• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

En oväntad vändning i jakten (paketöppning)

Floduttern

Audemars
Pledge Member
2-Faktor
Jag har varit på jakt efter en Patek Philippe aquanaut länge, ända sen jag såg den för några år sedan och fick tillfället att testa den på stor GTG:t i januari då satt som gjutet på handleden. En underbar klocka rakt igenom. Ända sen dess har några klockor kommit in.
Tudor black bay, Omega seamaster 300 Master co-axial. Alla för att fylla tomrummet som Aquanauten skapade.

Så i slutet av maj bestämde jag mig, innan sommaren var över skulle jag skaffa mig en aquanaut. Och så började den långa jakten med mail, pm och allt annat som hör till.
I Juli fick jag chansen att köpa en lätt begagnat exemplar av Aquanauten. Men då klaffade inte allt så bra, så den fick gå till näste person. Självklart ångrade jag mig sekunden jag skickade det mailet. Men, det är ju en del av jakten, man ska vara säker innan man slår till. Så jag testade olika varianter, som travel time(GMT), den vanliga Aquanauten.
Och så i förra veckan gick jag till de två butikerna i Stockholm som har patek, och en av dem hade en GMT-komplikations aquanaut inne. Bara för att få känslan provade jag den:

Foto 2015-08-11 11 25 54.jpg


Samtidigt så var personalen så trevliga jag fick testa en Aquanaut utan komplikationer, som en i personalen bar.
Och i den stunden raserades allt för mig. Det ryckte inte till i kroppen som det borde. Och jag insåg att jag har spenderat månader med att jaga något som jag plötsligt fann tråkigt. Jag hade så mycket mer att klara av, testa, köpa och sälja innan jag kan slå mig till ro och bli OWG med en Aquanaut. Men ändå, kommer man någon gång bli OWG?

Då slog det mig. Jag har alltid köpt klockor med enkla komplikationer, datum och GMT. Men jag har aldrig haft en med en kronograf, aldrig sett behovet förr. Den komplikationen jag har störst kärlek till är GMT, och min gmt-master är fortfarande kvar, och där ska den stanna. Men det finns så mycket annat roligt. Så jag sneglade på Omega, men som @Ernesto sa, Rolex kommer alltid vara Rolex.

Förra veckan gjorde jag min sista dag på jobbet innan jag ska börja studera. Idag blir det paketöppning.
Stort tack till @Ernesto & @AdamST som har stått ut med mitt oändliga tjat!

Uttagen hos Rob 2014:
Foto 2015-08-17 11 56 39.jpg



Foto 2015-08-17 12 30 27 (1).jpg



Foto 2015-08-17 12 30 43.jpg



Foto 2015-08-17 12 30 51.jpg



Foto 2015-08-17 12 31 00.jpg



Foto 2015-08-17 12 31 49.jpg



Foto 2015-08-17 12 33 05.jpg



Foto 2015-08-17 12 01 26.jpg




Dom tekniska specifikationerna är lika imponerade som klockan.

Rolex Daytona 116520 i 904 L stål
Urverk: Rolex in-house urverk 4130 med 44 juveler, 28800 vph med en parachrom hairspring
Gångreserv: 72 timmar, men kör man kronografen så ligger den på ca 40-42 timmar
Vattenskydd: 100 meter dock har kronan triplock systemet som också finns på t.ex submariners.
Easylink viklås med polerade mittlänkar
Tavlan har ett gäng sub-dials de är som följer:
Klockan 6: sub sekunder
Dessa är bara igång när kronografen är igång.
Klockan 9: 12 timmars visare
Klockan 3: 30 minuters visare

För er som undrar hur en tachymeter funkar har @yonsson en perfekt guide här: https://klocksnack.se/threads/tachymeter-så-funkar-det.22217/



Foto 2015-08-17 11 34 11.jpg



Foto 2015-08-17 11 34 26.jpg



Foto 2015-08-17 12 55 05.jpg
 
Senast ändrad:

Floduttern

Audemars
Pledge Member
2-Faktor

Equilibrium

Garth
2-Faktor
Kronograf är skitsnyggt på urtavlan, men även jag har märkt att det är en komplikation jag inte har haft särskilt mycket användning för alls. Maximalt typ 10 ggr under de 14 år jag ägt klockan. Men grattis till ditt köp !!!
 
Topp