• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

En liten natovarning

Mw79

Vacheron
2-Faktor
Har vart med om det en gång på ett NATO-band. Men det andra bandstiftet höll kvar klockan.
 

snoozarn

Patek
2-Faktor
Någon som har lust att bifoga bilderna hit? Ser inget.
Just därför jag aldrig använder nato, rädd att jag ska svinga av klockan på något sätt.
 

Dicktatorn

NJA 1980 s. 725.
Friends Of KS
i-cant-see-shit.jpg
 

daviden

Founder
Pledge Member
2-Faktor
Känns ändå lite som one in a million-scenario.

EDIT: Och att brottas med dyrklocka är ju dumt, med eller utan nato. Tillräckligt med tryck på pinsen med länk kommer också att ge efter.
 

Eurenius

Den norrländska rörtången
2-Faktor
De där Rolexklockorna brukar väl tappa vridringar och allt möjligt i tid och otid? Kanske inte så konstigt att lite sprintar ramlar loss. :D
 

Donkii

Boushh
2-Faktor
Kan vara så att personen i fråga har för tjockt snöre på klockan och att det redan där skapar spänningar och tryck på pinsen.
Jag brukar alltid gå ned ett steg i tjocklek på pinsen för att slippa spänningarna.
 

Spindel

KS vulkanolog på Island
Svårt att se att ett nato skule vara mer osäkert än andra typer av klockarmband sett ur hur bra bandstiften sitter. Största skilnaden är väl att klockan sitter lite högre vilket ökar risken en ning att fastna i saker aom i sin tur gör att man riskerar att rycka stiften.

EDIT:// sen efter att ha läst tråden lite mer nogrant på TZUK så säger han att klockan lossnad vid en brottningsmatch vid poolen, inte ett dugg förvånad över att klockan lossna, skulle troligen ha lossnat även med orginalarmbandet på.
 

Micke B

Streetracer
2-Faktor
Hände mig i kiruna, dag ett när jag skulle trycka in väskorna i bussen till nikkaluokta. Hade sett fram emot massa feta wristshots...resan förstörd
 

Floduttern

Audemars
Pledge Member
2-Faktor
Det har hänt med min seiko som hade bandstift med "axlar", det kunde räcka med att dunka handen i bordet. Men alla klockor med lug holes har hängt med på allt från cykling, löpning och vedhuggning, och de har klarat sig perfekt. :D
 

Hugii

Audemars
Källkod:
However, today just proved that assumption wrong when both spring bars popped off
during an impromptu pool side wrestling match

Sammanfattning: använd inte klockan om du ska brottas i en pool! Har inget med natoband att göra. Hade förmodligen hänt oavsett!!
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Det har hänt med min seiko som hade bandstift med "axlar", det kunde räcka med att dunka handen i bordet. Men alla klockor med lug holes har hängt med på allt från cykling, löpning och vedhuggning, och de har klarat sig perfekt. :D
"Med bandstift utan axlar sitter de kvar" tror jag herrn menar. Känns som att poängen gått lite förlorad. Ett natoband kan fastna i axlarna på bandstift och dras åt sidan, vilket resulterar i att bandstiftet lossnar. Med bandstift utan axlar däremot måste de gå av för att lossna.

Det har såldes inget att göra med borrade bandhorn även om det underlättar bytet av bandstift utan axlar.
 

Floduttern

Audemars
Pledge Member
2-Faktor
"Med bandstift utan axlar sitter de kvar" tror jag herrn menar. Känns som att poängen gått lite förlorad. Ett natoband kan fastna i axlarna på bandstift och dras åt sidan, vilket resulterar i att bandstiftet lossnar. Med bandstift utan axlar däremot måste de gå av för att lossna.

Det har såldes inget att göra med borrade bandhorn även om det underlättar bytet av bandstift utan axlar.


Helt rätt! Jag är allt för trött efter julledigheten för att tänka klart idag.:D
 

egbert

Panerai
"Med bandstift utan axlar sitter de kvar" tror jag herrn menar. Känns som att poängen gått lite förlorad. Ett natoband kan fastna i axlarna på bandstift och dras åt sidan, vilket resulterar i att bandstiftet lossnar. Med bandstift utan axlar däremot måste de gå av för att lossna.

Det har såldes inget att göra med borrade bandhorn även om det underlättar bytet av bandstift utan axlar.
Måste man gå in i stora bandstiftstråden, eller kan du här förklara de olika bandstiftens konstruktion?
 

M.L.

Vacheron
2-Faktor
Man ska nog ha maximal otur om detta ska ske med bägge bandstiften samtidigt.
Kommer inte stoppa mig från att frekvent använda det skönaste alternativet.
 

Eurenius

Den norrländska rörtången
2-Faktor
Svårt att se att ett nato skule vara mer osäkert än andra typer av klockarmband sett ur hur bra bandstiften sitter. Största skilnaden är väl att klockan sitter lite högre vilket ökar risken en ning att fastna i saker aom i sin tur gör att man riskerar att rycka stiften.

EDIT:// sen efter att ha läst tråden lite mer nogrant på TZUK så säger han att klockan lossnad vid en brottningsmatch vid poolen, inte ett dugg förvånad över att klockan lossna, skulle troligen ha lossnat även med orginalarmbandet på.

Hur ska sprinten trycka ihop sig själv i en metallänk?
 
Topp