• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

En Swatchoholists bekännelser

denjohan

Rolex
Pledge Member
- Hej, jag heter Johan och jag är Swatchoholist.

-Hej Johan!

- Jag har varit missbrukare i nära 30 år. Jag har försökt sluta fler gånger än jag kan räkna till, men jag trillar alltid dit förr eller senare. Nu senast har jag varit ren i flera år, men nu har jag ramlat dit igen. Här är min berättelse om missbruket.

Allt började i högstadiet. Ni vet, man är ung, dum och tror att man klarar allt. Jag tänkte att jag kunde testa, inte ramlar man dit på en enda. Så jag började med den här.

swatch watch Techno-Sphere_thm.JPG


Den höll mig flytande i flera år, men sen blev suget för stort, det blev en till:

SWATCH WATCH VARIATION JELLY FISH_thm.JPG


Och en till:

Swatch Watch Bar Oriental_thm.JPG


Här trodde jag i alla fall att jag hade begäret under kontroll. Det var ändå bara standardmodeller, inget avancerat. Vad händer då? En krono:

La Majeste Velours_thm.JPG


Sedan bar det långsamt utför. Musik:
SLK100_sa000_nvz.jpg


En jävla personsökare, fatta hur under isen jag var:
IMG620356539.jpg


Jag drogs ned i metallträsket. Jag var rädd att det här skulle sluta illa:
53731146.jpg


Den här nedanför
höll på att bli min sista, den stillade begäret. Sen gick den dessvärre sönder, och det var dags igen.

YCS4015AG_sa000_nvz.jpg


Dykare kom:
YBS4001_sa000_nvz.jpg


Till och med min fru drogs med i missbruket. Den här fixade hon till mig:
swatch_dark_phoenix_swatch__dark_phoenix.jpg


Som en sista förödande fix kom den här. Och den drog mig in i det djupa beroendet av klockor jag nu är fast i:
SVGK400G_sa000_nvz.jpg


Jag har som sagt varit ren från i alla fall mitt Swatchmissbruk i några år nu. Klockmissbruket finns givetvis kvar, men de billiga fixarnas tid är nu förbi. Och sedan idag så kom detta.

image.jpeg


Nu är jag rädd att det är dags igen. Så det här är min historia. Hur ser din ut?
 

regnguden

Rolex
2-Faktor
Har en i nuläget, men tror att det kommer att köpa fler i framtiden bara för att de är så underbart enkla och lagom udda! Gillar din samling! :)
 

JohnDoe

Rolex
Jag köper ibland tvångsmässigt lite lokala specialare. Senast var en new york edition i swatchbutiken vid times square. Har ett oräkneligt antal swatch.... Grav missbrukare....
 

denjohan

Rolex
Pledge Member
Har en i nuläget, men tror att det kommer att köpa fler i framtiden bara för att de är så underbart enkla och lagom udda! Gillar din samling! :)
Hade alla funnits kvar så hade det varit en kul samling. Nu är ju dock Swatchens natur att vara något av slit-och-släng, och alla klockorna utom den svarta och den nyinköpta Techno-Spheren är sedan länge borta, vissa helt enkelt slutkörda, andra flippade. Mightyn (den övre blåa med röda visare) hade jag gärna haft kvar, men tyvärr havererade urverket i min. Den är gjord i aluminium, galet lätt klocka, lättare än plasten. Blungen (den andra blå kronon) ångrar jag lite att jag flippade. Den var kul, automatare med ETA-verk.
 

regnguden

Rolex
2-Faktor
Hade alla funnits kvar så hade det varit en kul samling. Nu är ju dock Swatchens natur att vara något av slit-och-släng, och alla klockorna utom den svarta och den nyinköpta Techno-Spheren är sedan länge borta, vissa helt enkelt slutkörda, andra flippade. Mightyn (den övre blåa med röda visare) hade jag gärna haft kvar, men tyvärr havererade urverket i min. Den är gjord i aluminium, galet lätt klocka, lättare än plasten. Blungen (den andra blå kronon) ångrar jag lite att jag flippade. Den var kul, automatare med ETA-verk.
Stackars klockor, men precis som du säger är det slit och släng och då blir desvärre så att vissa får gå hädan... :( Du får väl köpa nya/begagnade exemplar av samma modeller som funkar istället!;):)
 

Ministern

Founder
2-Faktor
- Hej, jag heter Johan och jag är Swatchoholist.

