• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

En "riktig" Steve McQueen Heuer Monaco

Wolfie

Breitling
Hej,
Ny här på forumet så osäker på i vilket forum man skall skriva om vad.

Har länge varit sugen på en Heuer Monaco, en riktig Steve McQueen Monaco med blå urtavla.
Och då jag är född 1969 så lockar en sådan självklart men prislappen är lite skrämmande.

Har fått syn på Heuer Monaco modell 1133 från 1970 i gott skick, dock utan papper, och med tillhörande originallänk. Är dock osäker på vad en sådan rova torde ligga på i pris? Inte intresserad av att få en korrekt värdering, bara lite hint om i vilken prisklass man kan förvänta sig en sådan klocka utan att bli "lurad" till att betala för mycket.

//Ulf
 

TorNet

Panerai
2-Faktor
Mycket av en Monacos värde sitter i tavlan så utan bilder blir det bara gissningar. Modellen hade från början en gummipackning under glaset som med tiden smälte och skadade tavlorna i ytterkant, detta är nog mer regel än undantag. Skadorna kan variera stort från klocka till klocka men ju mindre "gasket melt" desto bättre. Därför är det alltid bra att få se en bild på tavlan när den plockats ur boetten.

Generellt ligger väl priser för en automatisk blå Monaco på 50-100.000 kr (cal 15 är billigare). Richard Crosthwaite har en prisguide här: http://heuerpriceguide.co.uk/, men jag vet inte hur ofta den uppdateras så den får väl ses mer som en fingervisning än en prislista eftersom marknaden hela tiden förändras. Richard har även skrivit en bok om Monaco som kan rekommnderas.

Mer info om modellen hittar du på OnTheDash: http://onthedash.com,
där finns även ett diskussionsforum: http://chronocentric.com/forums/heuer,
och ett köp-/säljforum där du kan kolla priser: http://chronocentric.com/forums/chronotrader

Kom dock ihåg att priserna även varierar beroende på vem du frågar - en som redan äger en Heuer, eller en som funderar på att köpa en... Tror man kan säga att priserna på Heuer aldrig varit högre än de är nu, men vågar ändå påstå att de sannolikt heller aldrig blir billigare än nu. Räkna med att Tag Heuer redan börjat ladda upp inför 50-årsjubileumet 2019 - tycker du att du ser McQueens nuna överallt nu så är det inget mot vad som kommer - då kan den verkliga prisboomen för vintagemodellerna komma.
 

Wolfie

Breitling
Detta är den bild jag har att tillgå på den Heuer Monaco från 1970 som jag kikat på.

3387791820.jpg
 
Hi Wolfie,
There is just soooooooo much that influences the final value of a vintage Heuer Monaco.
Sadly there are some very scarey negatives that can be hidden on a Monaco that can look to be good at first glance.
Just as TorNet above has noted, you need to see the dial naked in order to assess its true condition. Not all sellers are capable or willing to remove the dial from the case for fear of unmasking some potentially price damaging details.
I note from the the photo you have linked above that the minute hand is not original to the watch. It is the later Tag Heuer replacement with the thinner stripe of lume in place (compare it to the wider lume stripe in the hour hand). It seems strange that the lume colour material matches between the 2 hands so i assume they have been re-lumed. Not the end of the world but alas something that should affect the value downwards.

My greatest advice to you is - Be Patient !!!
Wait to find an example you can see in all its details otherwise you may be paying the price of a watch in 100% condition when the appropriate value should only have been 70%.

Here's an example of one i sold 2 years ago.


I made the effort to show the dial in all its naked glory & although there were some marks on the dial, the buyer was assured there was no missing paint on the dial.

I would currently value a good Monaco 1133B ( the McQeen version ) at 11500-12500 Euros, that comes in 105000-114500SEK.
If you would like some help to find one OR to check out one you are considering them i'd be happy to offer you some help, just message me.

Cheers - Darren
 

Ulf Fransberg

Breitling
Many thanx for your comments.
I am trying to learn as much as possible about the watch I want for my collection.
Have asked the seller in this case for more detailed pictures and if possible pictures of the naked dial.
The seller have shown his own purchase documents where he swapped a Rolex Sub for the Monaco.

I am still keen on this particular item as it is offered at a low price (4300-4400 Euros including an original bracelet).

