• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

En röd biff och ett rött vin

Malmoo

Omega
Det är lördag, inga gäster på gång och inget sug att lämna huset.

Det får bli en gammal klassiker på matbordet. Varnar för många bilder! Men någon kanske uppskattar det hela. Och recepten och råvarorna är de som fanns till hands, så ni behöver inte nämna att man inte kan ha vanlig lök i bean etc, jag freestylar.;)

Steg ett, häll upp ett glas av favoriten.
image.jpg



Fram med proteinet och låta det ligga ut minst 1 timme, jag brukar köra minst två timmar och saltar så fort jag bara kan. Saltar man nära inpå så är det bäst att salta precis innan stekning. Men det absolut bästa är att salta minst en 45 innan stekning, då hinner de vätskor som dras ut av saltet återhämta sig innåt i köttet igen.
image.jpg


Börja med tomatsalladen
image.jpg


Låter kanske konstigt med Perstorp 24%, men det är delikat i små mängder.
image.jpg


Ut i trädgården för lite örter som behövs.

image.jpg


På med fritösen så den är redo( och ja det är köpepommes)

image.jpg


Fram med basen för bean, koka ner och i med det hela i kastrullen med gulorna.

image.jpg


image.jpg


Vispa ihop äggen och vätskan till en krämig konsistens. Här är det dags att få ihopa det hela med massa härligt smält smör. Var försiktiga i början bara så blir det nog bra.
image.jpg


Fram med lite kryddor och smaka av såsen, finns inget rätt eller fel. Här kör man efter sin egen smak och tycke.
image.jpg

image.jpg


Fram med sparrisen och bryt av det träiga nere på nederdelen.
image.jpg


Nu är det dags att titta tillbaka på våra fina köttbitar, dra fram den svarta pepparn och kör en liten runda.
image.jpg


Nu är du värd en liten flaska under en femminuters paus.
image.jpg


Nu börjar det närma sig. Fram med stekpannorna och värm upp det rejält, fläkten på max och njut av lukten.
image.jpg


När det gäller tillagning finns olika skolor, jag är en vändare. Jag tycker att värmen fördelas mycket bättre när man vänder ofta och resultat bli mycket bra. Avsluta med lite smör när det närmar sig slutet.
image.jpg


Om ni inte redan har en så investera i en snabb och pålitlig termometer. Det är en av de bästa köksinvesteringarna jag gjort.
image.jpg


Låt köttet vila lite och ta en smygtitt.
image.jpg


Skär bort kappan, servera upp det på en stor tallrik. Duka, kalla ner frugan och se till att uscado kassan fylls på.
image.jpg

image.jpg

image.jpg


Trevlig helg KS.
 

Sond

Patek
Att köttet tar tillbaka vätskan efter ett tag om man saltar i god tid känns mystiskt. Är du säker på det?
 

Chuck

Patek
2-Faktor
Har lust att tända grillen nu ffs, såg skitgott ut!! Har du recept för bean man kan få ta del av?

Har funderat på fritös, vilken rekommenderar du för hemmabruk?

Cheers Chuck
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Att köttet tar tillbaka vätskan efter ett tag om man saltar i god tid känns mystiskt. Är du säker på det?
It does. Jag föredrar dock att salta just innan tillagning ändå. Tror det kvittar vilken skola man kör så länge man inte kör mittimellanvarinten. :)

Någon duktig kock kan säkert tipsa mer men trådstartarens tillvägagångssätt är inte helt knäpp. Såg verkligen kanongott ut.
 

gruby

Pax Vobiscum
2-Faktor
Nu är jag hungrig men också nyfiken: ormbandet på Monaccon, vart fick du tag på det?
 

Merlin

Vacheron
2-Faktor
Ser bra ut men du måste jobba lite mer på uppläggningen;)
Visst ja du hade ju fullt upp med att ta bilder så det är förlåtet, kör hårt.
 

Malmoo

Omega
Att köttet tar tillbaka vätskan efter ett tag om man saltar i god tid känns mystiskt. Är du säker på det?

Jag är själv ingen expert, men jag tycker det smakar bättre och är inte bara salt på ytan utan känns som att saltet tränger in i köttet.
Om det är placebo tänker jag inte diskutera ;). Men en av mina favoritsidor har nämnt det tidigare, ca 2.5 cm per dygn penetreras av saltet. Om ni inte har varit på hemsidan så rekommenderar jag en titt, den täcker det mesta som behövs inom grillens/köttets konst.

http://amazingribs.com

Hittade även den här sidan som visar en kort timelapse av saltning. Kanske inte säger så mycket men alltid kul att titta på en bit kött.
 

Malmoo

Omega
Har lust att tända grillen nu ffs, såg skitgott ut!! Har du recept för bean man kan få ta del av?

Har funderat på fritös, vilken rekommenderar du för hemmabruk?

Cheers Chuck


Det finns ju massa olika recept som alla har samma riktlinjer, men jag tycker om mycket syra i min så det är mer vinäger än vanligt och att den ska vara lite krämigare/tjockare.

Mängderna är ca, :)

1. 500 gram osaltat smör. (saltat går bra, extra saltat kan gå bra, men för att få rätt saltmängd vid avsmakningen så är egentligen osaltat bäst. Men jag älskar salt och kan utan problem köra extra saltat oxå men då väljer jag att inte alla salta vid slutet.)

Smällt smöret i en kastrull.

2. 5 styck ägg, ju finare ägg ju finare bea.

Separera gulorna från vitorna och sätt gulorna i en kastrull.

3. 4-5 schallotenlök (jag tog 3 mindre gula i detta fall)
1 dl vinäger (helst dragonvinäger)
0.5 dl vatten
ca 1-2 matskedar torkad dragon
ca 1-2 matskedar torkad körvel
1/2 tesked vitpeppar

Hacka löken, och koka upp alla ingredienserna ovan. Koka ner tills en tredjedel av vätskan är kvar.
Sila ner vätskan i gulorna som du har i den andra kastrullen.

4. Vispa ihop gulorna och vätskan under värme. Den ska blir krämig och tjock som en vaniljsås. Här är ett vattenbad enklast beroende på spis. Lite enklare att hålla koll på värmen. Det får inte bli för varmt för då sitter du med en äggröra i kastrullen.

5. Nu är det dags att få ihop smöret med "vaniljsåsen". Smöret ska vispas ihop med äggen, börja med små mängder, när du ser att det går att öka på tempot så går det bra att göra så. Gäller att få en så kallad emulsion (kan ha fel här) :woot: ju mer smör, ju tjockare kommer din bea vara.

6. smaka av den med lite örter. Jag brukar köra det som finna på plats här hemma. Fransk dragon, slät och krusig persilja blev det igår. Sen är det jäkligt gott att hacka i dragonen som ligger i vinägern.

smaka av med lite salt vid behov, vitpeppar, cayenne, samt lite "hot sauce" (shriracha igår).

Sen njut.

När det gäller fritös så går jag efter så stor som möjligt, för så lågt pris som möjligt.
 

Malmoo

Omega
Ser bra ut men du måste jobba lite mer på uppläggningen;)
Visst ja du hade ju fullt upp med att ta bilder så det är förlåtet, kör hårt.


Haha jag håller med, men är väl därför jag inte jobbar i ett kök. Sambon tycker det är lagom kul och nördigt att behöva vänta på maten bara för att jag ska fota klockor och maträtter stup i kvarten.

Men ja du har helt rätt, ingen kanonuppläggning. :woot:
 

Josef B

Bestraffaren
Kom nyss tillbaka från Jensens Böfhus för att stilla köttbehovet.... Borde gått på McDonalds istället.
 
Topp