• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

En nybörjares tankar kring Seiko skx007 vs. Skx013 vs. Orient Ray

Hmpson

Cartier
Låt oss ta premisserna först: Jag är nybörjare på det här med klockor, jag har aldrig ägt ett dyrare ur och jag kan ingenting om olika verk etc. Jag stod själv inför valet mellan dessa tre klockor när det var dags för en dykare. Naturligtvis finns det säkert fler ur i samma kategori och prisklass, men nu har faktiskt alla tre modellerna passerat förbi mig och jag tänkte mig att samla mina tankar här som – förhoppningsvis – en liten hjälp till nybörjare i samma situation som jag befann mig i för ett tag sedan. Det är ju trots allt inte ovanligt med frågor kring en billig beater eller förstaklocka.

Jag kan väl också erkänna att jag inte är så förtjust i länkar, så alla klockorna har provats på natoband.

Seiko Skx007 vs. Skx013.

Mitt intryck av båda klockorna är att det är gedigna ur. Om jag nu förstått rätt så är detta samma automatiska verk i de båda och den största skillnaden dem emellan är storleken samt lite detaljer på visarna. Man ska vara medveten om att vi talar om ganska så "höga" klockor. De sticker ut rejält från handleden oavsett diameter.

Min främsta fundering kring vilken jag skulle köpa rörde just diametern. Jag har taniga handleder och var rätt att 42 mm 007 skulle se för stor ut. Jag köpte därför en skx013 från en forummedlem och senare en skx007 ny.

Jag upplevde skillnaden i finish/kvalitet etc. som obefintlig, vilket nog inte är direkt förvånande. Båda kändes som stabila klockor med hög sådan för pengen. Däremot så kändes proportionerna fel på skx013. Lite som att man krymt en skx007 på diametern men inte på resten. Skx007 tycker jag däremot kändes dynamisk och satt fint på handleden trots bristen på omfång hos dessa. Så bli inte skrämd av att det står 42 mm, den bärs mindre, enligt mig.

Gillar man mindre klockor men inte störs av att de är höga: Kör på skx013. Jag kan absolut rekommendera den, men jag föredrar i alla lägen skx007 (som för den del inte är lägre). Därmed har också min 013 fått lämna och pryder nu en forummedlems barns handled.

Seiko skx vs. Orient Ray.

Här slogs jag genast av att Orienten kändes lite rackigare. Det berodde nog på att automatverket rasslade lite mer i Orienten (på mitt exemplar i alla fall). I övrigt kändes finishen i stort likvärdig. Vridringen gick lite lättare på Orienten, vilket inte är en dålig sak med tanke på hur trögt den går på skx:en.
Det jag upplever som den stora skillnaden är formen på klockorna. Där skx-uren har en vridring som är i nivå (och till och med lite över) glaset sluttar Orientens vridring utåt. Glaset känns inte lika skyddat, men det ger en lite med dressad look som jag också gillar. Om man är rädd för en känsla av "hockeypuck" på armen så ska man absolut gå på Orienten istället för Seikon.

Det finns dock detaljer med Orienten som inte känns lika bra som Skx007:ns. Siffrorna på vridringen känns lite för stora, jag gillar inte visarna lika mycket och den extra kronan för att ställa veckodagen hade de kunnat skippa.

För att sammanfatta: Efter att ha haft alla tre klockorna får två stanna. Seiko Skx007 och Orient Ray. De fyller lite olika funktion och är båda trevliga klockor för en billig peng. Om jag hade tvingats välja en av dem (Och det är ju det fina. De kostar inte mer än att jag inte behöver välja!) så hade jag valt Seikon.
 

Hmpson

Cartier
Trevlig post. Blir lite nyfiken på den där Ray som dyker upp nu och då på forumet. Visst är det PVD'n?
Bilder hade helt klart hottat upp inlägget. ;)

Du har absolut rätt, hade bara inte tid. Nu försöker jag uppdatera inlägget med bilder, men fattar inte hur man editerar ett inlägg. Går det? Hur gör man?
 

wundlander

I know I look great in my Mustache
Du har absolut rätt, hade bara inte tid. Nu försöker jag uppdatera inlägget med bilder, men fattar inte hur man editerar ett inlägg. Går det? Hur gör man?

Tror bestämt att det bara går att editera sina inlägg en kort stund efter publicering. Släng in bilderna nedan och låtsas som ingenting tycker jag. :rolleyes:
 

Hmpson

Cartier
Jag gör så här: Nedan följer inlägget med några irriterande stavfel rättade och fullånade bilder på klockorna. Läs här istället...

