS Explorers Club
2-Faktor
Ja det är en väldigt intressant, om en tragisk historia. Allting nedärvt i denna tidgivare. Det finns anledningar att både serva den och inte serva den. Jag tror att min far får avgöra det. Det som talar för att serva den är att man då och då vid utvalda tillfällen faktiskt skulle kunna använda klockan. Men vi får se hur det blir..
 

Joffrey

Vacheron
2-Faktor
Fascinerande och tragisk berättelse. Jag hade nog också valt att serva upp den - det känns bättre att ha en levande klocka som kan få er att minnas farfar i stort än en stillastående som mest påminner om olyckan.
Fantastiskt fin historia och jag gillar ditt beslut mer än att bara låta den vara som den vart :) Hoppas på mer bilder och att servicen går väl!
 

Triumf

Rolex
2-Faktor
Fin men otroligt sorglig historia. Jag tycker du ska skriva ned hela berättelsen, detaljerat med namn & årtal. Så att den finns kvar för kommande generationer.. :)
 

Starship

Cartier
Jag kan förstå argumenten för att serva den, men för mig skulle det vara självklart att inte göra det. Hur ofta kommer ett fickur till användning? Extremt sällan gissar jag. Att klockan stannade när stolpen välte kl 08:00:14 är ju en stor del av dess historia. Om man servar klockan kan det sedan inte göras ogjort.
 

Airman

KS Explorers Club
2-Faktor
För knappt ett år sedan gjorde jag det här inlägget om min farfars klocka. Efter noggrant övervägande, viktiga saker skall inte förhastas, bestämde jag att en service av klockan, trots vissa andra råd, var det jag ville göra.
Jag skickade in klockan till Thörnäs ur och guld tillsammans med en noggrann beskrivning över vad jag ville och inte ville ha åtgärdat. T.ex. ville jag inte ha klockan polerad och jag var tydlig med att de inte fick göra något åt den lilla bucklan som finns i kanten vid klockan 10. (se bild)
Efter några månader kom så uret tillbaka, tickandes, i det skick som jag önskade. Rovan var helrenoverad men skicket och själen var bevarad precis som jag ville.
Det kändes nästan högtidligt att höra urverkets gång efter så otroligt många år i träda. Jag är nöjd, cirkeln är sluten och jag tror att även farfar glädjer sig i sin himmel.
Här följer några bilder. Tack för visat intresse.
DSC_0219-01.jpeg
DSC_0220-01.jpeg
DSC_0221-01.jpeg
DSC_0223-01.jpeg
DSC_0216-01.jpeg
 

Airman

KS Explorers Club
2-Faktor
Jag sitter tårögd av hela berättelse i skrivande stund. Detta är något som klockor sätter perspektiv på, tiden vi har med våra älskade i våra förhållandevis korta liv.

Ibland är tid, allt utom tid.
Tack för dina tankar. Intressant. "Ibland är tid allt utom tid" var både poetiskt och passande till denna historia.
 

fseriksson

Breitling
Tycker att du gjorde helt rätt val, varken för lite eller för mycket. Hade tyckt att det varit tråkigt om den bara stod still eller om en restaurering också gjorts på det yttre.
 

Airman

KS Explorers Club
2-Faktor
Fantastisk berättelse. I sanning en klocka med själ.
Ja, historian är smått otrolig. Ett ledsamt öde med min farfar. Tyvärr är livet sådant ibland. Min far är inte de stora ordens man, han brukar vara ganska lågmäld. Men när jag visade klockan och berättade om renoveringen så blev han uppriktigt glad och tyckte verkligen det var roligt att det fungerar igen. "Den blev fin". Och visst är det som du säger, en klocka med själ.
 
Topp