• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

En ny vinkel på skitjournalistik och dömande synen på dyra ur...

Årsboken77

Breitling
Oj vad du skriver långt och mycket :)

Jag tror faktiskt att det är svårt att få Demokratisk utveckling utan ekonomisk utveckling, då vi lever i en otroligt globaliserad värld där alla jämför med andra.
Naturkatastrofer så som jordbävningar är såklart jobbigt, men det finns det förebyggande medel och botemedel mot. I takt med att ekonomin växer så kommer de även att kunna ta till tidigare länders uppfinningar och lösningar (Se t.ex. Japan och Taiwan med Tyfoner och kraftiga jordbävningar flera gånger per år)

Det är bara att börja smälla upp fabriker och tillverkning av någonting, så kommer de med tiden kunna arbeta och handla sig ur krisen och bli en demokrati.

Ja, du har rätt, det är svårare att göra det utan ekonomisk utveckling, men vi har exempel, så som Indonesien att det inte behöver gå hand i hand.
Indonesien har idag en mångfalden i demografi med många etniska grupper, religioner och seder som är rikedom för landet men med snabb befolkningstillväxt som inte kan matchas med lika ekonomisk utveckling så kan en social orättvisa skapas som kan leda till sociala konflikter. Även om prioriteringar har lagts på ekonomisk utveckling utarmas denna tyvärr av landets geografiska läge. Enligt IMF ser kostnaderna för hanteringen av landets naturkatastrofer ut som följer: En ökning av kostnaderna har skett från år 1990 (troligtvis av olika prioriteringar av Suharto och den nya demokratiska regeringen/pralamentet) då landet la ner ca 20 miljoner USD per år på dessa katastrofer. Mellan år 2000 och 2010 har landet (med viss utländsk finansiering) lagt ner mer än 100 miljoner USD per år på förberedelser, akut hantering och återställande efter en naturkatastrof (Källa IMF: http://www.imf.org/external/pubs/ft/wp/2012/wp12245.pdf). Notera att detta inte inkluderar den före detta konflikt med Östtimor/Ache som kostade än mer pengar för landet. IMF menar att en stor del av detta handlar just om urbanisering vilket är en rimlig förklaring. Men med det demografiska pussel som landet har är endast ett fåtal områden på väg att utvecklas till "disaster manageable zones".

Det jag vill visa på är att ja, genom ekonomisk utveckling ökar takten för demokratisering. Men om vi tar t.ex. Indonesiens fall så har de inte behövt vara nödvändigt i samma utsträckning som man kan tro. Stora delar av landet har inget som helst skydd mot olika typer av naturkatastrofer, dålig ekonomisk utveckling och hela Ache är idag mindre utvecklat än andra delar av landet, t.ex. Jakarta. Men likväl finns det en relativt väl fungerande demokratiseringsprocess, till och med i de områden som ligger utanför utvcklingszonerna och det tycker jag är fascinerande. Det visar inte minst på människors vilja och engagemang att ta sig ur fattigdom och kunna påverka sin egen situation, oavsett om de får tillgång till den direkta ekonomiska avkastningen eller ej. Men ju mer ett land utvecklas ekonomiskt, desto större chans är det också att demokratiseringsprocessen tar ytterligare fart och cementeras än mer.

Jo, jag skriver mycket och långt. Du får ursäkta. Jag brinner för dessa frågor och försöker se de möjligheter som finns. Sen är det väldigt komplexa frågor och jag försöker bara visa på ett halmstrå (om än ett tjockt sådant) från en hel höstack med möjliga vägar att gå för att utveckla många delar av världen. :)
 

Boris Balkan

Fark you!
Ingen betalar hellre mig för detta. Jag håller på me detta på frivilligbasis, om det är av intresse. Om du vill diskutera epistemologi och ontologiska ställningstaganden och hur det tar sig uttryck inom forskning kan vi göra det på PM.

Jag skulle vilja påstå att det är en något förenklad bild. Vi kan tydligt se på ett antal Latinamerikanska och vissa Afrikanska stater. Chile, Argentina, till viss del Colombia, Vietnam, Sierra Leone, Uganda, Sydafrika, Kenya, Indonesien m.fl. Ja

Att jämför kolonier med medeltidsstater i mellanöstern som under väldigt kort tid varit ockuperade av västmaketerna är verkligen att jämföra äpplen och päron. Den ursprungskultur som fanns i sydamerika slogs sönder av europeiska härskarmetoder och medföljande sjukdomar och blev ett amalgam av nytt och gammalt. Nord- (i iofs högre grad) och Sydamerika är på många sätt europeiska stater. Dina andra exempel ger jag faktiskt inte så mycket för. Colombia? (FARC?) SL, Uganda, Kenya, Indonesien? Juryn är fortfarande ute och diskuterar dom...

