• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

En kollega frågade om den var äkta...

Qvarna

Omega
Senast någon frågade vad min klocka kostade var på en hemmafest.
När jag berättade att klockan kostade 60' så utbrast han ganska chockat "hur kommer det sig att du har en klocka för 60 papp?".
Det finns ett flertal anledningar men jag orkade inte riktigt ge mig in i den typen av diskussion så jag vände bara och sa "varför har du inte en klocka för 60 papp?" (Han hade ingen klocka på sig).
Polarna garvade rätt friskt när dem hörde konversationen då dem känner till mitt intresse.
 
P

Philippe Stern

Guest
IMG_0494.JPG

I rätt vinkel så står det ROLEX ROLEX ROLEX i min också :)
Photoshop! FAKE!
 

OBRKV

Cartier
Händer inte allt för ofta att folk kommenterar kostnaden av mina klockor men jag brukar svara "man prioriterar väl olika..." och lever vidare.
 

Ketan

Cartier
Senast någon frågade vad min klocka kostade var på en hemmafest.
När jag berättade att klockan kostade 60' så utbrast han ganska chockat "hur kommer det sig att du har en klocka för 60 papp?".
Det finns ett flertal anledningar men jag orkade inte riktigt ge mig in i den typen av diskussion så jag vände bara och sa "varför har du inte en klocka för 60 papp?" (Han hade ingen klocka på sig).
Polarna garvade rätt friskt när dem hörde konversationen då dem känner till mitt intresse.
Tycker det är lite lurigt. Är själv bara 19 år och ha en klocka för 75k är inte det vanligaste. Jag vet inte riktigt vad jag ska svara när vänner frågar vad den kostar (många som är nyfikna) Att säga direkt ut "75k" känns konstigt och att säga "en del" känns lite kaxigt. :confused:
 

Richie

Audemars
2-Faktor
Hade denna säljare dock haft på sig en trevlig och respektabel klocka (kan vara vad som helst, dyrt, billigt) hade jag faktiskt övervägt köp av denna säljare..

Så en parfymklocka är inte "respektabel" menar du?

Haha jisses.. det handlar väl om tycke och smak? förmodligen tyckte snubben i fråga att Armani-klockan var snygg och bryr sig nog inte om att den inte är från en "riktigt" klocktillverkare, utan det handlar ju bara om det visuella! en ren accessoar dvs..
Tror han skiter ett stort stycke i vad du tycker är trevligt, det hade åtminstone jag gjort!
Alla har inte detta intresse som vi på KS har.

Kan känna igen detta fenomen fast då handlar det om tatueringar "Hur kan du lägga så mycket pengar på att förstöra din kropp med sånt kladd?! osv osv..
Det är väl min kropp och jag som skall bära det? kunde inte brytt mig mindre vad andra tycker tbh.
 

Moorflax

Patek
2-Faktor
Oj vad jag önskar att få uppleva detta! Det är oerhört intressant att höra motparten försvara och försöka förklara varför det är bättre att köpa ny bil vart tredje år istället för att köpa en klassisk klocka. :)
 

joca

Patek
2-Faktor
Tycker det är lite lurigt. Är själv bara 19 år och ha en klocka för 75k är inte det vanligaste. Jag vet inte riktigt vad jag ska svara när vänner frågar vad den kostar (många som är nyfikna) Att säga direkt ut "75k" känns konstigt och att säga "en del" känns lite kaxigt. :confused:

Svara bara "lagom" eller "en del".. Tycker jag funkar bra, alla behöver inte veta :)
 

Kairo

Panerai
Tror inte jag citerade fel. Förstår inte vad politik har med klockor att göra. För mig är det två olika världar, som sällan blandas ihop på KS, vilket är skönt.
Sa jag att personen inte uppskattar klockor? Du börjar babbla om hur en person bär klockor, och sedan om hur uppskattning av klockor inte hör ihop med politik.
 

Brogren

Cartier
Han låter som ett barn som blivit fel uppfostrad, hur gammal är han egentligen?

"Ja, men har du inte jobbat för klockan så är du ju inte rädd om den."
Särskilt detta citat är helt befängt att yttra tycker jag.
 

Guinness

Cartier
Trist men inte värre än så, mitt standardsvar när folk frågar om värdet på klockan brukar vara "tillräckligt" och "precis lika mycket som jag kan sälja den för om två år". Faktiskt ingen som fortsatt insistera efter det. Dock länge sedan jag hade rolex vilket kanske är like värre sett ur "är den falsk" frågekategorin.
 

J86A

Omega
Man blir ju less på sådana typer..
Sitter inte på en allt för dyr samling, men trots det så kan det droppas lite negativa och halvt hånande kommentarer. Framförallt gäller det min PO.
Då brukar jag safta på allting istället, t.ex om hur billigt jag tycker att det är med klockor nu för tiden osv så att de helt tappar greppet om mig som människa.
Blir lite roligare då :)
Varför just din PO? :) Vad har den gjort dem liksom.
 

nissehult

Patek
2-Faktor
Men lägga 40k på en resa kan de göra, folk. Och när de kommer hem har de bara foton och gonorré kvar...
Personligen så tycker jag att det skulle vara rätt svårt att vinna diskussionen: "Vilket ger mest: En två veckors vandring i Nepal eller sitta och surfa KS i vardagsrummet med en 40k klocka på armen?" Men jag förstår din tanke.. Gonorré har jag aldrig provat dock, det kanske drar ner intrycket av Nepal lite - eller inte... :rolleyes:
 

Rockenfeller

Panerai
2-Faktor
Jag tycker generellt det är en oartig och ohyfsad fråga. Hörde den igår till en kvinnlig bekant. Snygg MK-väska. Är den äkta?
Varför tar man för givet att någon köper kopior och stöder den smutsiga branschen?
Jag tillrättavisade den frågade och sa precis det.
Kanske säger själva frågan lite om hur man prioriterar och resonerar själv? :)
 
Topp