• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

En KS-bedömningsskala på Köp & Sälj för en klockas skick behövs NU!!!

Picke79

Cartier
2-Faktor
Det skulle vara en bra grej att definiera: ding, hairlines, repa, osv. En bild förklaring där bilder av div skador skulle göra beskrivningar av skick mer jämförbara. En sån gemensam bild av klockor skulle inte ens behöva vara gemensam eller allmänt accepterad. Ts själv kan göra en tråd i ämnet med riktigt bra bilder på vad hen menar med ding, repa osv. Och sedan hänvisa till den både vid köp och sälj.
Typ kolla denna tråd och jmf bilderna där med din klocka, hur skulle du beskriva den utifrån den definitionen av skador.
 

galácticon

Patek
2-Faktor
Hur är det tänkt att en bedömningsskala ska bli objektiv? Det är trots allt så att någon ska bedöma vad som är en fin hairline eller inte. Subjektiva bedömningar kommer man inte ifrån så jag stämmer in i kören och rekommenderar att mötas f2f om man är osäker. Annars fastnar man bara i en diskussion om vad "90%" innebär...
 

Clark Kent

Patek
2-Faktor
En enkel lösning är ju att den som vill helt enkelt använder timezones befintliga skala.

Fast krångligt om man ska behöva leta upp timezones skala och lära sig den för att i mån av retur kunna hänvisa till något.

Nä, jag tycker återigen att det är ett ickeproblem och därför behövs inga ändringar. Skulle dessutom vissa säljare börja hänvisa till skalor från timezone medan andra graderar enligt Chrono24 o.s.v. kommer det att bli jäkligt rörigt.

Jag förstår att det är viktigt för KS med ett seriöst köp- och säljforum, men i och med att det är obligatoriskt med en returpolicy och egentagna bilder så är det fullt tillräckligt.

Dessutom verkar hela upplägget gå ut på att man som köpare ska slippa ha något eget ansvar. Bra bilder, utförlig beskrivning i kombination med möjligheten att returnera...om någon av de kriterierna inte är uppfyllda, köp då helt enkelt en annan klocka.
 
Senast ändrad:

Mr Chance

Kalmar
Jag tänker att allt som medför att klockan inte går att återställa i ursprungligt skick är blessyrer. Borstning klarar ytligt skav. Inte mer. Inga hack, repor, gropar, prickar eller nåt sånt. Måste man gå loss med grövre doningar (slipa eller liknande), då är ursprunget gone for ever. Det är sånt som iaf jag vill veta om. Helt enkelt, var uppriktig och ärlig.
Som jag redan påpekat verkar det som nyköp är bäst för dig. En klocka som är använd kan ju omöjligen se oanvänd ut vilket verkar vara det du är ute efter. Att påpeka att folk ska vara ärliga och uppriktiga känns lite insinuant. Men jag kanske tolkar fel.
 

ironcastle

Patek
2-Faktor
Nej, du har missförstått Mr Kent. Inte minskat ansvar som köpare. Tydlighet från säljare. Det är det som efterfrågas. Man vill så klart framhäva det som är bra när man säljer. Men som köpare är det som inte är bra mer upplysande. Att modellen t ex har famtastisk lyster i tavlan behöver man nog inte upplysa om. Men att bezelv har en ding, det är intressant för mig t ex.
 

Mr Chance

Kalmar
Nej, du har missförstått Mr Kent. Inte minskat ansvar som köpare. Tydlighet från säljare. Det är det som efterfrågas. Man vill så klart framhäva det som är bra när man säljer. Men som köpare är det som inte är bra mer upplysande. Att modellen t ex har famtastisk lyster i tavlan behöver man nog inte upplysa om. Men att bezelv har en ding, det är intressant för mig t ex.
Jag förstår att det är tydlighet från säljare som efterfrågas (har inte skrivit ngt om köparansvar) men upplever inte detta som ett problem. Men det verkar som om du tycker att det är ett problem att säljare inte är ärliga på k&s. Jag tror snarare att det är dina snäva definitioner av dings, märken och hairlines som avviker från normen, vilket ställer till det för dig. Det är alltså, enligt min mening, du som bör anpassa dig efter gängse ordning. I alla fall om du vill handla utan att bli besviken.
 

ironcastle

Patek
2-Faktor
Så kanske det är. Dock har jag sett att jag inte är den enda som parkerar min bil längst bort i hörnet på stormarknaden. Och med tanke på det så tänker jag att jag rimligen inte är den enda på KS som har min "läggning".
Känns inte som jag kommer att kunna övertyga er, och nu har jag väl lyckats göra mig ökänd som köpare till råga på allt :sorry:
 

Clark Kent

Patek
2-Faktor
Så kanske det är. Dock har jag sett att jag inte är den enda som parkerar min bil längst bort i hörnet på stormarknaden. Och med tanke på det så tänker jag att jag rimligen inte är den enda på KS som har min "läggning".
Känns inte som jag kommer att kunna övertyga er, och nu har jag väl lyckats göra mig ökänd som köpare till råga på allt :sorry:

Nä, så farligt är det ju inte så klart.










