Laddar...
Nymans Ur 1851

Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

En Speedyfråga

Diskussion i 'Hemslöjd, modd och fix' startad av BCKSTRM, 10 november 2015.

1. BCKSTRM
    Trådstartare

BCKSTRM Friends of KS

Hej,
    Jag har en Pre-moon Speedy och börjar bli sugen på en rengöring av länk och boett och knappar. Nu har jag aldrig öppnat en klocka så var snälla ;)

Är det svårt att plocka ut urverk, tavla och glas för att sedan lägga boetten och länken i ultraljudstvätt? Eller bör jag nöja mig med länken? Det blir ju alltid lite smuts vid "kronografknapparna" så tänkte det hade varit nice att rengöra allt, men vill inte riskera att fucka up något...

Sorry om det är en dum fråga!
    /Anders

2. Tomas Eriksson

Tomas Eriksson Friends of KS

Från:
    Prettogettot
    Finns inga dumma frågor, det hade varit dumt att inte fråga ;)
    Plocka ut urverk och dylikt bör du överlåta till en urmakare. Så om du nu måste bestämt göra rent grejer själv så plocka av länken. Men det finns ju risk att du repar och skadar boetten när du tar av och på länken.

En Pre-moon speedy är ju något man ska vara rädd om. Jag tycker du borde kosta på den en tripp till en riktig urmakare om det var länge sedan sist.

BCKSTRM gillar detta.
  3. BCKSTRM
    Trådstartare

BCKSTRM Friends of KS

Tack! Misstänkte att det var bäst att låta bli... Länken är av då jag kör på vintageläder. Skicket är egentligen asbra, gångreserv på 50h och välfungerande kronograf och helt ok tidsavvikelse, så jag tror inte att det föreligger något servicebehov. Tänkte mest att det kunde vara bra att passa på att rengöra även boett när jag rengör länken, men då struntar jag i det. Hade ju varit surt att sabba klockan... ;)

4. Tomas Eriksson

Tomas Eriksson Friends of KS

Från:
    Prettogettot
    Beroende på hur länge sen den är tryckt kan du göra rent den med en mjuk tandborste med tvål och ljummet vatten på. Tryck inte för hårt då det finns risk att du kan repa något då.

5. BCKSTRM
    Trådstartare

BCKSTRM Friends of KS

Tack för tipset! Kanske ska få den trycktestad. Vet inte när det gjorde senast.

Tomas Eriksson gillar detta.
  6. BCKSTRM
    Trådstartare

BCKSTRM Friends of KS

Tänkte bara bjuda på en bild också, sen ska jag sluta bumpa tråden då jag fått bra svar ;)
    image.jpeg

Gurgel, Nedro, KenKun och 10 andra gillar detta.
  7. BCKSTRM
    Trådstartare

BCKSTRM Friends of KS

Jag kan ju meddela att klockan inte var tät :(
    Den klarade 5 meter men inte 30 eller mer så jag ska inte bada med den. Det hade jag såklart aldrig gjort med en vintage Speedy oavsett men jag bör väl med andra ord inte heller tvätta boetten...

Lite halv-OT, men när han trycktestade den provade jag en Hublot Classic Fusion. Helt utan att jag sade något erbjöds jag 20% (14400kr) i rabatt. Är inte set sjukt mkt för att vara AD (Rob-E)?

8. rogart-63

rogart-63 Biskop

Från:
    Vettet.
    Tops brukar funka fint att få rent med . Lite lätt fuktig får man bort bra mycket mög på boetten . Utan risk att det tar sig längre in i klockan . Svårt att komma åt så går det fint med en tandpetare . Och lupp :)

BCKSTRM gillar detta.
  9. BCKSTRM
    Trådstartare

BCKSTRM Friends of KS

Btw, borde jag agera på den dåliga vattentätheten? Urmakaren verkade väl iofs tycka det var skit samma om jag inte badade med den eftersom den klarade lite regn och så, men är det kortsiktigt att inte byta packningarna? Det kostar typ 1600 eller mer om jag har otur vilket jag tycker känns som ganska mycket men som sagt kanske det är dumsnålt?

10. Matts

Matts Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Ähh du badar ju inte i rymden!? Skämt åsido, jag skulle nog alltid betrakta en gammal speedy som om den inte tålde vatten alls

mega och BCKSTRM gillar detta.
  11. BCKSTRM
    Trådstartare

BCKSTRM Friends of KS

Tack för svar! Lite så jag tänker också. Hade det varit en dykare hade jag dock absolut bytt packningar.

Matts gillar detta.
  12. BCKSTRM
    Trådstartare

BCKSTRM Friends of KS

Tack för tips! Ska rengöra lite ikväll :) Kan jag ta med en fuktig tops/pappersbit under kronografknapparna (alltså på den smala delen av knapparna) utan att riskera fuktgenomträngning?
    image.jpeg

13. rogart-63

rogart-63 Biskop

Från:
    Vettet.
    Det tror jag nog . Torka torrt direkt efter så ska det inte vara nåt problem . Det finns även små tops på plastpinne man kan köpa på ebay eller cousinsuk .