Is it necessary to replace the minute hand to an original with correct width of the lume stripe to preserve its value?

Q: What about the 40year anniversary version, is it worth getting or is it and does it have a greater value than the standard version or is it just "another" strange version among all the different types of new Monaco?
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Many thanx for your comments.
I am trying to learn as much as possible about the watch I want for my collection.
Have asked the seller in this case for more detailed pictures and if possible pictures of the naked dial.
The seller have shown his own purchase documents where he swapped a Rolex Sub for the Monaco.

I am still keen on this particular item as it is offered at a low price (4300-4400 Euros including an original bracelet).

Is it necessary to replace the minute hand to an original with correct width of the lume stripe to preserve its value?

Q: What about the 40year anniversary version, is it worth getting or is it and does it have a greater value than the standard version or is it just "another" strange version among all the different types of new Monaco?

För det priset blev jag plötsligt sugen på en jag med...
 

TorNet

Panerai
2-Faktor
Many thanx for your comments.
I am trying to learn as much as possible about the watch I want for my collection.
Have asked the seller in this case for more detailed pictures and if possible pictures of the naked dial.
The seller have shown his own purchase documents where he swapped a Rolex Sub for the Monaco.

I am still keen on this particular item as it is offered at a low price (4300-4400 Euros including an original bracelet).

Is it necessary to replace the minute hand to an original with correct width of the lume stripe to preserve its value?

Q: What about the 40year anniversary version, is it worth getting or is it and does it have a greater value than the standard version or is it just "another" strange version among all the different types of new Monaco?


Antar att "Wolfie" = "Ulf Fransberg"...?

4400 Eur låter bra, faktiskt för bra för att vara sant om jag ska vara ärlig (enbart originallänken kan vara värd knappt 10 tkr). Är det en säljare du känner och/eller litar på? Var försiktig så du inte går på en mina.

Att minutvisaren kan ha bytts vid en service kan visserligen påverka värdet negativt, men inte särskilt mycket i sammanhanget. Det skulle inte bekymra mig i alla fall, särskilt inte till det priset.

De priser Darren nämnde kan säkert stämma för ett fint exemplar. Priser kring 100 tkr ser man dock mest hos handlare på Chrono24 och välkända säljare/samlare på OTD. Skulle en vanlig dödlig lägga ut samma klocka på t.ex. ebay tror jag inte att den når de nivåerna. Vad som är ett rimligt "marknadsvärde" kan därför vara knepigt att säga eftersom det inte bara beror på klockan, utan även på var och av vem den säljs.

För 4400 Eur skulle jag dock inte tveka, förutsatt att säljaren är ok, så om du inte köper klockan kan du gärna pm:a säljarens kontaktuppgifter till mig. ;) Gissar att du redan fått pm från andra som är intresserade...
 

Wolfie

Breitling
Tack TorNet,
Håller med om att priset är "lågt". Säljaren har jag ingen egentlig information om men han bor i Stockholm i samma stadsdel som jag själv så det handlar om köp i person och inte via nätet. Min tolkning av den kommunikation vi haft via mail har inte visat på konstigheter men inte heller på djup kunskap om objektet. Klockan har tydligen varit ett del i ett byte mot en Rolex Submariner.
 

TorNet

Panerai
2-Faktor
Tack TorNet,
Håller med om att priset är "lågt". Säljaren har jag ingen egentlig information om men han bor i Stockholm i samma stadsdel som jag själv så det handlar om köp i person och inte via nätet. Min tolkning av den kommunikation vi haft via mail har inte visat på konstigheter men inte heller på djup kunskap om objektet. Klockan har tydligen varit ett del i ett byte mot en Rolex Submariner.


Ok, jag hittade annonsen nu, verkar faktiskt lite konstigt (skumt?) att den inte sålts på tre veckor för det priset, eller så är Monacos mindre eftertraktade (i vår ankdamm) än jag trodde. Vore jag dig skulle jag skippa mejlandet och promenera dit och titta på klockan. Även om säljaren inte låter dig plocka ut tavlan ur boetten så kan du i alla fall se mer av den och inte enbart det som är synligt på ett foto taget rakt framifrån.
 

Karatekid

Vacheron
2-Faktor
Den klockan till det priset är ett kap. Det skadar dock inte att vara försiktig, för som TorNet säger så verkar det ju skumt att den faktiskt finns kvar...
 
