• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

En Rolex DJ för under 60k, bra/dåligt?

JEBO

Breitling
Hej!
Är ny här och har presenterat mig mycket kort i presentationstråden, men hoppas att jag fortfarande kan få lite hjälp av er kunniga klock-entusiaster.

Som rubriken lyder, är inne på butiken i Barcelona och frågar efter "standard" 10% rabatt (något jag läst här på forumet eller någon annan klocksajt) på en Datejust i stål med bezel i vitt guld (116234). Hon svarar att hon inte kan det, men går med på 8% rabatt för att sedan gå upp till 9%. Klockan kommer gå loss på under 60k om man räknar i svenska kronor och ören. Är detta en bra deal eller ej?

Tack på förhand kära forumiter!
 

Equilibrium

Garth
2-Faktor
På uret.se får du ge 60.600:- för en 116234, så även fast det inte är en dröm deal så spar du ju en liten slant.
 

JEBO

Breitling
Tack för ett exceptionellt snabbt svar. Hade man kunnat få ner priset än mer i Sverige tror du? Eller är 9% bra prutat? Har inte någon erfarenhet överhuvudtaget så vet inte om det kan bli bättre :).

Edit: Kan man lita uret.se?
 

Equilibrium

Garth
2-Faktor
Uret.se har jag bra erfarenhet av iaf :) Men det låter ju som du kan göra en helt ok affär där du är ! Jag har ingen erfarenhet av att pruta i butik i Sverige dock. Men magkänslan säger mig att det nog skulle vara svårt att gå in till AD i Sverige och begära 9% rabatt bara sisådär. Mitt råd blir därför, slå till :)
 

Point Blank

Cartier
Tack för ett exceptionellt snabbt svar. Hade man kunnat få ner priset än mer i Sverige tror du? Eller är 9% bra prutat? Har inte någon erfarenhet överhuvudtaget så vet inte om det kan bli bättre :).

Edit: Kan man lita uret.se?

Har inte personlig erfarenhet av Uret men ja de är seriösa. Hade dock hellre köpt klockan i handen i Barcelona om du har möjlighet. Du får den snabbare och garantipapper osv stämplas när du köper den.
 

JEBO

Breitling
Tack för alla svar! Blandad kompott på åsikterna. Har inte köpt klockan än, är kvar till Fredag, men jag är sugen.

Compiss: Hur stor rea pratar vi om egentligen?

Vaniljglass: Hur många procent hade du försökt få?
 

JEBO

Breitling
Är det hos AD? Isf är det värt ett par tusenlappar mot Uret.

Är en extrem nybörjare, chansar på att AD är auktoriserad distributör? Ifall så är fallet, handlar detta om Rolex-butiken på paseo de gracia här i Barcelona. Och då undrar jag även varför det är värt ett par tusenlappar? :)
 

JohnDoe

Rolex
Så du tycker att det är en bra deal? Någon specifik anledning till detta från din sida?
Du har ju vänt dig till detta forum för att få tips. Låter ju som du är lite misstänksam när du får ett förslag på en nästan ny klocka till bra pris. 20k under nypris för en klocka som är ett halvår gammal är ju helt ok. Rolex är inte som HM med 90% rea på förra veckans mode. Den stora skillnaden mellan en ny o beg just nu är att rolex ger 5 års garanti på allt sålt efter 1 juli och de sålda från ca 2013 får förlängd garanti från 2 till 3 år. Men vill du ha en ny klocka så slå till där du är. Rolex är inte kända för stora rabatter. Om det inte är viktigt att det är en helt ny klocka så kan du spara ca 13k till på att köpa den beggade jmf med de 60 du får betala för den nya. Alla ad är med på rolex hemsida. Lätt att kolla. Om butiken du har hittat klockan inte är med på rolex hemsida så är de inte en ad. Huruvida det då är en äkta klocka osv är något att fundera på.
 

M021

Rolex
2-Faktor
Pga av CHF vet jag inte om.svenska ADs kommer ge mer än 9%, men den på köp och sälj är värd en bra deal. Har du tålamod/kontakt/tar kontakt med någon här på Ks kan du säkert komma lägre. Men känslan att köpa nytt i butik en gång är alltid trevlig ;)
 

k0nkas

Audemars
2-Faktor
Eftersom du säkerligen får den till samma pris hemma ser jag ingen anledning att shoppa utomlands. Glöm inte att du får kass växlingskurs när du betalar med kort.
 
