• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

En Speedyfråga

BCKSTRM

Rolex
Hej,
Jag har en Pre-moon Speedy och börjar bli sugen på en rengöring av länk och boett och knappar. Nu har jag aldrig öppnat en klocka så var snälla ;)

Är det svårt att plocka ut urverk, tavla och glas för att sedan lägga boetten och länken i ultraljudstvätt? Eller bör jag nöja mig med länken? Det blir ju alltid lite smuts vid "kronografknapparna" så tänkte det hade varit nice att rengöra allt, men vill inte riskera att fucka up något...

Sorry om det är en dum fråga!
/BCKSTRM
 
Senast ändrad:

Tomas Eriksson

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
Finns inga dumma frågor, det hade varit dumt att inte fråga ;)
Plocka ut urverk och dylikt bör du överlåta till en urmakare. Så om du nu måste bestämt göra rent grejer själv så plocka av länken. Men det finns ju risk att du repar och skadar boetten när du tar av och på länken.

En Pre-moon speedy är ju något man ska vara rädd om. Jag tycker du borde kosta på den en tripp till en riktig urmakare om det var länge sedan sist.
 

BCKSTRM

Rolex
Finns inga dumma frågor, det hade varit dumt att inte fråga ;)
Plocka ut urverk och dylikt bör du överlåta till en urmakare. Så om du nu måste bestämt göra rent grejer själv så plocka av länken. Men det finns ju risk att du repar och skadar boetten när du tar av och på länken.

En Pre-moon speedy är ju något man ska vara rädd om. Jag tycker du borde kosta på den en tripp till en riktig urmakare om det var länge sedan sist.
Tack! Misstänkte att det var bäst att låta bli... Länken är av då jag kör på vintageläder. Skicket är egentligen asbra, gångreserv på 50h och välfungerande kronograf och helt ok tidsavvikelse, så jag tror inte att det föreligger något servicebehov. Tänkte mest att det kunde vara bra att passa på att rengöra även boett när jag rengör länken, men då struntar jag i det. Hade ju varit surt att sabba klockan... ;)
 

Tomas Eriksson

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
Tack! Misstänkte att det var bäst att låta bli... Länken är av då jag kör på vintageläder. Skicket är egentligen asbra, gångreserv på 50h och välfungerande kronograf och helt ok tidsavvikelse, så jag tror inte att det föreligger något servicebehov. Tänkte mest att det kunde vara bra att passa på att rengöra även boett när jag rengör länken, men då struntar jag i det. Hade ju varit surt att sabba klockan... ;)

Beroende på hur länge sen den är tryckt kan du göra rent den med en mjuk tandborste med tvål och ljummet vatten på. Tryck inte för hårt då det finns risk att du kan repa något då.
 

BCKSTRM

Rolex
Tänkte bara bjuda på en bild också, sen ska jag sluta bumpa tråden då jag fått bra svar ;)
image.jpeg
 

BCKSTRM

Rolex
Jag kan ju meddela att klockan inte var tät :(
Den klarade 5 meter men inte 30 eller mer så jag ska inte bada med den. Det hade jag såklart aldrig gjort med en vintage Speedy oavsett men jag bör väl med andra ord inte heller tvätta boetten...

Lite halv-OT, men när han trycktestade den provade jag en Hublot Classic Fusion. Helt utan att jag sade något erbjöds jag 20% (14400kr) i rabatt. Är inte set sjukt mkt för att vara AD (Rob-E)?
 

rogart-63

Patek
Tops brukar funka fint att få rent med . Lite lätt fuktig får man bort bra mycket mög på boetten . Utan risk att det tar sig längre in i klockan . Svårt att komma åt så går det fint med en tandpetare . Och lupp :)
 

BCKSTRM

Rolex
Btw, borde jag agera på den dåliga vattentätheten? Urmakaren verkade väl iofs tycka det var skit samma om jag inte badade med den eftersom den klarade lite regn och så, men är det kortsiktigt att inte byta packningarna? Det kostar typ 1600 eller mer om jag har otur vilket jag tycker känns som ganska mycket men som sagt kanske det är dumsnålt?
 

BCKSTRM

Rolex
Tops brukar funka fint att få rent med . Lite lätt fuktig får man bort bra mycket mög på boetten . Utan risk att det tar sig längre in i klockan . Svårt att komma åt så går det fint med en tandpetare . Och lupp :)
Tack för tips! Ska rengöra lite ikväll :) Kan jag ta med en fuktig tops/pappersbit under kronografknapparna (alltså på den smala delen av knapparna) utan att riskera fuktgenomträngning?
image.jpeg
 

tictac62

Cartier
Det funkar oxå bra att fukta en tandborste med lite tandkräm på borsta upp lite lödder och borsta bort smutsen och oxid, milt sätt att även fixa små repor på plexiglas och torka sedan torrt med en mjuk bomullsduk. Så har du en fräsch speedy efteråt.
 

