• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

En liten nybörjare fråga om 216570

Patrik85

Breitling
Ursäkta men. Sitter här med min nya klocka och armbandet är för långt.
Så hur justerar man detta? Vet att det går att justera utan verktyg på en annan modell?
 

Patrik85

Breitling
Tack det jag misstänkte :), hur gör man med den? Vågar inte riktigt ta i och eventuellt inse att jag slet sönder en dyr klocka efter bara ett par timmar.

Egentligen kanske jag borde söka lite på youtube en stund, borde dyka upp något där heh
 

Rookie

Cartier
2-Faktor
Vad jag vet så sitter det ingen dykarförlängning på den modellen (216570) utan en liten microjustering (som iofs är lite som de äldre dykarförläningarna) som endast skulle kunna göra armbandet större ifall den inte redan är utfälld. Det du rimligtvis borde göra är att ta bort länkbitar genom att skruva av ett par tills du får önskad passform.

Det lättaste dock är nog att bara traska bort till din urmakare som ordnar det åt dig :)
 

Patrik85

Breitling
Aha, jo får väll ta en avstickare från jobbet imorrn och hälsa på rob inne i stan då :)
Länken är i sitt yttersta nu iaf. Men den orangea visaren. Vad är det?
 

Rookie

Cartier
2-Faktor
Aha, jo får väll ta en avstickare från jobbet imorrn och hälsa på rob inne i stan då :)
Länken är i sitt yttersta nu iaf. Men den orangea visaren. Vad är det?
Det är visaren som visar åt vilket håll Rolex huvudkontor ligger. Den vrider sig långsamt under dagen för att kompensera för dina rörelser.

Sorry, var bara tvungen :D Det är en GMT visare som du kan använda för att ställa in en annan tidszon. Tiden läser du av på klockans bezel (ringen runt glaset med siffror). Du läste inte på särskilt mycket innan du köpte din klocka va? :)

Edit: Vill poängtera att jag absolut inte menar något illa med texten ovan. Ett hårt men hjärtligt skämt bara :)
 

Hebbe

Ki-Adi-Mundi
2-Faktor
Det är visaren som visar åt vilket håll Rolex huvudkontor ligger. Den vrider sig långsamt under dagen för att kompensera för dina rörelser.

Sorry, var bara tvungen :D Det är en GMT visare som du kan använda för att ställa in en annan tidszon. Tiden läser du av på klockans bezel (ringen runt glaset med siffror). Du läste inte på särskilt mycket innan du köpte din klocka va? :)

Fan va bra! :happyhappy:
 

Compiss

Patek
2-Faktor
Aha, jo får väll ta en avstickare från jobbet imorrn och hälsa på rob inne i stan då :)
Länken är i sitt yttersta nu iaf. Men den orangea visaren. Vad är det?
Flåt men ör du seriös? Vet du inte vad du köpt för klocka?

Och är länken för lång så får du skruva av någon länkbit. Det finns en justering i claspen och en i länken. Den i länken ger ca +/- 5mm. Justeringen i claspen skall du nog överlåta till någon som har verktyg.

Riktigt grym klocka. GRATTIS!
Lägg upp bild:)
 

Patrik85

Breitling
mjo jag är faktiskt seriös, i vanliga fall så läser jag på om allt och allting men inte här. Det var bara den och inget annat som skulle upp på armen. Kikade på lite olika, breitling, sjö sandström, tag heuer osv men ingen var ens i närheten av en vit Explorer II. Så testat olika har jag iaf och en bild kan jag bjuda på :)!

Tack!
 

Bilagor

  • image.jpg
    image.jpg
    147.2 KB · Visningar: 411

Compiss

Patek
2-Faktor
mjo jag är faktiskt seriös, i vanliga fall så läser jag på om allt och allting men inte här. Det var bara den och inget annat som skulle upp på armen. Kikade på lite olika, breitling, sjö sandström, tag heuer osv men ingen var ens i närheten av en vit Explorer II. Så testat olika har jag iaf och en bild kan jag bjuda på :)!

Tack!
Ja en underbar klocka!
 

TicTack

Cartier
mjo jag är faktiskt seriös, i vanliga fall så läser jag på om allt och allting men inte här. Det var bara den och inget annat som skulle upp på armen. Kikade på lite olika, breitling, sjö sandström, tag heuer osv men ingen var ens i närheten av en vit Explorer II. Så testat olika har jag iaf och en bild kan jag bjuda på :)!

Tack!

Var har du köpt klockan, kan/kunde inte de hjälpa dig? Det brukar vara gratis med justering om du köpt i en vettig butik, speciellt precis i början.

Fick du inte med en manual till klockan som du kan läsa i?

Jag antar det är easylink clasp på din klocka?

Då har du tre möjliga steg inuti claspen, inte jättelätt att justera men det går med en nål, samt ett stegs ganska liten förlängning helt utan verktyg.

