• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

En mycket försenad paketöppning - helt unik Omega!

Warwian

Cartier
Hej KS!

Som någon säkert minns lyckades jag, efter en eldig budstrid (jag var enda budgivare), nyligen (långt över en månad sedan) buda hem en helt "unik" Omega på Tradera!

För er som inte minns så finns det en tråd om klockan här: https://klocksnack.se/threads/ett-fynd-för-den-händige.20834/

I denna tråd utlovade jag som bekant också en obligatorisk paketöppning, vilken blivit något försedan med anledning av bland annat skolgrejor, rymdinvasioner och andra bra ursäkter! Jag ber helt enkelt om ursäkt och lovar att bättra mig!

Nåväl, låt oss börja! Som ett paket på posten... eh, bokstavligen, dök hon upp i lådan!
WP_20140318_005_zpsca3ca4bf.jpg


Ivrigare än en pyroman i tändsticksmuseum slet jag upp paketet och rullade ut klockan på bordet. Vilken stil och klass! Omega kunde verkligen designa häpnadsväckande klockor på den tiden!
WP_20140320_008_zps483fd37b.jpg


Jag gillar hur urtavlan liksom fångar upp och leker med ljuset. Magiskt!
WP_20140320_007_zps47e857c1.jpg


I klockan sitter ett högklassigt, i princip oskruvat 1342-verk utrustat med 13 juveler. Lite rolig kuriosa om verket är att det också fanns som kronometer, då med namnet 1343. Jag har alltså höga förhoppningar om likvärdig, kronometermässig precision efter reglering och batteribyte. I nuläget går den lite knackigt.
WP_20140320_002_zpsb986ebcd.jpg

WP_20140320_006_zps2902c59c.jpg


Just denna modellen tycks Omega ha tillverkat utan bakstycke, mest sannolikt för att underlätta för snabba batteribyten och möjligheten att beundra urverket. Som ni ser har klockan några lättare bruksspår, det är väl dock att vänta av en klocka så gammal som denna. Lite lättare polering och glasbyte bör dock göra underverk! Någon som känner sig sugen på att ta sig an detta?
WP_20140426_013_zps57a2d05c.jpg

Allvarligt talat så köptes klockan på uppmaning av min urmakare, han tyckte att den vore rolig att ha i sin butik i syfte att skrämma ortens övriga samlare. Jag misstänker att den kommer att passa utmärkt för detta ändamål!
 

Grafton

Dr Messerschmitt
2-Faktor
Kan du reklamera den? Jag är rätt säker på att den kom med bakstycke i originalutförande. De brukar vara svåra att hitta med rätt passform, men med lite tur dyker det upp en till vettigt pris på Bukten
 

RobertD

Ingenting
2-Faktor
Alltså. Jag vill inte vara den som sabbar festen. Men jag tycker att den ser rätt risig ut? Hoppas att du inte gav allt för mycket? Ser ut som att du kommer att behöva lämna in den på service rätt snart. Tveksamt om den öht är äkta. Tvivlar på att Omega skulle tillverka något med så dålig passform och kvalitetskänsla.
 

DrSbaitso

Rolex
2-Faktor
Kan du reklamera den? Jag är rätt säker på att den kom med bakstycke i originalutförande. De brukar vara svåra att hitta med rätt passform, men med lite tur dyker det upp en till vettigt pris på Bukten


Vattentätheten på äldre klockor var inte alls i samma klass som dagens, så jag är inte helt säker. Omega reserverade ju beteckningen "seamaster" för sina stänktäta klockor, och jag ser ingen sån text på tavlan. Grattis till fyndet! Jag har aldrig sett modellen tidigare.
 

Warwian

Cartier
Kul med så mycket positiv respons! Kände att det var dags att informera om vad som hänt med klockan sedan tråden skapades.
Det hopplösa skrä... *host*... underbara horologiska mästerverket står nu och utstrålar klass (och förvirrar kunder) i en monter hos urmakaren. Den har också fått sig en enligt mig passande prislapp! Den är ju trots allt unik och i det närmaste ett konstverk!
66EjUtH.jpg


Close-up.
Zje7kZI.jpg


Vilken resa!
 
Topp