Vore det mitt köp av just Datejust skulle jag antagligen köpa av en svensk AD eller av en italiensk känd gråhandlare, eller en beggad här på KS.

Du får en ny 116234 hemskickad och klar för 52' kr. Så jag skulle säga att nej, strax under 60 är ett dåligt pris om du sätter just priset som det viktigaste.

/gustav
 

JEBO

Breitling
Återigen tack för era svar!

Johndoe: Är inte det minsta misstänksam, undrar mest om jag kan få en bättre deal eller inte, förstår att man inte får skyhöga rabatter heller, men är nybörjare och har inget att jämföra med från tidigare därav min nyfikenhet. Visste inte att priset var 20k under nypris heller, så den kostar mer i början på året alltså? Butiken finns med på Rolex officiella hemsida, så det är inget av mina bekymmer. Däremot att det finns vissa som säger att det är bättre att köpa i Sverige och att man kan få den hemskickad för 52k, då känner man inte att dealen är så bra.
 

JEBO

Breitling
Vore det mitt köp av just Datejust skulle jag antagligen köpa av en svensk AD eller av en italiensk känd gråhandlare, eller en beggad här på KS.

Du får en ny 116234 hemskickad och klar för 52' kr. Så jag skulle säga att nej, strax under 60 är ett dåligt pris om du sätter just priset som det viktigaste.

/gustav

Hur kommer det sig att du föredrar svensk AD? Och var kan jag få klockan hemskickad och klar för 52'?
 
Hur kommer det sig att du föredrar svensk AD? Och var kan jag få klockan hemskickad och klar för 52'?

Jag tänker som så att antingen köper jag den av en svensk AD, eller så billigast möjligt. Inte hos en utländsk AD som ger mig ett pris som inte är supervasst (i min mening).

En av de stora gråhandlarna i Turin har bra priser på Datejust, Show Commerce. Inga konstigheter.

Men kolla med forumsponsorn Rob Engström också, de förtjänar omnämnande även om du inte kan räkna med några gråhandlarpriser.

/gustav
 

JEBO

Breitling
Pga av CHF vet jag inte om.svenska ADs kommer ge mer än 9%, men den på köp och sälj är värd en bra deal. Har du tålamod/kontakt/tar kontakt med någon här på Ks kan du säkert komma lägre. Men känslan att köpa nytt i butik en gång är alltid trevlig ;)

Var på Zurichs flygplats och kollade, där gick den loss på 7500 CHF vilket är ca. 67500 utan prut dock. Sedan som du nämner, känslan av att köpa en klocka i butiken är ju exalterande. Men jag måste säga att de spridda åsikterna gör mig osäker på om jag ska genomföra köpet eller ej. Många tänkvärda tips, de värdesätts högt! Som det ser ut härinne lutar det dock åt att folk anser att jag bör sakta i backarna och se mig för mer.
 

JohnDoe

Rolex
Återigen tack för era svar!

Johndoe: Är inte det minsta misstänksam, undrar mest om jag kan få en bättre deal eller inte, förstår att man inte får skyhöga rabatter heller, men är nybörjare och har inget att jämföra med från tidigare därav min nyfikenhet. Visste inte att priset var 20k under nypris heller, så den kostar mer i början på året alltså? Butiken finns med på Rolex officiella hemsida, så det är inget av mina bekymmer. Däremot att det finns vissa som säger att det är bättre att köpa i Sverige och att man kan få den hemskickad för 52k, då känner man inte att dealen är så bra.
Listpris 66900-47000=19900 dvs ca 20k under nypris (listpris). Jag sa inte att det var 20k under ett rabatterat pris.
 

JEBO

Breitling
Listpris 66900-47000=19900 dvs ca 20k under nypris (listpris). Jag sa inte att det var 20k under ett rabatterat pris.

Nu är jag med på dina notor, förstod inte att ditt första inlägg var ett förslag. Jag trodde du menade att den rabatten jag fått i butik på klockan här i Barcelona lätt var värd, men du menar i själva verket den klockan som WHU har till salu just nu, att den är värd ett köp, inte sant?
 
Topp