Jag minns inte vilka av dessa manualen tar upp.
 

Holmqvist

Patek
2-Faktor
Grattis till en fin klocka.
Kolla youtube för info om ändring av länklängd eller gå in till urmakare som kan rolex.
Helt underbart att man köper en så dyr klockan utan att veta vad det är, men din känsla var rätt, underbar klocka.
 

Patrik85

Breitling
Hallå


Hittade den på chrono24, trodde box and papers var ett finare ord för fulset.
Men saknar manualen och den ursprungliga pris taggen. Men men


Länken är kortad iaf, såg att jag hade precis exakt rätt mejsel på jobbet, men måste ändå få in easylink'n ett steg. Bara det lilla kvar och sen sitter den som gjutet. Helt otroligt, kan inte sluta kolla på klockan, varesig i ljuset eller mörkret!


Tack för likes'n!
 

Kejsaren

Audemars
2-Faktor
Välkommen hit. Detta måste vara årets härligaste inöp. Älskar klockan, men känner inte till alla komplikationer...

Hur som. Välkommen hit ännu en gång, och grattis till en grym dinka.
 

Patrik85

Breitling
Du förtjänar inte den klockan. Vänligen lämna genast över den till närmsta klockintresserade person!


Tack, anas en viss avundsjuka ;)?

Har även ett boende jag är intresserad av men är inte insatt för fem öre i vad alla knapparna på kylskåpet är till för. Så man kan faktiskt vara genuint intresserad av en sak utan att kunna allt runt omkring :bookworm:


Kejsaren

Jo den är definitivt är ett av årets härligaste inköp ja! En grej som lämnar min arm den dagen någon sågar av den!
 

mjian

Omega
Grattis ;) har en likadan men jag fattar inte varför de finns en gmt visare som inte går att ställa? Då försvinner ju en bra del av poängen.
Kanske nån klokare som har svar?
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Ja, till båda frågorna. :)

Sen finns det ju uppenbarligen olika grader av "genuint intresserad". Något anmärkningsvärt att köpa en GMT utan att ens veta vad funktionen är till för. Har i och för sig en kompis som gjorde samma sak, men den klockan kostade ungefär hälften av din.

Är i och för sig säkert inte helt ovanligt att folk går in och köper en svindyr sportbil utan att kunna något om den, så egentligen borde jag väl inte vara så chockad. :)

Sätt dig nu och googla lite på modellen.
 

Andreas777

Cartier
Kejsaren

Jo den är definitivt är ett av årets härligaste inköp ja! En grej som lämnar min arm den dagen någon sågar av den![/quote]

Välkommen och grattis, men att skriva att den först lämnar armen när någon sågar av den är tufft att säga... Låter som att du är en OWG just nu!?! Ge klockan ett par tre månader sen är det dax för ngt nytt... Om ett par år så är Explorer 2:an onsdagsklockan och du längtar till torsdag... Det är nu galenskapen börjar[emoji3]
 

Patrik85

Breitling
haha nä fan det är stop på all galenskap nu för en stund. Håller på med flygcertifikat och det snor åt sig hela galenskaps budgeten och en hel del av mitt liv...... Och lite mer utöver det


Men som sagt, helt gravallvarligt, köpte klockan allt tack vare att jag såg en bild på en vit Explorer med orange band här om året på just den här sidan. Sällan man faller för någon sak så hårt! Och en vettig klocka skulle jag ha ändå!

Riktigt synd att gmt visaren tydligen inte går att ställa dock. Hade varit fint att synca den mot utc
 

RicVin

Dirty Grandpa
Forumpersonal
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Det är ju bara att dra ut kronan helt. Till sekundvisaren stannar och ställa GMT visaren på vilket klockslag du vill. Sen synkar du tiden och trycker in kronan ett snäpp och flyttar den vanliga timvisaren till ett annat klockslag. Plätt lätt!
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Riktigt synd att gmt visaren tydligen inte går att ställa dock. Hade varit fint att synca den mot utc
Har du inte Google eller? ;)
Klart den går att ställa. Dra ut kronan till yttersta läget och snurra som en dåre tills du är nöjd med vad den orange visaren och minutvisaren visar.

Därefter klickar du in kronan ett steg och ställer den vanliga timvisaren. Då korrigerar du även datumet.

Sen är det bara att skruva in kronan och vara nöjd. Fixar du ta flygcert, så ska du nog fixa det också (förutsatt att klockan är hel och fungerar som den ska).

Edit: Två på bollen ser jag nu.
 

Patrik85

Breitling
Haha nä jag googlade inte. Skyller på den som la ut ett felaktigt sidospår på första sidan. Sjukt dåligt att luras så där. Speciellt när jag bara kan åka dit på det :banghead:
 
Topp