Laddar...
Nymans Ur 1851

Erikson Urhandel
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

En till K&S undran...

Diskussion i 'Diskussion' startad av ironcastle, 13 april 2016.

1. ironcastle
    Trådstartare

ironcastle Borgare

Från:
    Söder om Stan
    Man läser emellanåt i annonser att priset är fast, prutat och klart, och sen inser säljaren att ingen vill köpa till det höga priset utan självprutar. