• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

En länk värd en recension

Bosse

Friends of KS
Vi börjar med vad: En GS SBGW005:

oQGonqh.jpg


Nu var det länken detta skall handla om:

JEREf4H.jpg


Ganska mycket "stretch" ?

yI7x4c7.jpg


Faktisk inte, där finns inget glapp i längdled så vad händer här ?

m5OAtOa.jpg


Som framgår så är det ovala (2 borrningar) av mittdelens 3 "riskorn"

1DoGo3G.jpg


Lite kuriosa, varje länkbit består av 7 delar 5 polerade 2 borstade och polerade ett rör i mittdelen en stång i röret och 2 skruv alltså totalt 11 delar.

Varför all detta krångel ? För att få en så komfortabelt länk som möjligt, och Seiko har lyckades, jag har eller har haft ett antal andra Seiko inklusive MM300, Omega PO, SMP, Seamaster 120 och Speedmaster Reduced, Rolex Jubilee och Oyster och ingen har varit ens nära i komfort, denna länk är något mycket speciellt.

Tack för intreresset

//Bosse
 

theargonaut

Patek
Pledge Member
2-Faktor
Ser riktigt skön ut! Tack för recensionen, men lite mer bilder på och info om själva klockan, skulle också uppskattas. Finns denna länk bara på den modellen btw?
 

Bosse

Friends of KS
Ser riktigt skön ut! Tack för recensionen, men lite mer bilder på och info om själva klockan, skulle också uppskattas. Finns denna länk bara på den modellen btw?


Länken finns enbart på en model, denna (SBGW005) eller dagens "motsvarande" SBGW035

Jag skall återkomma med en liten recession om hela klockan framöver

//Bosse
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Jag fattar fortfarande inte riktigt varför det är dubbla pinnar!?

Jag har haft tre olika sorters GS-länkar och tycker alla tre varit kanon. Det enda jag saknar är mikrojustering i spännet även om det blir snyggare utan.
 

john b

Rolex
Jag fattar fortfarande inte riktigt varför det är dubbla pinnar!?

Jag har haft tre olika sorters GS-länkar och tycker alla tre varit kanon. Det enda jag saknar är mikrojustering i spännet även om det blir snyggare utan.

Ett rör, en stång och två skruvar som man fäster stången med på vardera sida?
Trevlig länk. Seiko kan bygga smart. Inte alltid jättesnyggt. Men oftast jäkla smart.
 

Bosse

Friends of KS
Oj då...

Röret är kortare än stången, den del som röret ligger i har ovala borrningar som röret kan röra sig i, stången gir stabilitet i längsriktningen alltså en följsam länk utan stretch

//Bosse
 

Bosse

Friends of KS
Fat
jag kanske är för trött, men menar du att pinnen går igenom samtliga länkbitar, medan röret endast går igenom de tre länkbitarna i mitten? Tror det behövs en bild där pinnarna är på plats men utan att länkbitarna sitter ihop.[/

Jag är trött med, förkyld som f**

Röret har exakt samma längd som dom 3 riskorn och dom 2 polerade länk bitar, pinnen går igenom röret och låsas av 2 skruvar.

Hm, Det blev viss inte mycket bättre så:

Jag skall plocka isär en reserv länkbit och fotograferar konstruktionen

//Bosse
 
Topp