Laddar...
Nymans Ur 1851

Erikson Urhandel
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

En klockas historia. Otrolig men helt sann. (stark läsning)

Diskussion i 'Diskussion' startad av Airman, 1 april 2016.

1. Airman
    Trådstartare

Airman Präst

Alla gamla klockor bär på en historia. Här kommer en story jag vill dela med mig av.
    Berättelsen är otrolig men helt sann.

Min Farfars systers man arbetade större delen av sitt liv inom rättsväsendet. Han var en respekterad herre och ansågs vara av det "finare" slaget.
    Han ägde ett Omega fickur i guld (tillverkat ca.1910) som han förmodligen fått på sitt arbete i någon form av gratifikation.
    När gubben dog hamnade klockan hos frun men eftersom hon inte hade användning för klockan gav hon bort den till hennes bror, alltså min farfar.
    Farfar som jobbade som elektriker använde uret som vardagsklocka, det var helt enkelt praktiskt att veta tiden under dagens arbeten. Att det var ett guldur var inte så noga.
    Ofta var det hårt arbete ute på fältet. Man drog elledningar vilka var luftburna på den tiden. Man servade även de höga stolpar ledningarna var uppspända emellan. Vid ett tillfälle skulle man byta ut gamla stolpar mot nya. En av de gamla elstolparna var placerad på ett berg och man använde det befintliga borrhålet även till den nya stolpen. Farfar fick klättra längst upp i stolpen för att fästa elledningen och min farbror som också var med, stod uppe i stolpen bredvid för att hjälpa till att sträcka ledningen. Tyvärr drar man elledningen för hårt varpå den brister. Stolpen som farfar klättrat upp i släpper från fästet av den kraftiga rekylen och välter. Med i denna höga stolpes fall följer även min farfar. Han får stolpen över sig och dör i olyckan. Samtidigt med detta stannar även det Omega-ur han hade i fickan. Året är 1950.
    Farmor tar hand om klockan och ger den senare till min pappa som, när han och mamma flyttar till eget hus, lägger klockan i ett av hans förvaringsskåp. Där har den sedan legat i drygt 50 år. Igår tog pappa, som snart är 80 år, fram klockan och visade den för mig. Vi bestämde tillsammans att låta den få den service som den förtjänar.
    (Fortsättning följer hur det kommer gå med service mm)
    DSC_0275-01.jpeg DSC_0277-01.jpeg

TonySoprano, Forsberg, JayJay och 54 andra gillar detta.
  2. Linkan

Linkan Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Intressant läsning! Får uppdatera sidan med bilder när den kommit tillbaka från servicen

Airman gillar detta.
  3. Psykel

Psykel Präst

Från:
    Sollentuna
    Gripande historia och ett vackert ur! Ser fram emot fortsättningen!

Airman gillar detta.
  4. wotan

wotan Borgare

Från:
    stockholm
    Tung berättelse, personligen hade jag inte servat den utan låtit tiden stå still!

Veratio och Airman gillar detta.
  5. Omen

Omen Goldmember

Sånt här är intressant läsning trots levnadsödet, tack för att delar med dig.

Airman gillar detta.
  6. nissehult

nissehult Friends of KS

Det är också en vacker och melankolisk tanke. Jag vet inte hur jag hade tänkt i situationen. Själv har jag också en klocka på återupplivning, men den historien (som kanske berättas en annan gång) är inte alls lika dramatisk.

wotan gillar detta.
  7. ZtaFfaN

ZtaFfaN Stadsbo

Från:
    Tjockhult
    Man blir klart berörd av läsningen. Det ligger lite i vad @wotan skriver, att låta den vara ifred.

Airman och wotan gillar detta.
  8. jarrebarre99

jarrebarre99 Biskop

Från:
    GBG
    Tack för att du delar.

Airman gillar detta.
  9. Airman
    Trådstartare

Airman Präst

Det känns bra att få dela med sig av denna tragiska men oxå fina historia. Klockan finns kvar, och på bara en dag har det blivit ett kärt minne.

10. meo_swe

meo_swe Biskop

Riktigt häftig historia!
    jag skulle nog låtit den vara orörd, fick lite känsla som klockan som går baklänges i Benjamin buttons:)

Airman gillar detta.
  11. Affe

Affe Una vida loca

Från:
    En annan del av Söping
    Vilken historia du bjuder på, mycket fängslande, och den hade gjort sig bra i Antikrundan alla dagar i veckan! Även kul att du och din far har kommit fram till att ni skall serva klockan, det är den klart värd tycker jag, trots den helt fantastiska storryn du bjuder på... Kan dock hålla med @meo_swe att affektionsvärdet skulle vara högre ifall man lät den vara som den är.

Airman gillar detta.
  12. wayne

wayne Friends of KS

Vilken historia, som många andra säger serva den inte.

Airman gillar detta.
  13. Richispice

Richispice Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Älskar klockstory´s som denna, förutom allt det tragiska då även om det gör det hela mer intressant. Ser fram mot uppföljningen.

Airman gillar detta.
  14. Airman
    Trådstartare

Airman Präst

Ja det är en väldigt intressant, om en tragisk historia. Allting nedärvt i denna tidgivare. Det finns anledningar att både serva den och inte serva den. Jag tror att min far får avgöra det. Det som talar för att serva den är att man då och då vid utvalda tillfällen faktiskt skulle kunna använda klockan. Men vi får se hur det blir..

Freddie L och Richispice gillar detta.
  15. pederr

pederr Stadsbo

Från:
    Norrland
    Fascinerande och tragisk berättelse. Jag hade nog också valt att serva upp den - det känns bättre att ha en levande klocka som kan få er att minnas farfar i stort än en stillastående som mest påminner om olyckan.

Seikosthlm, AdamST, Torsten och 3 andra gillar detta.
  16. tissoter

tissoter Biskop

Från:
    Rolexfabriken
    Fascinerande historia, bra att du väljer och serva den och på så sätt hedra din släkting! Allt gott

Airman gillar detta.
  17. Airman
    Trådstartare

Airman Präst

Det är en bra anledning att serva den, som du säger. Tack.

tissoter gillar detta.
  18. Torsten

Torsten Syltan

Från:
    Orten
    Jag hade också servat den och låtit den gå vidare i arv som ett minne av din farfar!

Airman gillar detta.
  19. AdamST

AdamST Biskop

Från:
    Stockholm
    Fantastiskt fin historia och jag gillar ditt beslut mer än att bara låta den vara som den vart :) Hoppas på mer bilder och att servicen går väl!

Airman gillar detta.
  20. Airman
    Trådstartare

Airman Präst

Jo, hoppas bara ngn av döttrarna förstår värdet av klockan. Men de har ju några år på sig ;)

Torsten gillar detta.
  21. Triumf

Triumf Borgare

Fin men otroligt sorglig historia. Jag tycker du ska skriva ned hela berättelsen, detaljerat med namn & årtal. Så att den finns kvar för kommande generationer.. :)

Forsberg gillar detta.
  22. Starship

Starship Stadsbo

Jag kan förstå argumenten för att serva den, men för mig skulle det vara självklart att inte göra det. Hur ofta kommer ett fickur till användning? Extremt sällan gissar jag. Att klockan stannade när stolpen välte kl 08:00:14 är ju en stor del av dess historia. Om man servar klockan kan det sedan inte göras ogjort.

Mårtenssons ur Brookfield