• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

En skitbillig klocka som inte blev skitbillig - Tankar om avgifter

Havre

Omega
Så här är det: Jag impulsbeställde för någon vecka sedan en skitbillig klocka från hong kong (via bukten) efter att ha sett en snabb bild på den i https://klocksnack.se/threads/iwc-kopia.36446/ tråden. Tyckte det var en smakfull natilus inspirerad form på den och med tanke på priset kunde jag inte motstå. För dem som är intresserade har jag gjort en liten paketöppning och minirecension här: https://klocksnack.se/threads/seiko-snkk45.37148/


MEN, då kommer det ju till det här med avgifter för frakt, tull, moms, skatt, pensionsavsättningar och broavgifter. Klockan i sig kostade någonstans kring 450 spänn (vilket ju såklart i sig är lite bonkers för ett automatiskt verk med day/date och 100f WR), men postnord tyckte en skälig summa för att kunna lösa ut paketet var 224:- (och då var frakten redan betald!) :

xp66th.jpg


Det vill säga att i ett svep steg priset på dinkan med ungefär 50% och vips så blev min skitbilliga klocka inte riktigt lika skitbillig. Nu drabbar det ju ingen fattig som så, och såklart borde jag ju insett att jag på ett eller annat sätt skall straffas för att jag konsumerar prylar, men riktigt så mycket prispåslag var jag inte beredd på.

Jag vill minnas att jag betalade MINDRE straffpengar på mitt förra paket (också från asien, fast via creationwatches) som innehåll två klockor till ett mycket högre värde än i detta fallet. Det får mig att tro att det kan finnas skillnader mellan fraktbolag, transportsätt, länder osv vad det gäller hur mycket men förtjänar att bli straffad (den gången skeppades paketet med DHL, denna gången med PostNord). Kan tycka att det är lite märkligt att det var billigare att få skickat ett dyrare paket hem till dörren än att få stå i kö hos postombudet och hämta ut ett paket motsvarande värdet av ett par fina kalsonger.

För att skapa någon slags diskussionsvärde är min fråga då; Vilket fraktsätt/fraktbolag har ni upplevt varit billigast? Gör det någon skillnad? Finns det något som säger att ett fraktbolag inte kan ta en helt godtycklig summa för deras "tjänst" att sätta ett moms/tull påslag på varor? Vad hindrar postnord från att säga att 500 spänn är skälig adm. avgift för hanteringen?
 

Rojalisten

Panerai
Jag skickar paketen till Ica, kostar inte en spänn och hämta ut

Förövrigt jäkligt fin dinka för den prissumman, man blir sugen!!:)
 

max

Dancing Queen
Importdeklarationen kostar 125kr inkl moms för privatpersoner på postnord.
Importdeklarationsavgiften är alltså en fast avgift och inte beroende på varans värde vilket gör att den svider mer på en billig vara än om du beställer dyrare prylar.

Så 224kr för tull (6kr eller nått sånt) + moms + importdeklaration á 125kr låter ganska rimligt.
 

max

Dancing Queen
Kollade DHL också, de tar 62,5kr för försändelsevärde upp till 300kr, 125kr för försändelser mellan 300kr-5000kr och för värden över 5k tar de 2%
 

Havre

Omega
Ja, då kan man väl konstatera att för att undvika stora procentuella påslag på sina utomländska klockor så får man helt enkelt köpa dyrare prylar. Undrar om den anledningen går hem hos chefen... Värt att prova.

Morris, du har såklart rätt. Oavsett så skulle jag vilja säga att den är både skitbillig OCH prisvärd. Och det är ju kul.
 

Mr Chance

Kalmar
Ja, då kan man väl konstatera att för att undvika stora procentuella påslag på sina utomländska klockor så får man helt enkelt köpa dyrare prylar. Undrar om den anledningen går hem hos chefen... Värt att prova.