BCKSTRM gillar detta.
  14. BCKSTRM
    Trådstartare

BCKSTRM Friends of KS

Tack!

15. tictac62

tictac62 Stadsbo

Från:
    Bästkusten
    Det funkar oxå bra att fukta en tandborste med lite tandkräm på borsta upp lite lödder och borsta bort smutsen och oxid, milt sätt att även fixa små repor på plexiglas och torka sedan torrt med en mjuk bomullsduk. Så har du en fräsch speedy efteråt.

BCKSTRM gillar detta.
  16. Minuteman

Minuteman Friends of KS

Inte för att vara petig, och inte för att jag är så inläst på dessa, men inte 17 kan det där vara en pre-moon med det där boettlocket?

eriksson850, frere, plattfot och 2 andra gillar detta.
  17. mega

mega Borgare

Jag skulle inte ens betrakta en ny speedy som vattentät :)

Matts och BCKSTRM gillar detta.
  18. BCKSTRM
    Trådstartare

BCKSTRM Friends of KS

Var gärna petig. Det ska vara ref 145.022 enligt säljaren (välrenomerad här på forumet). Är inte det pre-moon? Visst, texten skvallrar dock om att den varit på månen indeed ;)

19. FilipF

FilipF Biskop

Från:
    Stockholm
    Plus att pricken vid 90 är bredvid och inte över som det bör va på en pre-moon. Samt inte raka luggar..

20. Minuteman

Minuteman Friends of KS

Enligt vad jag förstått så var 145.012 första klockan som faktiskt bars på månen, så en 145.022 bör inte kunna klassas som en pre-moon, men vad kriterierna för att klassa något som pre-moon egentligen är finns det säkert andra som kan bättre än jag :)

BCKSTRM gillar detta.
  21. BCKSTRM
    Trådstartare

BCKSTRM Friends of KS

Ok, verkar onekligen inte vara en Pre-moon. Jag trodde alla innan "Moonwatch" var pre-moon men så verkar det onekligen inte vara. Vad kallar man då denna som är en 145.022 men inte Pre-moon? Den är ju inte heller en Moonwatch... Nu slår det mig att klockan ska vara från 80-talet vilket ju också skvallra om att det inte är pre-moon...

Minuteman gillar detta.
  22. FilipF

FilipF Biskop

Från:
    Stockholm
    Om detta tvistar de lärde.
    Innan månlandningen va det Pre-moon. Omega med 321 verk och lite annat. Efter månlandningen bytte Omega till 861 verk som va lättare att tillverka.
    Efter månlandningen refereras spedmaster Professional till som moonwatch. Så det är vad du har.

Korta svaret: står det Professional på tavlan är det en moonwatch.
    Långa svaret: finns ett gäng trådar om det på forumet :)

BCKSTRM och Minuteman gillar detta.
  23. NiklasArvid

NiklasArvid Gandhi

En första grovindelning av Speedmaster-kungaföljden är:

Pre-Pro = raka bandhorn fram till -65 (utan "Professional" på tavlan)

Pre-moon = Pro med kurviga fasade bandhorn, och kronskydd, fr 1963 fram till månlandningen (själv tycker jag det bör förbehållas 321, men ambitiösa säljare kallar även 861 från före månen, dvs med sjömonstret på baksidan för "Pre-moon")

Pro = larvigt prisvärda klassiker (med cal. 861) fr 1968 till idag, 15kSek som start för ett ex i gott skick!

Resten = kusiner, tremänningar, wannabees, Omegas kannibaliserande varumärkessnyltning av mindre intresse... :)

Fixoflex, Freddie L, Minuteman och 5 andra gillar detta.
  24. BCKSTRM
    Trådstartare

BCKSTRM Friends of KS

Snygg sammanfattning! Stort tack!
    Då har jag alltså en Pro :) Dock känns 15k som sjukt billigt idag? (Hoppas jag ;) )

25. NiklasArvid

NiklasArvid Gandhi

det var nog ett par år sen jag skrev det (jag klippte bara en gammal text) idag är det nog dyrare ja... har inte följt 861 så noga

26. BCKSTRM
    Trådstartare

BCKSTRM Friends of KS

Då hade du med andra ord rätt ang prisvärdheten ;) Jag tror de brukar gå för ca 20k i gott skick nu för tiden, men har inte superkoll..

27. KenKun

KenKun Biskop

Vad jag har hört så är det rätt standard, att få rabatt på Hublot...

28. BCKSTRM
    Trådstartare

BCKSTRM Friends of KS

Ja det måste nästan vara det. Hittade nya till löjliga rabatter på c24 också... De är snygga men gillar dem ändå inte på ngt vis..

29. KenKun

KenKun Biskop

Hade varit kul att äga en, men den ligger typ i botten på min klocklista just nu :)