• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

En riktigt bra klocka skall inte vara billig...

klockodile

Dundee
2-Faktor
...och det kommer inte den här att vara...
Snyggt jobbat GP!

gp_image.3248808.jpg
 

80talisten

I wish a could afford a real gold Rolex!
Du är en stor GP-fantast vad jag förstått :) Det är inte ofta man hör något från GP, jag känner till märket väldigt dåligt. Men det ska var riktigt bra och fina klockor men med halvtaskigt andrahandsvärde vad jag förstått.
 

Jokkmokkswe

Cup of Jawa
2-Faktor
Ungefär som Seiko då, klockor med tvivelaktig stamtavla och ännu mer tvivelaktig andrahandvärde :p
(observera smyliet)
 

80talisten

I wish a could afford a real gold Rolex!
Jokkmokkswe skrev:
Ungefär som Seiko då, klockor med tvivelaktig stamtavla och ännu mer tvivelaktig andrahandvärde :p
(observera smyliet)
Haha ser smajlgubben.. :) Seiko har inte så dåligt andrahandsvärde som många vill göra det till. Det beror mycket på modell också, Molle krängde iväg en Grand Seiko 9S85 Hi beat med endast 20% procents förlust för vad han betalde.
 

klockodile

Dundee
2-Faktor
Jag kan inte sticka under stol med att jag gillar både Seiko och GP ;)
Har ägt några GP's genom åren och har aldrig blivit besviken, precis som med Seiko.

Tyvärr för GP har de inte hittat någon stor sponsor tidigare, men jag tycker att de alltid ligger i främsta ledet både när det gäller design och teknik. Att de sedan är en av de sista fristående manufakturerna med anor från 1791 tycker jag gör märket spännande. För att återkoppla till Seiko, som ju är känt för quartzur mer än något annat, så var GP framme även där och stämplade fast frekvensen 32,768 Hz som standard hos quartzen.

En kul bisak är att när GP ger ut en limiterad utgåva av ett ur på säg 1000 enheter, kan det motsvara flera års produktion av syskonmodellen, även för "enklare" modeller...

Angående andrahandsvärdet kan man väl säga att de till skillnad från andra välkända märken inte riktigt lagt ned mycket möda på att få upp priserna på andrahandsmarknaden. Säkert en följd av märkets anonymitet, jag vet dock att tex Pierce Brosnan äger (har ägt) en GP för att nämna ett känt affischnamn för klockor.

Men nu är det Seiko som gäller för mig ett tag :D
 

Jokkmokkswe

Cup of Jawa
2-Faktor
Just att köpa en klocka för sitt andrahandsvärde är just så B. Tycker du köper en AT och kommer in i klubben och slutar upp med dessa dussindinkor :) (observera smileyt!)
 

80talisten

I wish a could afford a real gold Rolex!
Jokkmokkswe skrev:
Just att köpa en klocka för sitt andrahandsvärde är just så B. Tycker du köper en AT och kommer in i klubben och slutar upp med dessa dussindinkor :) (observera smileyt!)
AT8500 är min favorit Omega och nog den enda av deras modeller som tilltalar mig. Men just nu är en Sub-C före på listan (förlåt :p)

Men en AT är absolut inte omöjligt i framtiden. Att ha det bästa från Rolex - (Sub-C), Seiko - (MM300) och Omega - (AT8500) är ju roligare än att bara ha nått nått från ett och samma märke.
 
Topp