• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

En liten uppfräschning - Zenith Sporto

Vess1an

IG-88
2-Faktor
Riktigt snyggt jobbat! Blev ju skitsnyggt nu när indexen blev så synliga som de förtjänar.
Low dome borde passa den smidiga boetten och formatet bra.
 
Jag körde inom en loppis i fredags där jag hitta en Zenith Sporto från 1961 (om jag tolka Zeniths årtalsdatering rätt). Mannen sa att jag fick köpa den billigt så jag bjöd 50kr, han sa direkt - den är din!

Den såg inte mycket ut för världen, tavlan fläckig, visarna + index målade med svart färg samt sprickor i plexit.

image.jpg
image.jpg
image.jpg


Bra jobbat! Normaldomat glas på den.
Så där målade urmakarna ibland då klockans ägare blivit skumögd.

Efter att ha plockat ut hjärtat så testa jag att "skrapa" på en index med en tandpetare för att se om färgen gick att få bort, döm av min förvåning när färgen lossnade direkt och den guldiga indexen kom fram!

image.jpg


När all färg var avlägsnat så tog jag en tops med lite kravatten för att testa topsa tavlan försiktigt - lyckat resultat!

image.jpg



image.jpg

image.jpg
image.jpg
image.jpg
image.jpg
image.jpg
image.jpg


Klockan mäter in på 35mm och har 18mm mellan luggarna. Jag tänker beställa ett nytt glas till den men vad väljer man för dome? Low eller High?
 

CLT

Rolex
50kr?? Varför hittar aldrig jag något sånt här?!.... Grattis! Riktigt snyggt blev det. Det flyger på mesh. Fast ett grymt läderband ät svårslaget.
 
Topp