• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

En Omega från 1952 får en makover

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Jag kanske överreagerade, men i kanterna tyckte jag det fanns lite för mycket "naggat", om du förstår vad jag menar!?

En tops med lite destvatten på gjorde att det släppte nästan direkt på kanten => en ren fin ytan framträdde=> testade på 1mm till => det släppte lika lätt => körde hela tavlan! :)

Tålamod och en lagom mjuk pensel är ett måste!
Skav från boetten med andra ord? Och vissa av Omegas 50-talare är mycket lätta att tvätta, men inte alla så se upp! Dessa är de mest lättvättade tavlorna. Nedan ser du en av mina tavelträttar:

SNC16535.jpg
 

McGyver

Rolex
Skav från boetten med andra ord? Och vissa av Omegas 50-talare är mycket lätta att tvätta, men inte alla så se upp! Dessa är de mest lättvättade tavlorna. Nedan ser du en av mina tavelträttar:

SNC16535.jpg

-Stiligt Aurum!

Har du helt tagit bort cellulosalacken på den tavlan?

Mer skav från spännringen i glaset egentligen och kanten började bege sig in på den synliga delen av tavlan!
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
-Stiligt Aurum!

Har du helt tagit bort cellulosalacken på den tavlan?

Mer skav från spännringen i glaset egentligen och kanten började bege sig in på den synliga delen av tavlan!
Yes, ett mellanting på dessa Omegas känns tveksamt. På en Breitling där lacken var mer svårlöst gick det däremot att delvis lösa upp lacken på utsatta ytor utan att det blev någon övergång i ton.

Stämmer nog att tavlan kan gå emot glaset på dessa ja. Tycker dock inte det brukar vara ett stort problem om urverket är fixerat ordentligt i boetten.
 

Hmpson

Cartier
Detta med radium: Hur farligt är det? Här framstår det som om McG pillar bort resterna och inte tänker så mycket mer på det. Är det helt ofarligt? Radiumdamm lär väl inte vara direkt nyttigt. Någon som vet/har tankar kring det?
 

_jonte

Patek
Detta med radium: Hur farligt är det? Här framstår det som om McG pillar bort resterna och inte tänker så mycket mer på det. Är det helt ofarligt? Radiumdamm lär väl inte vara direkt nyttigt. Någon som vet/har tankar kring det?
Kortare exponering av strålningen från en radiumtavla kan du säkerligen försumma. En radiumtavla i en boett ska inte läcka någon strålning alls, utan allt ska fastna i glas/plast/stål/guld (endast alfa-strålning). Detta med damm är svårt att säga utan att räkna på det och kolla upp var det tar vägen i kroppen. Dock kan man nog säga rätt säkert att dammet inte är nyttigt; förmodligen ganska skadligt till och med.
Värt att tänka på är också att även om lysfärg med radium inte lyser längre så är radiumet ännu lika aktivt. Inte radiumet utan zunksulfid(?) som 'lyser' när alfa-strålningen bryter ned det.
 

OBRKV

Cartier
Kul med självfix! Av ren nyfikenhet, hur lång tid tar en sån här "service" eller vad man nu väljer att kalla det?
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Kortare exponering av strålningen från en radiumtavla kan du säkerligen försumma. En radiumtavla i en boett ska inte läcka någon strålning alls, utan allt ska fastna i glas/plast/stål/guld (endast alfa-strålning). Detta med damm är svårt att säga utan att räkna på det och kolla upp var det tar vägen i kroppen. Dock kan man nog säga rätt säkert att dammet inte är nyttigt; förmodligen ganska skadligt till och med.
Värt att tänka på är också att även om lysfärg med radium inte lyser längre så är radiumet ännu lika aktivt. Inte radiumet utan zunksulfid(?) som 'lyser' när alfa-strålningen bryter ned det.


Det där är väl inte riktigt korrekt?
Radium strålar väl både Alpha, beta och gamma strålar? (http://en.wikipedia.org/wiki/Radium)
Där alpha kan vara farlig och inte stoppas upp av boett/glas

*edit* Däremot är strålningen ganska låg, så ingen betydande risk ska finnas vid användning av ditt vintage-ur någon/några gånger i veckan.