Note to self: Sälj aldrig till ironcastle!
 

Denke

Brännström
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Fast krångligt om man ska behöva leta upp timezones skala och lära sig den för att i mån av retur kunna hänvisa till något.

Nä, jag tycker återigen att det är ett ickeproblem och därför behövs inga ändringar. Skulle dessutom vissa säljare börja hänvisa till skalor från timezone medan andra graderar enligt Chrono24 o.s.v. kommer det att bli jäkligt rörigt.

Jag förstår att det är viktigt för KS med ett seriöst köp- och säljforum, men i och med att det är obligatoriskt med en returpolicy och egentagna bilder så är det fullt tillräckligt.

Dessutom verkar hela upplägget gå ut på att man som köpare ska slippa ha något eget ansvar. Bra bilder, utförlig beskrivning i kombination med möjligheten att returnera...om någon av de kriterierna inte är uppfyllda, köp då helt enkelt en annan klocka.

Som jag tidigare skrev så är det inget som kommer bli obligatoriskt eller som vi föreslår.
 

Greven

Audemars
Förstår i grund och botten din poäng @ironcastle , inser också svårigheten att hitta en bedömningsskala som blir helt rättvis. Jag tror att systemet blir självransakande på ett forum som KS i och med att om beskrivningen inte motsvarar verkligheten så kommer det återspeglas i Goodguy/Badguy-tråden. Ungefär som på Tradera, där man får lågt betyg om inte varan motsvarar beskrivningen.

Sedan går det alltid som säljare att ange en egen skala för att beskriva skicket, till exempel att klockan är i skick 4/5 så vet man att den är i väldigt bra skick osv.
 

Mr Chance

Kalmar
Sedan går det alltid som säljare att ange en egen skala för att beskriva skicket, till exempel att klockan är i skick 4/5 så vet man att den är i väldigt bra skick osv.
Problemet är ju att man ändå inte vet det eftersom man inte vet hur säljaren bedömer olika dings, hairlines etc. Om en klocka är 1 eller 51 år gammal påverkar också hur överseende man är med olika skönhetsfel.
 

Greven

Audemars
Problemet är ju att man ändå inte vet det eftersom man inte vet hur säljaren bedömer olika dings, hairlines etc. Om en klocka är 1 eller 51 år gammal påverkar också hur överseende man är med olika skönhetsfel.
Sant. Det är väl ett evighetsproblem så fort man skall sälja något som inte är nytt. Det blir ju alltid en subjektiv bedömning, och uppfattning om skick och dylikt är förstås olika beroende på person. Som konstaterats tidigare i denna tråd så är väl f2f det allra bästa sättet att göra en uppskattning av skicket. Sedan kommer ju problematiken med bedömning av urverk och servicebehov som kan vara lite trixigare.
 

BCKSTRM

Rolex
No offence, men det skulle inte funka. 3 hairlines eller 30, en ding stor som en nål eller 2mm. Man kommer aldrig kunna göra en sådan skala rättvisande...
 

ironcastle

Patek
2-Faktor
Så svårt lär det inte vara. Det är ju bara att skapa en likare där det finns exempelbilder att jämföra med tagna av en bra fotograf med rätt utrustning i rätt ljus. Det är inte rocket science det handlar om. Däremot handlar det om bedömningar och sådana blir svåra att jämföra om man inte har tydliga definitioner och exempel som visar vägen.
Dock förutsätter det att intresse finns. Gör det inte det så blir det ogörligt.
 

Tomas Eriksson

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
No offence, men det skulle inte funka. 3 hairlines eller 30, en ding stor som en nål eller 2mm. Man kommer aldrig kunna göra en sådan skala rättvisande...
Instämmer. Vettiga bilder och en beskrivning är mycket bättre. Måste säga att skick på klockor som jag köpt här har alltid varit spot-on. Jag tror att Goodguys-systemet och det faktum att vi är lite av ett kollektiv leder till moral.
 
Topp