Laddar...
Nymans Ur 1851

Erikson Urhandel
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

En misshandlad Heuer har vaknat till liv

Diskussion i 'Diskussion' startad av Kvisten, 6 april 2016.

1. Kvisten
    Trådstartare

Kvisten Stadsbo

Efter att ha gått tretton ronder i postens hantering är nu den här lilla rackaren tillbaka i ringen!

Fick hem en skön Heuer sub från Schweiz för någon månad sedan, men blev onajs överraskad när jag efter paketöppning såg hur illa misshandlad klockan var (som jag skrev om i paketöppningstråden). Trots att den var relativt välpaketerad var klockan helt sönder när den kom fram. Länken var av och böjd på flera ställen, claspen förstörd och glaset sprucket. Jag är säker på att det inte var något fel på klockan när den skickades, då jag fick väldigt bra fotodokumentation på klockan enligt mina instruktioner precis innan säljaren packade in klockan. Så skadorna orsakades av franska postens/postnords hantering (killen postade klockan från Frankrike så att jag skulle slippa införselmoms - rätt najs).

Så här såg den ut:

20160212_150556.jpg

Men efter många veckor hos klockdoktorn är nu klockan frisk igen. Tur att länken var extra lång, så att doktorn kunde plocka bort de trasiga länkbitarna och länken ändå var tillräckligt lång för min maskulina arm på 20 cm. Han var chockad över att den fick SÅPASS mycket stryk, och sade att det verkar som att något riktigt tung (typ en truck) har hamnat på paketet.

Och så här ser den ut nu:

20160331_141805.jpg 20160331_141814.jpg 20160331_141831.jpg 20160331_141901.jpg

RIKTIGT skön klocka måste jag säga. Jag hade även en i princip likadan TAG Heuer tidigare, men Heuern är ändå lite finare, speciellt pga den lite blåaktigt patinerade vridringen (syns inte så bra på bild). Nu ska jag njuta av min Heuer, medan TG:n snart får vandra vidare.

20160331_141752.jpg 20160331_141649.jpg 20160331_141625.jpg

Svinnöjd med denna klocka. Och quartz är inte heltokigt - ibland är det gött att inte behöva bry sig om att dra upp en klocka som man använder en gång varannan vecka. Det är så nice att ha en skön klocka som inte kostar så mycket, så att man inte binder för mycket kapital i den. Jag - liksom många andra här på forumet tror jag - tenderar att flippa dyrare klockor rätt fort, just eftersom man binder upp så mycket kapital. Man har så mycket ha-begär och vill gärna testa på nya klockor men har relativt begränsade pengar, varför dyrare klockor i lådan måste vandra vidare för att frigöra kapital. Men de billigare blir kvar. Och det finns en jäkla massa roliga klockor för under 10k också. Har nu en hel del vintageklockor värda max 7-8k i lådan som nog kommer stanna hos mig forever.

Jag ogillar generellt att flippa klockor. Är oftast väldigt selektiv med inköpen och köper (oftast) bara det jag verkligen vill ha. Föredrar att bygga en liten samling av fina och annorlunda ur som berättar om mitt liv under olika tider. Lite som folk som samlar på sig tatueringar med åren och som kan peka på en tatuering och berätta om perioden i sitt liv som den är kopplad till.

Ser fram emot att sitta på en bänk i gamla dar och berätta för framtida barn och barnbarn historian kring mina olika klockor - och den där Heuern som fick rejält med stryk av osnälla postanställda.

...fast då lever vi kanske alla i en virtuell värld (bokstavligen) där konceptet om fysiska klockor är lika främmande för barnen/barnbarnen som den analoga tillvaron är för dagens ungdomar. Vi får se hur det går.

Noxin, SimonJE, Freddie L och 40 andra gillar detta.
  2. mickeheterjag

mickeheterjag Bonde

Från:
    Stockholm
    Kul att klockan gick att rädda. Fin var den också!

Kvisten och Brydlon gillar detta.
  3. xTZ

xTZ Stadsbo

Härligt med bra doktorer ;) men fattar inte hur dom kan vara så oförsiktiga med allt som skickas....

4. Jaggis

Jaggis Who dares wins!

Från:
    Stockholm
    Väldigt fin! Kul att det gick att få tillbaka den i så fint skick.

Kvisten gillar detta.
  5. CptSlow

CptSlow Stadsbo

Från:
    Stockholm
    Kanonfin klocka! Håller med om allt du skriver ang quartz, billigare klockor och vintage.

Kvisten gillar detta.
  6. Moorflax

Moorflax Friends of KS

Från:
    Norberg
    Trevlig läsning :)
    Skönt att den gick att rädda!

7. Fredig

Fredig Bonde

Grymt att doktorn kunde rädda den ;) Skön dinka!

8. vonhall

vonhall Friends of KS

Från:
    Lerum
    Tack för intressant läsning! Kändes skönt att du fick ordning på klockan trots den tuffa resan!

Kvisten gillar detta.
  9. luddviig

luddviig Borgare

Från:
    Norrköping
    Härlig läsning och framförallt en fin klocka!

10. Renstroom

Renstroom Friends of KS

Från:
    Norrbotten
    Kul att det löste sig i slutändan! :) gamla heuers är riktigt fina! Grattis :cigar:

Kvisten gillar detta.
  11. jarrebarre99

jarrebarre99 Biskop

Från:
    GBG
    Trevlig klocka, kul att den lever igen:)

Kvisten gillar detta.
  12. Simpatico

Simpatico Friends of KS

Från:
    Skåne men bor i GBG.
    Grattis.
    Alltid kul att läsa texter med lyckliga slut.
    Skönt att den gick att rädda. Njut av klockan nu.

13. Singular

Singular Företag Forumsponsor

Superfin!

14. Brydlon

Brydlon Torpare

Härligt att det ordnade upp sig, njut av din fina klocka.
    För många år sen arbetade jag på Posten. De behandlar paketen som fotbollar och säger att de skall tåla ett fall på någon meter!! (kommer inte ihåg den exakta m). Många gånger har jag sett att en truck kör gaffeln rätt in i en bur full av paket, kan ni tänka er vilka skador som orsakas! Med tanke på skadestånden, inte undra på att de höjer transportpriserna.

15. Criss Cross

Criss Cross Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Jäkligt fin! Härligt doomat plexi på den. Vad heter referensen?

16. Scaramanga

Scaramanga Friends of KS

Från:
    Norrland
    Härlig klocka. Kul att den blev så bra. Fick du nån ersättning för skadorna av säljaren/franska posten/postnord?

17. wayne

wayne Friends of KS

Trevlig Heuer.

18. Kvisten
    Trådstartare

Kvisten Stadsbo

Jag tackar för de vänliga orden!

Uppenbarligen :)

Det är en 980.014.

Criss Cross gillar detta.
  19. mofo

mofo Friends of KS