-Hej Johan!

- Jag har varit missbrukare i nära 30 år. Jag har försökt sluta fler gånger än jag kan räkna till, men jag trillar alltid dit förr eller senare. Nu senast har jag varit ren i flera år, men nu har jag ramlat dit igen. Här är min berättelse om missbruket.

Allt började i högstadiet. Ni vet, man är ung, dum och tror att man klarar allt. Jag tänkte att jag kunde testa, inte ramlar man dit på en enda. Så jag började med den här.

swatch watch Techno-Sphere_thm.JPG


Den höll mig flytande i flera år, men sen blev suget för stort, det blev en till:

SWATCH WATCH VARIATION JELLY FISH_thm.JPG


Och en till:

Swatch Watch Bar Oriental_thm.JPG


Här trodde jag i alla fall att jag hade begäret under kontroll. Det var ändå bara standardmodeller, inget avancerat. Vad händer då? En krono:

La Majeste Velours_thm.JPG


Sedan bar det långsamt utför. Musik:
SLK100_sa000_nvz.jpg


En jävla personsökare, fatta hur under isen jag var:
IMG620356539.jpg


Jag drogs ned i metallträsket. Jag var rädd att det här skulle sluta illa:
53731146.jpg


Den här nedanför
höll på att bli min sista, den stillade begäret. Sen gick den dessvärre sönder, och det var dags igen.

YCS4015AG_sa000_nvz.jpg


Dykare kom:
YBS4001_sa000_nvz.jpg


Till och med min fru drogs med i missbruket. Den här fixade hon till mig:
swatch_dark_phoenix_swatch__dark_phoenix.jpg


Som en sista förödande fix kom den här. Och den drog mig in i det djupa beroendet av klockor jag nu är fast i:
SVGK400G_sa000_nvz.jpg


Jag har som sagt varit ren från i alla fall mitt Swatchmissbruk i några år nu. Klockmissbruket finns givetvis kvar, men de billiga fixarnas tid är nu förbi. Och sedan idag så kom detta.

image.jpeg


Nu är jag rädd att det är dags igen. Så det här är min historia. Hur ser din ut?

Du är avslöjad, du är Tony på TTT! :D
 
- Hej, jag heter Johan och jag är Swatchoholist.

-Hej Johan!

- Jag har varit missbrukare i nära 30 år. Jag har försökt sluta fler gånger än jag kan räkna till, men jag trillar alltid dit förr eller senare. Nu senast har jag varit ren i flera år, men nu har jag ramlat dit igen. Här är min berättelse om missbruket.

Allt började i högstadiet. Ni vet, man är ung, dum och tror att man klarar allt. Jag tänkte att jag kunde testa, inte ramlar man dit på en enda. Så jag började med den här.

swatch watch Techno-Sphere_thm.JPG


Den höll mig flytande i flera år, men sen blev suget för stort, det blev en till:

SWATCH WATCH VARIATION JELLY FISH_thm.JPG


Och en till:

Swatch Watch Bar Oriental_thm.JPG


Här trodde jag i alla fall att jag hade begäret under kontroll. Det var ändå bara standardmodeller, inget avancerat. Vad händer då? En krono:

La Majeste Velours_thm.JPG


Sedan bar det långsamt utför. Musik:
SLK100_sa000_nvz.jpg


En jävla personsökare, fatta hur under isen jag var:
IMG620356539.jpg


Jag drogs ned i metallträsket. Jag var rädd att det här skulle sluta illa:
53731146.jpg


Den här nedanför
höll på att bli min sista, den stillade begäret. Sen gick den dessvärre sönder, och det var dags igen.

YCS4015AG_sa000_nvz.jpg


Dykare kom:
YBS4001_sa000_nvz.jpg


Till och med min fru drogs med i missbruket. Den här fixade hon till mig:
swatch_dark_phoenix_swatch__dark_phoenix.jpg


Som en sista förödande fix kom den här. Och den drog mig in i det djupa beroendet av klockor jag nu är fast i:
SVGK400G_sa000_nvz.jpg


Jag har som sagt varit ren från i alla fall mitt Swatchmissbruk i några år nu. Klockmissbruket finns givetvis kvar, men de billiga fixarnas tid är nu förbi. Och sedan idag så kom detta.

image.jpeg


Nu är jag rädd att det är dags igen. Så det här är min historia. Hur ser din ut?

