• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

En kollega frågade om den var äkta...

nissehult

Patek
2-Faktor
Ja, om man BARA ser till det rent ekonomiska, vilket inte riktigt var vad jag menade, ursäkta otydligheten.

Det jag ville poängtera är att om man får frågan "Varför vill du inte resa för de pengarna istället?" (vilket är en fråga jag fått) så skulle man kunna svara "Om jag köper klockan och sedan råkar ångra mig så kan jag sälja den med minimal eller ingen förlust och sedan åka på resa, medan omvänd ordning inte funkar". Jag upplever att folk inte gör den distinktionen på egen hand vilket jag tror kan gå hand i hand med att de inte har någon pryl-hobby.

Men det jag främst vill påpeka, och det vore intressant att veta om någon känner likadant, är att resande framhålls som den universellt ultimata fritidssysslan. Att lägga pengar på en resa ifrågasätts aldrig i sociala sammanhang utan har blivit överdrivet accepterat som statussymbol. Detta är till viss mån förståeligt då resande kan berika såväl personligheten som intellektet men inte allt för sällan så känns det som att fokus ligger mer på alkoholintag eller triviala upplevelser än på personlig utveckling när man väl får höra reseberättelserna.

Men det kanske bara är jag som är gnällig nu?
Jo, jag tror mig veta vad du menar, och jag förstår tankesättet. Vad jag ursprungligen sa var att jag har svårt att "vinna" diskussionen om vilket som ger mest, resa vs. klocka. Jag har rest en del och vet att resorna och mina upplevelser har format mig till den jag är idag - jag kan inte säga att klockorna har haft samma effekt på mig. (Dock så har jag aldrig åkt på rena spritfester - bortsett från en och annan partyfärja till Tyskland...)

Det blir en svår diskussion när man jämför "reseupplevelse-värde per krona" med "klock-return on investment" - typ äpplen och päron (även om ägandet av en klocka är en upplevelse i sig). Vissa lägger sina 40k på en häst som ändå kommer att dö om några år, andra lägger 40k på kläder. Vad man lägger sina pengar på för att maximera tillfredsställelsen i livet är i slutändan upp till var och en. Det viktigaste är att tänka på vad man skulle ångra mest när man ligger på dödsbädden: att man inte åkte till Nepal, att man inte köpte den där klockan, eller att man inte spendera mer tid på kontoret istället för med familjen ;)
 

MrPlow

Rolex
Jag har ständigt den diskussionen med hustrun. Tycker det är hål i huvudet att bränna pengar på resor! Med det sagt så vill jag påpeka att jag är på Teneriffa med hustru och barn..
126284120_1.jpg
Happy wife, happy life.
 

Depp-Erik

Cartier
Jo, jag tror mig veta vad du menar, och jag förstår tankesättet. Vad jag ursprungligen sa var att jag har svårt att "vinna" diskussionen om vilket som ger mest, resa vs. klocka. Jag har rest en del och vet att resorna och mina upplevelser har format mig till den jag är idag - jag kan inte säga att klockorna har haft samma effekt på mig. (Dock så har jag aldrig åkt på rena spritfester - bortsett från en och annan partyfärja till Tyskland...)

Det blir en svår diskussion när man jämför "reseupplevelse-värde per krona" med "klock-return on investment" - typ äpplen och päron (även om ägandet av en klocka är en upplevelse i sig). Vissa lägger sina 40k på en häst som ändå kommer att dö om några år, andra lägger 40k på kläder. Vad man lägger sina pengar på för att maximera tillfredsställelsen i livet är i slutändan upp till var och en. Det viktigaste är att tänka på vad man skulle ångra mest när man ligger på dödsbädden: att man inte åkte till Nepal, att man inte köpte den där klockan, eller att man inte spendera mer tid på kontoret istället för med familjen ;)

Ok då är jag med. :) Kan hålla med om att strapatser på resor har gett mig värdefulla insikter och påverkat min personlighet men jag skulle ljuga om skulle påstå att alla resor varit fantastiska och personlighetsutvecklande, jag kan inte heller hitta något samband mellan resans exklusivitet och dess påverkan på min personlighet.

Precis, det är upp till var och en, så varför är det så många som har synpunkter på det? Och varför är det OK att ha synpunkter på att vissa gillar klockor medan andra hobbys flyger under radarn? Är det "janteradarn" som är aktiv?
 

Doncorleone

Cartier
Har hänt en gång att någon frågat vad mina klockor kostar. Då hade jag min SMP-C på mig. Ljög något om priset för att undvika en diskussion huruvida jag är helt tappad eller inte. Dom i min umgängeskrets bär inte klockor öht.....
 
Topp