I hate to echo the 3 wise contributions above by Aurum, TorNet & Karatekid but anyone with the physical ability to type the words "vintage Heuer Monaco value" , into google will come up with different figures !!!
I mean bargains do come up from time to time but i would be very cautious in this case. A face to face would give you a great opportunity to check it out but make sure you've done your homework. Many Monaco dials have been re-painted due to the earlier mentioned paint damage from gummed up gaskets.
I consider the one photo you've uploaded to be of too low a resolution to make any firm decision as to the dials authenticity.

Good luck & stay sharp !!!!!
- Darren
 

Wolfie

Breitling
Tack för all support.
Skall titta på klockan idag och göra min egen bedömning.
TorNet, du som sett annonsen, vad säger du om länken. Är det en genuine länk från den tiden?
Har själv sett den modellen på bilder med vintage Monaco men även en med 7 länks märkt " NSA " på undersidan av spännet.

Men som sagt, den borde vart såld redan (säljaren har dock en till som är mycket köpintresserad).
Den säljs i kombo med 40 year Anniversary versionen, kanske det som dämpar intresset samt att det är mitt sommaren :rolleyes:
 

Wolfie

Breitling
I hate to echo the 3 wise contributions above by Aurum, TorNet & Karatekid but anyone with the physical ability to type the words "vintage Heuer Monaco value" , into google will come up with different figures !!!
I mean bargains do come up from time to time but i would be very cautious in this case. A face to face would give you a great opportunity to check it out but make sure you've done your homework. Many Monaco dials have been re-painted due to the earlier mentioned paint damage from gummed up gaskets.
I consider the one photo you've uploaded to be of too low a resolution to make any firm decision as to the dials authenticity.

Good luck & stay sharp !!!!!
- Darren

How do you spot a re-painted dial from an original?
As I know The old ones has a sort of flat pale blue colour instead of the new "star metallic" blue colour. But I have no details on how a re-painted looks like and how you can differ it from an original other than in general terms regarding how the logo and text should be crisp and sharp.
 

TorNet

Panerai
2-Faktor
Tack för all support.
Skall titta på klockan idag och göra min egen bedömning.
TorNet, du som sett annonsen, vad säger du om länken. Är det en genuine länk från den tiden?
Har själv sett den modellen på bilder med vintage Monaco men även en med 7 länks märkt " NSA " på undersidan av spännet.

Men som sagt, den borde vart såld redan (säljaren har dock en till som är mycket köpintresserad).
Den säljs i kombo med 40 year Anniversary versionen, kanske det som dämpar intresset samt att det är mitt sommaren :rolleyes:


Det är svårt att i ord beskriva vad du ska kolla efter, det bästa är om du själv jämför med referensbilder på t.ex. OTD: http://onthedash.com/Guide/_Chronographs/69.Monaco/a.Reference_1133/Reference_1133B_(Blue)/

Rich har också en bra guide: http://www.heuermonaco.co.uk/#/monaco-authenticity/4538756513. Det finns flera underrubriker under "Monaco Authenticity" i vänstra spalten - urtavla, visare, boett etc., samt exempel på ommålade tavlor.

Armbandet i annonsen är ett Mk2. En klocka från 1970 ska nog egentligen ha en Mk1 länk, tror Mk2 kom 71/72, men att det ev är "fel" armband spelar ingen stor roll. Båda typerna av armband tillverkades av NSA för Heuer.
Mk1: http://www.heuerpriceguide.com/#/nsa-mk1-monaco/4561175432
Mk2: http://www.heuerpriceguide.com/#/nsa-mk2-monaco/4561175424

Det står i annonsen att vintage-Monacon även säljs separat för 37 tkr... För det första är det lite konstigt att säljaren vet att det är en "McQueen Monaco" och nämner ref.nr. etc, men samtidigt erbjuder den för det priset. För det andra är det konstigt att klockan inte redan sålts om allt är ok med klocka och säljare - är ALLA i Sthlm på semester?
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Det är svårt att i ord beskriva vad du ska kolla efter, det bästa är om du själv jämför med referensbilder på t.ex. OTD: http://onthedash.com/Guide/_Chronographs/69.Monaco/a.Reference_1133/Reference_1133B_(Blue)/

Rich har också en bra guide: http://www.heuermonaco.co.uk/#/monaco-authenticity/4538756513. Det finns flera underrubriker under "Monaco Authenticity" i vänstra spalten - urtavla, visare, boett etc., samt exempel på ommålade tavlor.