Låt oss ta premisserna först: Jag är nybörjare på det här med klockor, jag har aldrig ägt ett dyrare ur och jag kan ingenting om olika verk etc. Jag stod själv inför valet mellan dessa tre klockor när det var dags för en dykare. Naturligtvis finns det säkert fler ur i samma kategori och prisklass, men nu har faktiskt alla tre modellerna passerat förbi mig och jag tänkte mig att samla mina tankar här som – förhoppningsvis – en liten hjälp till nybörjare i samma situation som jag befann mig i för ett tag sedan. Det är ju trots allt inte ovanligt med frågor kring en billig beater eller förstaklocka.

Jag kan väl också erkänna att jag inte är så förtjust i länkar, så alla klockorna har provats på natoband.

Seiko Skx007 vs. Skx013.

1026791d1364498505-anyone-have-seiko-diver-726889d1338759830-newest-acquisition-my-new-beater-watch-my-thoughts-my-watch-collection-skx013k.jpg


Mitt intryck av båda klockorna är att det är gedigna ur. Om jag nu förstått rätt så är det samma automatiska verk i de båda och den största skillnaden dem emellan är storleken samt lite detaljer på visarna. Man ska vara medveten om att vi talar om ganska så "höga" klockor. De sticker ut rejält från handleden oavsett diameter.

Min främsta fundering kring vilken jag skulle köpa rörde just diametern. Jag har taniga handleder och var rädd att 42 mm 007 skulle se för stor ut. Jag köpte därför en skx013 från en forummedlem och senare en skx007 ny.

Jag upplevde skillnaden i finish/kvalitet etc. som obefintlig, vilket nog inte är direkt förvånande. Båda kändes som stabila klockor med hög sådan för pengen. Däremot så kändes proportionerna fel på skx013. Lite som att man krympt en skx007 på diametern men inte på resten. Skx007 tycker jag däremot kändes dynamisk och satt fint på handleden trots bristen på omfång hos dessa. Så bli inte skrämd av att det står 42 mm, den bärs mindre, enligt mig.

Gillar man mindre klockor men inte störs av att de är höga: Kör på skx013. Jag kan absolut rekommendera den, men jag föredrar i alla lägen skx007 (som för den del inte är lägre). Därmed har också min 013 fått lämna och pryder nu en forummedlems barns handled.

Seiko skx vs. Orient Ray.
Orient%20Ray%20Seiko%20skx007%2029-11-2011%201.jpg


Här slogs jag genast av att Orienten (CEM65008B) kändes lite rackigare. Det berodde nog på att automatverket rasslade lite mer i Orienten (på mitt exemplar i alla fall). I övrigt kändes finishen i stort likvärdig. Vridringen gick lite lättare på Orienten, vilket inte är en dålig sak med tanke på hur trögt den går på skx:en.

Det jag upplever som den stora skillnaden är formen på klockorna. Där skx-uren har en vridring som är i nivå (och till och med lite över) glaset sluttar Orientens vridring utåt. Glaset känns inte lika skyddat, men det ger en lite med dressad look som jag också gillar. Om man är rädd för en känsla av "hockeypuck" på armen så ska man absolut gå på Orienten istället för Seikon.

Det finns dock detaljer med Orienten som inte känns lika bra som Skx007:ns. Siffrorna på vridringen känns lite för stora, jag gillar inte visarna lika mycket och den extra kronan för att ställa veckodagen hade de kunnat skippa.

För att sammanfatta: Efter att ha haft alla tre klockorna får två stanna. Seiko Skx007 och Orient Ray. De fyller lite olika funktion och är båda trevliga klockor för en billig peng. Om jag hade tvingats välja en av dem (Och det är ju det fina. De kostar inte mer än att jag inte behöver välja!) så hade jag valt Seikon.
 

Hmpson

Cartier
Trevlig recension, och man behöver heller inte vara "expert" för att dela med sig av sina erfarenheter.:)

Tack för det! Nej, planen var ju att ge just en nybörjares syn på det hela till andra dito. Det vore dock intressant att läsa motsvarande recension från någon av überklocknördarna för att se om de lägger märke till andra saker. "Nybörjaren vs klocknörden angående skx007 vs. skx013 vs. Orient Ray"...
 
Utmärkt skrivet!
Intressant att du skrev att Orient Ray´s automatverk rasslade!
Jag var lite beredd på lite rasslande då min Seiko5 (SNZG15J1) rasslar.
Min Ray är knäpptyst (endast tickande om man lägger örat till, inget annat).
Förresten, vad åstadkommer rasslet egentligen?
 

