• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

En nybörjares tankar kring Seiko skx007 vs. Skx013 vs. Orient Ray

Hmpson

Cartier
Låt oss ta premisserna först: Jag är nybörjare på det här med klockor, jag har aldrig ägt ett dyrare ur och jag kan ingenting om olika verk etc. Jag stod själv inför valet mellan dessa tre klockor när det var dags för en dykare. Naturligtvis finns det säkert fler ur i samma kategori och prisklass, men nu har faktiskt alla tre modellerna passerat förbi mig och jag tänkte mig att samla mina tankar här som – förhoppningsvis – en liten hjälp till nybörjare i samma situation som jag befann mig i för ett tag sedan. Det är ju trots allt inte ovanligt med frågor kring en billig beater eller förstaklocka.

Jag kan väl också erkänna att jag inte är så förtjust i länkar, så alla klockorna har provats på natoband.

Seiko Skx007 vs. Skx013.

Mitt intryck av båda klockorna är att det är gedigna ur. Om jag nu förstått rätt så är detta samma automatiska verk i de båda och den största skillnaden dem emellan är storleken samt lite detaljer på visarna. Man ska vara medveten om att vi talar om ganska så "höga" klockor. De sticker ut rejält från handleden oavsett diameter.

Min främsta fundering kring vilken jag skulle köpa rörde just diametern. Jag har taniga handleder och var rätt att 42 mm 007 skulle se för stor ut. Jag köpte därför en skx013 från en forummedlem och senare en skx007 ny.