• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

En plats kvar i lådan; vilken klocka skulle passa mig?

Äger idagsläget en dress Tissot och en Orient Ray II och har nu fått upp suget för att köpa en lite dyrare klocka som min "everyday watch". Söker en klocka som passar in i följande kriterierna:

- Max 15 000 kr
- Automatare
- 36-41 mm (inga långa lugs då min handled endast mäter 16-16,5 cm)
- Ingen dressklocka då jag tenderar att snabbt tröttna på dessa
- Gärna en tjocklek under 13 mm
- Ska helst vara lite klassisk i design så man kan bära den med en skjorta och kavaj

Än så länge har jag endast hittat två kandidater, Sinn 104 och Tag Heuer Aquaracer. Fler förslag tas gärna emot. ;)
 
Senast ändrad:

Chris75

Panerai
2-Faktor
Begagnad Aqua Terra Quartz kanske, om den inte känns för dressad? 39,2 mm har jag för mig och användbar till det mesta.
 

lofgreno

Audemars
Måste nog tipsa om mitt nyköp. Oris propilot date. Hamnar precis under dina 15k. Kan ju tipsa om stjärnurmakarna i mall of scandinavia. Fick 10% rabatt bara jag nämnde om dom kunde göra nåt på priset. ☺ Blev billigare än Uret.se... ☺
 
Också intressant förslag. Lite skeptisk till att beställa en dyr klocka utan att ha provat den först dock.

Måste nog tipsa om mitt nyköp. Oris propilot date. Hamnar precis under dina 15k. Kan ju tipsa om stjärnurmakarna i mall of scandinavia. Fick 10% rabatt bara jag nämnde om dom kunde göra nåt på priset. ☺ Blev billigare än Uret.se... ☺
Fin klocka :) Förhoppningsvis finns det någon återförsäljare i Skåne där jag kan prova klockan!
 

Kejsaren

Audemars
2-Faktor
Oris finns på Hukes i Malmö, om du har vägarna förbi. Dock säkert inte den du söker, de har ju inte allt.
Jag skulle föreslå en sinn, själv är jag sugen på en 856, i svart. Men 103 och 104 är fina. Och ezm3. Begagnade bör de kunna finnas inom räckhåll.
 

Pantzar

Omega
Vill också slå ett slag för Oris, är själv sugen på en Oris65, finns ju både som 40 och 42mm med en mängd olika tavlor och band! :) Har varit och provat både storlekarna nyligen och för mig kändes 42 klart bättre! Bär dock mindre än storleken kan antyda :) ( Ni får ursäkta bilden... svårt att få till bilder i butiker:p)
IMG_0495.JPG
 
Oris finns på Hukes i Malmö, om du har vägarna förbi. Dock säkert inte den du söker, de har ju inte allt.
Jag skulle föreslå en sinn, själv är jag sugen på en 856, i svart. Men 103 och 104 är fina. Och ezm3. Begagnade bör de kunna finnas inom räckhåll.
Grymt, tack! Ska försöka ta mig dit någon dag efter jobbet. Sinn är nog högst på listan för tillfället, lite orolig för att 104:an skulle bli för stor för min handled dock.

Vill också slå ett slag för Oris, är själv sugen på en Oris65, finns ju både som 40 och 42mm med en mängd olika tavlor och band! :) Har varit och provat både storlekarna nyligen och för mig kändes 42 klart bättre! Bär dock mindre än storleken kan antyda :) ( Ni får ursäkta bilden... svårt att få till bilder i butiker:p)
IMG_0495.JPG
Trevlig klocka, har inte funderat så mycket på Oris men de gör verkligen fina klockor. Kan tänka mig att de ser ännu finare ut i verkligheten :)
 

larsbeg

Panerai
Vill också slå ett slag för Oris, är själv sugen på en Oris65, finns ju både som 40 och 42mm med en mängd olika tavlor och band! :) Har varit och provat både storlekarna nyligen och för mig kändes 42 klart bättre! Bär dock mindre än storleken kan antyda :) ( Ni får ursäkta bilden... svårt att få till bilder i butiker:p)
IMG_0495.JPG
Den é nice :)
 

Kejsaren

Audemars
2-Faktor
Grymt, tack! Ska försöka ta mig dit någon dag efter jobbet. Sinn är nog högst på listan för tillfället, lite orolig för att 104:an skulle bli för stor för min handled dock.
Körde en sinn 103 st sa ett tag, upplevde den inte som för stor, men ganska hög. Körde en 556 i innan dess. Den var mindre och inte så hög. Det är väl lug-to-lug som avgör hur den upplevs på handleden, iaf mer än bredden.
 