Hehe, har också suttit i det träsket. Och jag har de flesta av mina kvar, inte bara klockor utan även en mobiltelefon och ett par solglasögon:
image.jpg
 
P1040735.JPG
P1040739.JPG
P1040736.JPG
P1040737.JPG
Skönt att det finns andra missbrukare :)
Jag trodde att jag kunde stå emot men efter ett lyckat Loppis besök så hamnade en Wall Street Chrono från 1991 och en Beach Rider från 1994 i samlingen ( erkänn att dom har häftiga namn) :) En Moccasin Irony Chrono 2013 passade bra på handleden och idag kom denna ...
en Beep från 1993 . med personsökare !
Den är stor , plastig och har Ur historiens märkligaste visare samt en personsökar tjänst som för länge sedan är nedlagd men är man missbrukare så är man . Man ryser när man tänker på vad som kan komma med brevbäraren nästa gång
 
Och mycket riktigt , jag är svag för chronografer ;)
För 200:- fick jag en av de första Swatch Irony Chrono , årgång 1996 - Rough and Rugged, Flip EU
Christer
P1040740.JPG
P1040741.JPG
 
Och idag ramlade det in ännu en Swatch , märkligt hade glömt bort att jag köpte den , men för 0.99 $ kunde jag inte låta bli :)
Portot kostade mer än klockan .....
En Pure line från 1997 , faktiskt den tunnaste klockan jag äger , den ärextrem tunn , kanske 2.3 mm tjock . Nu ska jag bara köpa ett nytt batteri för 19:- , ( dubbla klockrpiset ) så ska den få lite handledstid i sommar
christer
P1040977.JPG
P1040978.JPG
P1040979.JPG
P1040980.JPG
 

Saturn

Omega
Extremt härlig tråd, själv funderar jag på att införskaffa min första egna och prova på. Har hört från en kompis att det inte ska vara beroendeframkallande och skall vara lätt att kontrollera men efter denna tråd förstår jag att det är lätt att åka dit.... Det är väl så att det börjar med fest "swatchande" sen är man fast..
 

seikoswede

Panerai
Allt började i högstadiet. Ni vet, man är ung, dum och tror att man klarar allt. Jag tänkte att jag kunde testa, inte ramlar man dit på en enda. Så jag började med den här.

swatch watch Techno-Sphere_thm.JPG

Tror nog att väldigt många här har haft ett förhållande med en eller flera Swatch men verkar inte vara så många som vill outa sig själva här?:D

Min första Swatch var en likadan som din men den försvann nog en sen och extremt blöt kväll för många decennier sedan.
Har två eller tre idag men det kanske blir fler? Trevliga "leksaksklockor" i mina ögon, som man blir glad av på något barnsligt sätt?

Har dessutom samlat på mig diverse kataloger och reklam plus boxar men räknar inte med att fylla upp dem under min livstid! Vissa av boxarna har papper med modellnummer och referens.
Om någon är intresserad så får ni gärna höra av er.

Jim

IMG_8797.JPG

FullSizeRender 147.jpg
IMG_8794.JPG
IMG_8796.JPG
FullSizeRender 146.jpg
 

thomastheswede

Audemars
Grävde runt i lådorna idag och hittade inte mindre än 7 st Swatch varav 3 st NOS i box. Årgång 1984 - 1992. Gjorde ett försök att googla en av dom och det visade sig att den var med på "De tio mest värdefulla Swatch-modellerna"-listan. En bra start! :D Men resten tror jag inte är lika heta.

Finns det någon riktig Swatch-nörd här på KS som har koll på priserna eller är det google som gäller?
 

Cosmograph

Cartier
2-Faktor
Grävde runt i lådorna idag och hittade inte mindre än 7 st Swatch varav 3 st NOS i box. Årgång 1984 - 1992. Gjorde ett försök att googla en av dom och det visade sig att den var med på "De tio mest värdefulla Swatch-modellerna"-listan. En bra start! :D Men resten tror jag inte är lika heta.

Finns det någon riktig Swatch-nörd här på KS som har koll på priserna eller är det google som gäller?

Är det denna? I rent platinum? ;-)
https://www.swatch.com/sv_se/watches/saz101-tresor-magique/
 
Topp