Hmpson

Cartier
Jag kan inga korrekta termer men det far ju runt en pryl/tyngd i bakkant på verket som väl drar upp det antar jag. Jag tror att det är den som rasslar lite i Orienten. Men det är vilda gissningar av en som inte kan något om detta.
 

Minuteman

Rolex
Tack för en bra recension!
Håller med om att rotorn i Orientens verk (cal 46943) är mer högljudd än Seikons 7s26.
Har dock sällan stört mig på det. :)
 

Minuteman

Rolex
Nej, stör gör det verkligen inte. Men jag reagerade första gången jag höll klockan, måste jag erkänna.
Jo, det är ju på den nivån att det tyvärr drar ner helhetsintrycket av klockan en smula, precis som du säger i din recension.
Dock innebär det ju att man kan höra att den jobbar som den ska ;-)
 

Wesslan

Cartier
2-Faktor
Fick i dagarna hem min SKX007 och tycker det verkar vara helt fantastiskt mycket klocka för pengarna. Jag köpte med gummiarmbandet vilket känns mycket billigt och det var inte vidare skönt att ha på sig. Man kan dock inte räkna med bättre för de pengarna. Den ska nu skänkas till svärfar som är i behov av ett ur. Sen blir det nog till att hjälpa honom att skaffa nato eller bättre gummiband.
 

Hmpson

Cartier
Fick i dagarna hem min SKX007 och tycker det verkar vara helt fantastiskt mycket klocka för pengarna. Jag köpte med gummiarmbandet vilket känns mycket billigt och det var inte vidare skönt att ha på sig. Man kan dock inte räkna med bättre för de pengarna. Den ska nu skänkas till svärfar som är i behov av ett ur. Sen blir det nog till att hjälpa honom att skaffa nato eller bättre gummiband.

Go nato! Annars har jag ett stelt men nytt zulu som du kan få mot portoavgift. PMa om du är intresserad.
 

NickG

Cartier
Är det Orient Mako och Ray som är så enormt lika? är det att de är olika storlekar eller? vilken är isf störst?
 
Ersatte gjorde den väl inte, Makon finns ju kvar, men däremot är den väl att se som en vidareutveckling av Makon, förutom urtavlan och vridringens utseénde skiljer även länken, bägge finns ju för övrigt med ett flertal olika tavlor/färger!
Sedan vilken man gillar kan ju kvitta då de har samma "motor".
 

Beastie

Mr Cowbell
2-Faktor
Seikos skx modeller är en sån klocka som jag köper om och om igen. Har ägt och sålt. En skx007, en skx009, en skx013 och ytterligare en skx007.
Är väldigt sugen på en skx007 igen men behöver verkligen inte fler beaters.....
 

snajgel

Panerai
Fick i dagarna hem min SKX007 och tycker det verkar vara helt fantastiskt mycket klocka för pengarna. Jag köpte med gummiarmbandet vilket känns mycket billigt och det var inte vidare skönt att ha på sig. Man kan dock inte räkna med bättre för de pengarna. Den ska nu skänkas till svärfar som är i behov av ett ur. Sen blir det nog till att hjälpa honom att skaffa nato eller bättre gummiband.

Ibland kan man koka gummiband för att få dom bekvämare.
https://klocksnack.se/threads/koka-gummi.15338/
 

Spindel

KS vulkanolog på Island
Ersatte Ray makon? Eller är jag ute och cyklar?
Inte ersatt Rayen är lanserad parallellt för att erbjuda en lite mer traditionell dykar look med prickar runt om tavlan istället för Makons stavindex med arabiskt vid 6, 9 och 12. Det är i princip samma klocka med olika inlägg i ring, visare och tavla. Samma boett, armband glas urverk och ring (förutom inlägget). Sedan finns Ray Raven som är en pulverlackad svart på boett och armband
 

aadde81

Cartier
Jag har haft en SKX009, den diffade nästan en halvminut per dygn, vilket tydligen ska ligga inom acceptans. Så jag förstår ärligt talat inte hajpen kring den.

Vad ligger diffen på för Orienten?
 

Spindel

KS vulkanolog på Island
Jag har haft en SKX009, den diffade nästan en halvminut per dygn, vilket tydligen ska ligga inom acceptans. Så jag förstår ärligt talat inte hajpen kring den.

Vad ligger diffen på för Orienten?
Den är klassad som -15/+25 s per dygn.

Vad just din kommer gå på är svårt att säga, som exempel är min Mako (samma klocka med några estetiska skillnader) +12 s vid vanlig användning och då jag har den liggande tavla upp på nätterna och cirka +3 s om jag låter den ligga krona upp på natten.
 
Topp