Körde en sinn 103 st sa ett tag, upplevde den inte som för stor, men ganska hög. Körde en 556 i innan dess. Den var mindre och inte så hög. Det är väl lug-to-lug som avgör hur den upplevs på handleden, iaf mer än bredden.
Min Orient Ray II är 13 mm hög så borde inte ha några problem med 104 som ska mäta 11,5. Håller med att det är lug to lug som egentligen avgör om en klocka är för stor eller inte. Just av denna anledning som jag fick välja bort Longines Legend Diver. :(
 

Fixxxer

Mr 99%
Friends Of KS
2-Faktor
Min Orient Ray II är 13 mm hög så borde inte ha några problem med 104 som ska mäta 11,5. Håller med att det är lug to lug som egentligen avgör om en klocka är för stor eller inte. Just av denna anledning som jag fick välja bort Longines Legend Diver. :(
Jag har haft både Sinn 104 och Orient Ray II. Tycker de bärs rätt like, om inte Sinn bärs lite mindre.
 

Snake

Omega
Omega Speedmaster eller Speedmaster reduced om du vill ha en lite mindre (den mäter 38 el 39 mm). De passar till allt och man kan inte tröttna på en sån klassiker.
 

Leafvalley

Cartier
Äger idagsläget en dress Tissot och en Orient Ray II och har nu fått upp suget för att köpa en lite dyrare klocka som min "everyday watch". Söker en klocka som passar in i följande kriterierna:

- Max 15 000 kr
- Automatare
- 36-41 mm (inga långa lugs då min handled endast mäter 16-16,5 cm)
- Ingen dressklocka då jag tenderar att snabbt tröttna på dessa
- Gärna en tjocklek under 13 mm
- Ska helst vara lite klassisk i design så man kan bära den med en skjorta och kavaj

Än så länge har jag endast hittat två kandidater, Sinn 104 och Tag Heuer Aquaracer. Fler förslag tas gärna emot. ;)
https://www.christopherward.co.uk :)
 

ironcastle

Patek
2-Faktor
Jag tycker den här är riktigt skön.
Inte så hög, elegant, sportig och med flyggener samtidigt som den klarar av alla vattenaktiviteter du kan tänka dig.
IMG_20170613_181245.jpg
IMG_20170613_122941.jpg

Denna är också smutt, men en tjockis på höjden.
IMG_20170510_065737.jpg
 

Leafvalley

Cartier
En omega speedmaster för 15k? Trodde de gick för minst 25k begagnad?


Om de bara hade valt ett bättre ställe att placera logon på..

Speedmaster reduced brukar gå för under 15 K, den är till skillnad från de andra Speedmasters automatisk men är dock dyr att serva pga att den har ett piggyback urverk.
Det finns ju beggad Chr.Ward med gamla loggan...
 
Jag tycker den här är riktigt skön.
Inte så hög, elegant, sportig och med flyggener samtidigt som den klarar av alla vattenaktiviteter du kan tänka dig.
IMG_20170613_181245.jpg
IMG_20170613_122941.jpg

Denna är också smutt, men en tjockis på höjden.
IMG_20170510_065737.jpg
Känns som en perfekt EDC. Elegant och robust på samma gång. Det slutgiltiga priset får jag till 12 000 SEK vilket känns precis lagom för mig.
 

Bjoerlin76

Audemars
2-Faktor
Oris 65 på länk hade jag definitivt övervägt! Även Sinn och Grand Seiko har ju grymt prisvärda klockor!
 

hooods

Panerai
2-Faktor
Kör på Aquaracern. Riktigt bra dykare med många detaljer som gör att klockan håller sig intressant länge. Den kommer sitta som en smäck på din lite mindre handled.
 

Rulle

Audemars
Vf inte spara lite mer och köpa något lite roligare ?

Spara en 10 pap till så har du lite mer att kolla efter ..
Runt 15 så har man bara mer vardagliga klockor !

Du kommer ändå vilja jobba dig uppåt !

Du kan tex få en bättre beggad smpc för över 20 som ett exempel !
 

Cliff

Panerai
2-Faktor
Hade varit nice om @Denke red in på en vit springare här och gav mannarna lite rättning i leden samt moralisk tuktan och lyfte fram Glycine Airman. (Jag hade myst iallafall) :D
 
Oris 65 på länk hade jag definitivt övervägt! Även Sinn och Grand Seiko har ju grymt prisvärda klockor!
Tack för din input, jag tror det står mellan sinn och oris just nu :)

Kör på Aquaracern. Riktigt bra dykare med många detaljer som gör att klockan håller sig intressant länge. Den kommer sitta som en smäck på din lite mindre handled.
Har provat en och den satt perfekt! Dock lite dyrare än tex sinn eller oris

Vf inte spara lite mer och köpa något lite roligare ?

Spara en 10 pap till så har du lite mer att kolla efter ..
Runt 15 så har man bara mer vardagliga klockor !

Du kommer ändå vilja jobba dig uppåt !

Du kan tex få en bättre beggad smpc för över 20 som ett exempel !
Jag har också tänkt i de banorna men känner just nu att jag inte vill köpa en klocka för mer än 15 000 kr. Mitt intresse för klockor sträcker sig inte så långt helt enkelt.. ;)
 
Topp