Jag kan kommentera mer i PM (om jag orkar :D ).
 

Boris Balkan

Fark you!
Tillägg: Jag håller med om att ekonomin är en vital del av utvecklingen till demokrati och självklart kommer t ex Syriens väg dit inte vara identisk med någon europeisk stat, inte minst eftersom det finns en mer avancerad del av världen (ja jag vågar skriva så) som påverkar utvecklingen men det finns ingen fatslane heller.
 

Årsboken77

Breitling
Att jämför kolonier med medeltidsstater i mellanöstern som under väldigt kort tid varit ockuperade av västmaketerna är verkligen att jämföra äpplen och päron. Den ursprungskultur som fanns i sydamerika slogs sönder av europeiska härskarmetoder och medföljande sjukdomar och blev ett amalgam av nytt och gammalt. Nord- (i iofs högre grad) och Sydamerika är på många sätt europeiska stater. Dina andra exempel ger jag faktiskt inte så mycket för. Colombia? (FARC?) SL, Uganda, Kenya, Indonesien? Juryn är fortfarande ute och diskuterar dom...

Jag kan kommentera mer i PM (om jag orkar :D ).


Jag vill mena på att jag tror på en relativt god framtidsutsikt till de stater jag nämnt. Sedan påstår jag också att de Latinamerikanska kulturerna (de är inte en och samma) så klart är från grunden europeisk, men precis som med evolutionen kan olika kulturer utvecklas olika, oavsett bakgrund. Jag håller inte heller med om att de är idag europeiska. Men där har vi sålunda olika åsikter och den diskussionen är väldigt intressant men väldigt komplex.;) Jag menar inte heller om det du kallar "medeltidsstater". Syrien har relativt moderna institutioner genom samarbete med framför allt Ryssland men även andra europeiska länder (t.ex. Frankrike). Sen att de har misskött dessa institutioner är tyvärr en verklighet som är allt för sann.

När du säger att juryn är ute och diskuterar dem så får det stå för dig och dina antaganden. Jag ser en annan ljusare, om än problematisk, framtid för många av dessa stater, och det baserar jag inte på att jag enbart tycker det, jag baserar mina åtaganden på FN rapporter, rapporter från andra IGO:s och NGOs som faktiskt är insatta i denna problematik och forskning. Men som jag också skrev till dig, jag är inte ute efter konsensus. Det har varit intressant att diskutera med alla, hoppas vi alla har lärt oss något nytt. :)
 

Boris Balkan

Fark you!
Men som jag också skrev till dig, jag är inte ute efter konsensus. Det har varit intressant att diskutera med alla, hoppas vi alla har lärt oss något nytt. :)

Men jag vill ha sista ordet. Så ge upp nu. :p

EDIT: Jag kan inte hindra mig själv: Syrien? Moderna institutioner? Bara för att medeltidsdynastin Al-Assad lyckats införa Stalinistiska ministerier förändrar inte vad Syrien ÄR fundamentalt. Jag tycker du är naiv.
 

Årsboken77

Breitling
Men jag vill ha sista ordet. Så ge upp nu. :p

EDIT: Jag kan inte hindra mig själv: Syrien? Moderna institutioner? Bara för att medeltidsdynastin Al-Assad lyckats införa Stalinistiska ministerier förändrar inte vad Syrien ÄR fundamentalt. Jag tycker du är naiv.


Jag tycker du är naiv och jag håller troligtvis inte med dig om vad du anser Syrien vara fundamentalt. Agree to desagree ;)
 

Årsboken77

Breitling
Känns som när dagisbarnen kallar säger "nä du e dum" men det är OK. Det är väl trots alla stora orde och fina utläggningar den nivå den här diskussionen ligger på.


Så för att jag uttrycker vad jag anser är det på dagisnivå för att vi råkar dela den åsikten om varandra? Intressant. Men som du säger. Det är OK. Om du vill kalla mig barnslig och mår bättre av det, så fine.
 

Boris Balkan

Fark you!
Så för att jag uttrycker vad jag anser är det på dagisnivå för att vi råkar dela den åsikten om varandra? Intressant. Men som du säger. Det är OK. Om du vill kalla mig barnslig och mår bättre av det, så fine.

Nej jag anser att VI är på dagisnivå. Det inkluderar mig. Men jag tar å andra sidan inte mig själv på för stort allvar. hejdå.
 

Haddoque

Omega
2-Faktor
En riktigt illa skriven kolumn, typiskt att klämma åt en viss intressegrupp för att göra en poäng.
Förresten, är det inte i Montreaux som det är en legendarisk jazzfestival? Vilket öde om alla hotell hade varit uppbokade av musiker och jazzälskare där! :D
 
Topp