BCKSTRM

Rolex
Inte för att vara petig, och inte för att jag är så inläst på dessa, men inte 17 kan det där vara en pre-moon med det där boettlocket?
Var gärna petig. Det ska vara ref 145.022 enligt säljaren (välrenomerad här på forumet). Är inte det pre-moon? Visst, texten skvallrar dock om att den varit på månen indeed ;)
 

Minuteman

Rolex
Var gärna petig. Det ska vara ref 145.022 enligt säljaren (välrenomerad här på forumet). Är inte det pre-moon? Visst, texten skvallrar dock om att den varit på månen indeed ;)
Enligt vad jag förstått så var 145.012 första klockan som faktiskt bars på månen, så en 145.022 bör inte kunna klassas som en pre-moon, men vad kriterierna för att klassa något som pre-moon egentligen är finns det säkert andra som kan bättre än jag :)
 

BCKSTRM

Rolex
Plus att pricken vid 90 är bredvid och inte över som det bör va på en pre-moon. Samt inte raka luggar..
Ok, verkar onekligen inte vara en Pre-moon. Jag trodde alla innan "Moonwatch" var pre-moon men så verkar det onekligen inte vara. Vad kallar man då denna som är en 145.022 men inte Pre-moon? Den är ju inte heller en Moonwatch... Nu slår det mig att klockan ska vara från 80-talet vilket ju också skvallra om att det inte är pre-moon...
 

FilipF

Vacheron
2-Faktor
Ok, verkar onekligen inte vara en Pre-moon. Jag trodde alla innan "Moonwatch" var pre-moon men så verkar det onekligen inte vara. Vad kallar man då denna som är en 145.022 men inte Pre-moon? Den är ju inte heller en Moonwatch... Nu slår det mig att klockan ska vara från 80-talet vilket ju också skvallra om att det inte är pre-moon...
Om detta tvistar de lärde.
Innan månlandningen va det Pre-moon. Omega med 321 verk och lite annat. Efter månlandningen bytte Omega till 861 verk som va lättare att tillverka.
Efter månlandningen refereras spedmaster Professional till som moonwatch. Så det är vad du har.

Korta svaret: står det Professional på tavlan är det en moonwatch.
Långa svaret: finns ett gäng trådar om det på forumet :)
 

NiklasArvid

Mon Mothma
2-Faktor
Om detta tvistar de lärde.
Innan månlandningen va det Pre-moon. Omega med 321 verk och lite annat. Efter månlandningen bytte Omega till 861 verk som va lättare att tillverka.
Efter månlandningen refereras spedmaster Professional till som moonwatch. Så det är vad du har.

Korta svaret: står det Professional på tavlan är det en moonwatch.
Långa svaret: finns ett gäng trådar om det på forumet :)


En första grovindelning av Speedmaster-kungaföljden är:

Pre-Pro = raka bandhorn fram till -65 (utan "Professional" på tavlan)

Pre-moon = Pro med kurviga fasade bandhorn, och kronskydd, fr 1963 fram till månlandningen (själv tycker jag det bör förbehållas 321, men ambitiösa säljare kallar även 861 från före månen, dvs med sjömonstret på baksidan för "Pre-moon")

Pro = larvigt prisvärda klassiker (med cal. 861) fr 1968 till idag, 15kSek som start för ett ex i gott skick!

Resten = kusiner, tremänningar, wannabees, Omegas kannibaliserande varumärkessnyltning av mindre intresse... :)
 

BCKSTRM

Rolex
En första grovindelning av Speedmaster-kungaföljden är:

Pre-Pro = raka bandhorn fram till -65 (utan "Professional" på tavlan)

Pre-moon = Pro med kurviga fasade bandhorn, och kronskydd, fr 1963 fram till månlandningen (själv tycker jag det bör förbehållas 321, men ambitiösa säljare kallar även 861 från före månen, dvs med sjömonstret på baksidan för "Pre-moon")

Pro = larvigt prisvärda klassiker (med cal. 861) fr 1968 till idag, 15kSek som start för ett ex i gott skick!

Resten = kusiner, tremänningar, wannabees, Omegas kannibaliserande varumärkessnyltning av mindre intresse... :)
Snygg sammanfattning! Stort tack!
Då har jag alltså en Pro :) Dock känns 15k som sjukt billigt idag? (Hoppas jag ;) )
 
Topp