• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

En klockas historia. Otrolig men helt sann. (stark läsning)

D

Deleted member 14209

Guest
Tråkigt med din farfar! Tycker det var ett klokt beslut att serva men inte polera, som andra nämnt. Den blev väldigt fin!

Glöm inte bort att spara denna berättelse i ett dokument vid klockan, det är så lätt hänt att sånt försvinner annars.

Hoppas klockan kommer till användning och uppskattas! :)
 

Airman

KS Explorers Club
2-Faktor
Ja det är en väldigt sorglig händelse och historia. Det känns ändå fint att klockan nu kan påminna om farfar i allmänhet och inte bara visa när olyckan inträffade.
Jag ska bevara en dokumentation tillsammans med klockan, det är lätt att glömma bort som du säger. Tack. :)
 

TiE

TiE Bomber
Pledge Member
2-Faktor
Tack för att du delar med dig och gav oss en uppdatering. Det är intressant med gamla fickrovor och väldigt få har en bevarad historia, som din. Var rädd om den.:)
 

cklar

Omega
Vilken historia, tack för att du delar med dig! Ta väl hand om klockan så den kan vandra vidare i flera generationer till :)
 

svesam

Rolex
För knappt ett år sedan gjorde jag det här inlägget om min farfars klocka. Efter noggrant övervägande, viktiga saker skall inte förhastas, bestämde jag att en service av klockan, trots vissa andra råd, var det jag ville göra.
Jag skickade in klockan till Thörnäs ur och guld tillsammans med en noggrann beskrivning över vad jag ville och inte ville ha åtgärdat. T.ex. ville jag inte ha klockan polerad och jag var tydlig med att de inte fick göra något åt den lilla bucklan som finns i kanten vid klockan 10. (se bild)
Efter några månader kom så uret tillbaka, tickandes, i det skick som jag önskade. Rovan var helrenoverad men skicket och själen var bevarad precis som jag ville.
Det kändes nästan högtidligt att höra urverkets gång efter så otroligt många år i träda. Jag är nöjd, cirkeln är sluten och jag tror att även farfar glädjer sig i sin himmel.
Här följer några bilder. Tack för visat intresse.
DSC_0219-01.jpeg
DSC_0220-01.jpeg
DSC_0221-01.jpeg
DSC_0223-01.jpeg
DSC_0216-01.jpeg

Härlig fortsättning på denna historia. Keeper är inte riktigt starkt nog för detta ur men det får duga som uttryck i brist på annat.
Tack för att du delar med dig!
 
Topp