Tycker mig ha läst att detta var den största anledningen varför man använder tritium (på ur med krav på stark luminans) idag, då den enbart skickar beta-strålning. Beta strålning stoppas enkelt upp av boett/glas (eller de rör det är installerat i) vilket gör att den är ofarlig så länge du bara använder klockan och undviker att krossa ett av dessa rör vid reparation...

Många gånger är det just vid reparationer av äldre ur som den största risken finns. då exponeras du direkt och löper en risk att andas in "radiumdamm". Om det skulle fastna någonstans i kroppen finns det en risk att utforma någon typ av cancer... :(

Rätta mig gärna, jag är bara amatör och detta är min uppfattning efter att ha googlat och läst forum... :bookworm:
 

McGyver

Rolex
Kul med självfix! Av ren nyfikenhet, hur lång tid tar en sån här "service" eller vad man nu väljer att kalla det?

Svårt att säga, men allt från några timmar till dagar!

Ang. Radiumet, så är de i detta fallet extremt små mängder som fanns kvar på tavlan. När det togs bort så gjordes det med tavlan nedsänkt i ett vattenbad, men det är klart - de små Radiumkornen är nog på väg mot kommunens reningsverk just nu! :rolleyes:
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Svårt att säga, men allt från några timmar till dagar!

Ang. Radiumet, så är de i detta fallet extremt små mängder som fanns kvar på tavlan. När det togs bort så gjordes det med tavlan nedsänkt i ett vattenbad, men det är klart - de små Radiumkornen är nog på väg mot kommunens reningsverk just nu! :rolleyes:


Du ska se att imorgon när du vaknar står det människor med rymddräkter bakom ditt hus! ;)
 

Hmpson

Cartier
Jo, jag inser att det nog inte är farligt att bära klockan. I annat fall hade man nog medvetandegjort allmänheten på ett helt annat sätt. Strålningen som tar sig ut ur klockan lär väl vara av företrädelsevis gammatyp medans alfastrålning knappast tar sig genom glas eller boett.

Min fråga handlade mer om skruvande/moddande. Öppnar man klockan öppnar man väl också för att andas in radiumdamm (tror jag) och då blir det betydligt farligare med tanke på att man får in en alfastrålningskälla i kroppen. Eller har jag fel? Det är här jag blir väldigt osäker. Men jag är glad att McG höll till under vatten!
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Jo, jag inser att det nog inte är farligt att bära klockan. I annat fall hade man nog medvetandegjort allmänheten på ett helt annat sätt. Strålningen som tar sig ut ur klockan lär väl vara av företrädelsevis gammatyp medans alfastrålning knappast tar sig genom glas eller boett.

Min fråga handlade mer om skruvande/moddande. Öppnar man klockan öppnar man väl också för att andas in radiumdamm (tror jag) och då blir det betydligt farligare med tanke på att man får in en alfastrålningskälla i kroppen. Eller har jag fel? Det är här jag blir väldigt osäker. Men jag är glad att McG höll till under vatten!


Sorry fel av mig, det är gammastrålning som tar sig igenom boetten...

saxat från strålsäkerhetsmyndigheten

"Om en person blir utsatt för höga doser av joniserande strålning kan kroppens celler skadas eller dö. Hur stor skada som uppstår beror på hur mycket och vilken typ av joniserande strålning personen utsätts för".

"Gammastrålning är elektromagnetisk strålning som uppstår när radioaktiva ämnen sönderfaller. Den har lång räckvidd men stoppas av ett blyskikt på flera centimeter, decimetertjock betong eller flera meter vatten".

Jag tror inte att det är nyttigt att bära en sådan klocka varje dag under längre tid... :/
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Sorry fel av mig, det är gammastrålning som tar sig igenom boetten...

saxat från strålsäkerhetsmyndigheten

"Om en person blir utsatt för höga doser av joniserande strålning kan kroppens celler skadas eller dö. Hur stor skada som uppstår beror på hur mycket och vilken typ av joniserande strålning personen utsätts för".

"Gammastrålning är elektromagnetisk strålning som uppstår när radioaktiva ämnen sönderfaller. Den har lång räckvidd men stoppas av ett blyskikt på flera centimeter, decimetertjock betong eller flera meter vatten".