Armbandet i annonsen är ett Mk2. En klocka från 1970 ska nog egentligen ha en Mk1 länk, tror Mk2 kom 71/72, men att det ev är "fel" armband spelar ingen stor roll. Båda typerna av armband tillverkades av NSA för Heuer.
Mk1: http://www.heuerpriceguide.com/#/nsa-mk1-monaco/4561175432
Mk2: http://www.heuerpriceguide.com/#/nsa-mk2-monaco/4561175424

Det står i annonsen att vintage-Monacon även säljs separat för 37 tkr... För det första är det lite konstigt att säljaren vet att det är en "McQueen Monaco" och nämner ref.nr. etc, men samtidigt erbjuder den för det priset. För det andra är det konstigt att klockan inte redan sålts om allt är ok med klocka och säljare - är ALLA i Sthlm på semester?

Visst är det hela lite underligt, men jag tycker att jag fick min Autavia billigt från blocket med. Kanske inte svenska Heuernördar följer blocket? Du såg den inte tidigare?
 

easy rider

Brüno
2-Faktor
Visst är det hela lite underligt, men jag tycker att jag fick min Autavia billigt från blocket med. Kanske inte svenska Heuernördar följer blocket? Du såg den inte tidigare?


Jag tror marknaden för dyr-Heuer är extremt begränsad i Sverige. Svårsålt på forumen och då känns blocket ännu svårare (mindre entusiaster som kollar där, inbillar jag mig. Kan ha fel).
 

Wolfie

Breitling
Har läst på lite mer vad gäller urtavlan och vad för kännemärken som finns avseende orginaltext och eventuell ommålad.
Som sagt Blocket är inte det stället man vänder sig till för en rova över 10 tusen men som sagt det finns alltid nåt godis där.
Köpte en mycket billig S&S på Blocket som nog borde gått för det dubbla.

Som sagt, har införskaffat en ny lupp så vi får se i em. om jag slår till (eller om ni andra här redan hunnit före ...)

I annonsen så framgick att klockan tidigare varit ett byte mot en Rolex Submariner från 1966 +€200
Kan det säga nåt om värdet?
I det dokumentet framgår även att det är några mindre "spots" i kanten på urtavlan.
Hur mycket "spots" är ok? eller skall man backa om inte urtavlan är helt felfri?
 

TorNet

Panerai
2-Faktor
Har läst på lite mer vad gäller urtavlan och vad för kännemärken som finns avseende orginaltext och eventuell ommålad.
Som sagt Blocket är inte det stället man vänder sig till för en rova över 10 tusen men som sagt det finns alltid nåt godis där.
Köpte en mycket billig S&S på Blocket som nog borde gått för det dubbla.

Som sagt, har införskaffat en ny lupp så vi får se i em. om jag slår till (eller om ni andra här redan hunnit före ...)

I annonsen så framgick att klockan tidigare varit ett byte mot en Rolex Submariner från 1966 +€200
Kan det säga nåt om värdet?
I det dokumentet framgår även att det är några mindre "spots" i kanten på urtavlan.
Hur mycket "spots" är ok? eller skall man backa om inte urtavlan är helt felfri?


En helt felfri urtavla är sällsynt, så lite "gasket melt" kan du nog räkna med. Det syns inga stora skador på fotot i annonsen, möjligen kan man ana lite i nederkant på tavlan men det kan också vara glaset som förvränger bilden. Tittar man på tavlan snett från sidan kan man lättare se om det finns skador men det går inte att se hela tavlan utan att ta ut den ur boetten. Packningen som ursprungligen orsakade ev skador bör vara bytt vid det här laget och när den väl bytts så bör inte ev skador bli större än de är.

Bytet med Suben säger i alla fall inte mig något om värdet, har noll koll på Rolex. Däremot kan man väl konstatera att om en Rolex dyker upp på marknaden och är underprisad med några tusenlappar så plockas den upp ganska snabbt, när en Monaco erbjuds för halva värdet så flyger den under radarn - uppenbarligen även för mig. Sverige är ett u-land i klockvärlden...
 

