• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

En rysk dykare av typen "Kompressor"

Lucidor

Breitling
Det här är en rysk Vostok Amphibia från 1980-talet. Den har en inre vridring som styrs av den andra kronan och ett mekaniskt självuppdragande verk med 21 juveler. Boetten är i stål, glaset i akryl och klockan är klassad för 200 meters djup. Bägge kronorna skruvas ned mot packningar för tätning. Den är "antimagnetisk" vilket betyder att urverket är skärmat bakom en antimagnetisk sköld. Jag bär den på ett vintage "Tropic" band: visserligen inte ryskt, men från korrekt tidsperiod.

Det är en extremt ovanlig modell. I samlarkretsar finns endast ett 10-tal kända bevarade exemplar, så förmodligen var det en prototyp som aldrig gick i volymproduktion. Nu ska man dock komma ihåg att det är svårt att veta säkert när det gäller ryska klockor eftersom ytterst lite är dokumenterat, så det kan såklart finnas fler än så utanför gemenskapen. Men den är helt klart den Heliga Graal bland klockor från Vostok.
DSCF1345.JPG
DSCF1348.JPG
DSCF1357.JPG
DSCF1366.JPG
 

KMS

Rolex
Äntligen! Riktigt cool den där! Blir ju extra läcker efter som den är så ovanlig, men ändå svårt att förstå att det inte har kommit ut fler ex av den.

Läste på WUS att det var snack om en nyproduktion, men hängde inte med på om det var en Vostok produktion eller några på WUS?
 

Lucidor

Breitling
Läste på WUS att det var snack om en nyproduktion, men hängde inte med på om det var en Vostok produktion eller några på WUS?

Jag tror det var det ryskspråkiga forumet watch.ru som hade en nyproduktion på gång, men jag vet tyvärr inte vad som hände med det projektet. Håller med om att det är synd att designen dog ut.
 
  • Like
Reactions: KMS

Martinsthlm

Breitling
Riktigt grym klocka och häftigt att den är så sällsynt, kul för dig att du lyckats få tag i en! Dock tråkigt för oss andra att den är sällsynt då detta är en modell jag absolut hade kunnat vara spekulant på. :)
 

Lucidor

Breitling
Tack för alla uppskattande kommentarer! Jag håller med om att det är synd att den inte gick i volymproduktion eftersom den ser så bra ut, men om jag får gissa så beror det på en svaghet i designen. Den har ju en inre vridring som ställs med ena kronan. Eftersom kronorna måste vara nedskruvade för att täta så kan man således inte justera vridringen under vatten. Jag dyker inte själv, men jag föreställer mig att det kan finnas situationer då man vill kunna göra just det.
 

Vess1an

IG-88
2-Faktor
Riktigt skön klocka, gillar både boettformen som super compressor klockorna har och siffrorna/typsnyttet på indexen på denna!
Grattis till en jäkligt salt dykarklocka:)
 

Kohkoinen

Omega
Vad är det för dag idag? Den 12 april är de givetvis Sturmanskdag varje år! :) Grattis på jubileet, Yurij Gagarin! Denna är förstås ingen äkta Sturmanskie, utan ett enkelt Pobeda ZIM 2602-minnesur.
B6PA7wpzuevGcj-Eghh3yc9qvDv7I7KeM7WwPzVy0A4QhkCJdX0qu8hZty96fJvpfEeM1d7ey6yeGBANkjXR4IifRKNM6sJtAHt5lQiCBkSexjCrQZximoSemYpKTw0CAkwnXsdZod2o6Vz_I97o7T_nCZHA6IpjaweARnwdFenbL7DETlA2XA3-AN68ziH8WTHuJkXwSfZCi1v3CNQGPkPBO-Ws0e7DSBMdLirv48iVSDBHwOE4jTCBN4ocALP-IulbgX-RktXjMXdmsYCB7QvGRRh8dPy9iD8MnwcIU--h7KgKQy39BVgN83ZZA5Skfc2fqMqQ6mMUOZjWJbQdOy4fsWoLUiS69J9ZyPev4EZv0lYAQFRCC73UuM0TpS2McGsQLsgfg_lJDkNOHYOnwDUqDwtlAzZRZHswWd-rrKJO8Ze2g5FbuYk3fN0er8I5rYDTOWIgfr9dmvCPsZbzLRJOX-yDVmdzzoLp0M8K-HPzqEv_Ufn4ZMjJmu14f16scpx67Dd3cVoizGKFTAwf0T8RPwVH3TwoXVlELLpWKfsKATGGFwkkBsXbBMJdrKlgp0XJOYLtkPa-JDW2FpmjKS5wf0_urUNaSGwex_vFozR0XO5Wxu32rR6LrvdhnP7GJWgXl5NC8uPYZqJ4Y6be7t4aIk8dGb5vZEcN-NT_TriTOtZ0fyRpHakzjubU=w681-h908-no
 
Topp