Jag tror inte att det är nyttigt att bära en sådan klocka varje dag under längre tid... :/
Vet att hardcorenördarna har geigermätare och det enligt de mätningarna är det endast Panerai med sitt tjocka lager radium mellan tavellagren som kan vara skadligt. Rolex återkallade sina radiumtavlor tidigare men det verkar ha varit överdrivet.
 

McGyver

Rolex
Absolut bör man vara försiktig - helt korrekt och nästa gång så får hela jag hålla till under vatten! ;)

Har läst på lite mer nu (vilket jag borde gjort från början :rolleyes: ) men tror jag hanterat klockan på så bra sätt det går om det nu var Radium på tavlan!
Jag börjar dock tro att Aurum har rätt om att det inte är Radium iaf!
Ser inga som helst tecken på "bränning" som borde synas efter de referensbilder som jag jämfört med på nätet!?

Nu sitter där iaf ofarlig lysmassa och modellfärg!
 

Hmpson

Cartier
Saken är väl att gammastrålning inte är lika farlig som alfa eftersom den inte är så energirik. Gammastrålning är väl inte lika joniserande. Hur gör urmakarna med radiumklockor? Vägras man service?
 

Ariste

Audemars
2-Faktor
Nu är jag nyfiken, hur menar du att lacken satt dåligt fast? Flagnade den? Det har jag inte stött på själv även om vissa sett riktigt dåliga ut. Dock är det rätt kul att det är skyddslacken som åldras på dessa ur då den är vattenlöslig.

Intressant det där med radium, jag har inte sett de karakteristiska radiumbrännmärken som man ofta ser på äldre ur. Kanske bara var lite svagare blandning här.

Och ja, kanske 4 ggr ja.
På tal om flagnande lack måste jag visa denna Enicar, sköntstora flagor men tyvärr ser trycket ut att sitta på lacken så jag låter den vara.

THrFUrd.jpg
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Fick just klartecken att låna en bild av en annan KS-medlem på en liknande Omega som jag skall se över.
Patinan skall i detta fallet behållas (tycker den är stentuff) men här ser ni ett exempel på en 5år nyare klocka med lacken kvar! ;)

xCtP9Hv.jpg


Ser inte att avsaknaden av lack skadar på annat sätt än att tavlan blir lite delikatare att hantera!
En eloxerad yta (om den nu är det, men det ser så ut) så skall det inte vara några som helst problem - aluminiumoxid tål ju en hel del! :)
Finfint! Var glasringen i solitt guld? Sedan tycker jag den är värd ett riktigt band efter allt detta fina jobb.
 

McGyver

Rolex
Tror den är det! :)

Guld är ingen personlig favorit+resan är roligare än målet, så den kommer nog snart att få lämna klocklådan för att ge plats åt en broder i stål! ;)

Tips på var jag hittar en bättre strap för en ok slant mottages gärna!
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Tror den är det! :)

Guld är ingen personlig favorit+resan är roligare än målet, så den kommer nog snart att få lämna klocklådan för att ge plats åt en broder i stål! ;)

Tips på var jag hittar en bättre strap för en ok slant mottages gärna!

Jag har varit sugen på att lägga en beställning från bukten på ett sådant här... Jag menar, dem har väl hygglig kvalitet på ödlorna i Thailand eller? :)

http://www.ebay.co.uk/itm/18mm-Brow...es_Watches_MensWatches_GL&hash=item56592a7089

Tror mönstret skulle passa bra.
 

McGyver

Rolex
Hur kom du igång? Självlärd, eller gått kurser? Imponerande hur som helst! Hatten är av!

- Köpte ett par gamla verk, läste tips på nätet och servicemanualer => satte igång med en Seiko 7005:a
- "Nätetlärd" - finns massor med info, det gäller bara att hitta den! ;)

Finns kurser på nätet där man ger sig på enkla Kinaverk för att bli varm i kläderna! Tror China nämnde dem i en annan tråd!?

Sen är det bara att skruva-svära-skruva-svära-skruva-svära.............som gäller! :cool:
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
När du börjar skruva, glöm inte att fota/filma varje steg när du tar isär verket. Det är ganska lätt att få isär, det är vid det omvända som det kan bli problem ;)

Kan rekommendera en kille som kallar sig bunnspecial på youtube, han är långt ifrån urmakare men filmar bra och genomför varje steg långsamt och metodiskt...
 
Topp