Morris, du har såklart rätt. Oavsett så skulle jag vilja säga att den är både skitbillig OCH prisvärd. Och det är ju kul.
25% är alltid en fjärdedel, oavsett hur billig el dyr en pryl är...
 

noxela

Omega
Ibland slinker det igenom utan avgifter. Möjligt att det passerar lättare om man beställer utan box. Men jag har sluppit avgift både med och utan box.
 

Havre

Omega
Ibland slinker det igenom utan avgifter. Möjligt att det passerar lättare om man beställer utan box. Men jag har sluppit avgift både med och utan box.


Hmm, jag hade faktiskt valet att välja mellan att få den skickad med eller utan box. Det blev kanske en dyr box? Min erfarenhet av helt andra varukategorier är att värdet också spelar stor roll på hur ofta man åker på avgifter. Dessto högre värde, dessto högre sannolikhet. Fast med den logiken borde ju klockan knappast varit någon högoddsare.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Min upplevelse är att man för några år sedan alltid kom undan moms och hanteringsavgift via posten men att man nu aldrig kommer undan. Har även fått skicka in kvitto för att styrka värdet på klickan nyligen.

Oavsett hur billig varan är åker jag på lite moms och en hanteringsavgift. Det är bara att gilla läget.
 

Havre

Omega
Min upplevelse är att man för några år sedan alltid kom undan moms och hanteringsavgift via posten men att man nu aldrig kommer undan. Har även fått skicka in kvitto för att styrka värdet på klickan nyligen.

Oavsett hur billig varan är åker jag på lite moms och en hanteringsavgift. Det är bara att gilla läget.


Tror du har rätt. Det är min erfarenhet också. Tidigare var det nog lite mer manana banana på posten och det blev lite roulette om man blev straffad eller ej. Nu är det tysk effektivitet som gäller, ingen kommer undan!
 

tissoter

Audemars
Lånar lite, om man beställer från hong kong och paketet är märkt gift, hur ofta åker man på tull? Erfarenheter?
Större/mindre risk beroende på fraktbolag?
 
Lånar lite, om man beställer från hong kong och paketet är märkt gift, hur ofta åker man på tull? Erfarenheter?
Större/mindre risk beroende på fraktbolag?


Jag har handlat en hel del grejer utanför EU (klockor/RC-prylar etc.) och har faktiskt fått betala moms/importdeklarationsavgift varje gång. Dock brukar ofta HK/Kina skriva ett lägre värde än det verkliga, medans paket från t.ex. USA alltid har korrekt värde.
 

tissoter

Audemars
Jag har handlat en hel del grejer utanför EU (klockor/RC-prylar etc.) och har faktiskt fått betala moms/importdeklarationsavgift varje gång. Dock brukar ofta HK/Kina skriva ett lägre värde än det verkliga, medans paket från t.ex. USA alltid har korrekt värde.
Okej, hur mycket procent ligger det på? Har du kört med olika fraktbolag?
 
C

China

Guest
Vad är egentligen TS problem?:confused:

Det är väl självklart att moms och ev. avgifter tillkommer när man köper en klocka utanför EU. Är man inte realistisk och beräknar det totala priset så kanske det blir en överraskning, varusmuggling är förövrigt bara trist, och har man inte kollat upp vad som gäller så får man stå sitt kast.
 

Leben

Queen Elizabeth II
Forumpersonal
Owner of KS
Pledge Member
2-Faktor
Importdeklarationen kostar 125kr inkl moms för privatpersoner på postnord.
Importdeklarationsavgiften är alltså en fast avgift och inte beroende på varans värde vilket gör att den svider mer på en billig vara än om du beställer dyrare prylar.

Så 224kr för tull (6kr eller nått sånt) + moms + importdeklaration á 125kr låter ganska rimligt.

Max! mysigt att se dig igen!
 

DrSbaitso

Rolex
2-Faktor
Jag förstår att speditören tar en avgift, men att de tar procent på beloppet (DHL?) känns lite märkligt?
 
Topp