Wolfie

Breitling
Träffat säljaren som verkar legitim. Tydligt motorintresse och ägare av flera klockor.
Klockan ser fin ut med endast mindre skada på kanten av urtavlan (inte sett den öppnad). Ingen service gjord av säljaren på inrådan av urmakare.
Det enda jag noterat, förutom vad som sågs här tidigare, var den lilla skillnaden i bredd på lumen på minutvisaren samt att jag ej kunde se några tydliga serif på texten "HEUER". Det var serif på "MONACO".
Skall lägga upp en lite bättre bild.

Det tråkiga var att den blivit reserverad tills på söndag [emoji30]


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 
hapy7ugy.jpg




Skickat från min iPhone med Tapatalk

Here's my assessment :

-its genuine
Dial is correct for a very, very early 70's ( see the depth from the blue down to the white registers )
Yes it seems to have some gasket issues around the edges but at this price - LIVE WITH IT !!!!

Only the minute hand is not original to the watch - it is a Tag Heuer service item.

The pushers are correct.

The case has marks from use but i suspect it has not been polished.

The fact that this has an original Mk.2 bracelet is amazing. Bravo to whoever purchased it !!
Without seeing the dial naked i would value this watch & bracelet at around €8K (75-80000 Sek).
 

TorNet

Panerai
2-Faktor
Here's my assessment :

-its genuine
Dial is correct for a very, very early 70's ( see the depth from the blue down to the white registers )
Yes it seems to have some gasket issues around the edges but at this price - LIVE WITH IT !!!!

Only the minute hand is not original to the watch - it is a Tag Heuer service item.

The pushers are correct.

The case has marks from use but i suspect it has not been polished.

The fact that this has an original Mk.2 bracelet is amazing. Bravo to whoever purchased it !!
Without seeing the dial naked i would value this watch & bracelet at around €8K (75-80000 Sek).


Det jag reagerar på är att åtminstone tre av de fyra långa timmarkeringarna ser "buckliga" ut och att de fyra små timmarkeringarna snarare ser guldfärgade ut än silverfärgade, men det kanske är fotot som spelar ett spratt. Annars kan man som sagt ana en del skador i ytterkant av tavlan.
 

TorNet

Panerai
2-Faktor
Det tråkiga var att den blivit reserverad tills på söndag [emoji30]

Trist om du var beredd på att göra affär. Synd att säljaren går med på att reservera klockan, borde vara först till kvarn. Han kanske fick lite gratisreklam i den här tråden - så är det när man är hygglig och delar med sig, det är alltid någon som drar nytta av det. Får hoppas köparen är en entusiast och inte enbart ute efter snabba pengar, men det visar sig väl inom någon vecka när klockan läggs ut igen någon annanstans - till dubbla priset.
 

Wolfie

Breitling
Som sagt, jag är tyvärr intressent nr2 just nu... :banghead:

Reagerade även jag över att de längre timmarkeringarna visar spår av korrosion eller något.
Dock så är det nog bilden som ger sken av att det ser "guldfärgat" ut. Fotot är tagen med mobilen och i solljus.
 

Wolfie

Breitling
Trist om du var beredd på att göra affär. Synd att säljaren går med på att reservera klockan, borde vara först till kvarn. Han kanske fick lite gratisreklam i den här tråden - så är det när man är hygglig och delar med sig, det är alltid någon som drar nytta av det. Får hoppas köparen är en entusiast och inte enbart ute efter snabba pengar, men det visar sig väl inom någon vecka när klockan läggs ut igen någon annanstans - till dubbla priset.

Inte ens lite mer $$$ kunde övertyga säljaren att bryta löftet till den andra intressenten.
Så går det när man tänker för länge. Detta skulle bli mitt första "vintage >€4K" så därav min petighet.
Var beredd at köpa säljarens båda (även 40 års jubileumsversionen) och då med tanken att en får stå i samlingen och en på armen :happyhappy:

Men men det kommer nya klockar till salu där ute så nån dag så...
 

Wolfie

Breitling
Here's my assessment :

-its genuine
Dial is correct for a very, very early 70's ( see the depth from the blue down to the white registers )
Yes it seems to have some gasket issues around the edges but at this price - LIVE WITH IT !!!!

What is your professional opinion concerning the hour markers and the sign of corrosion or other type of damage?
 
Topp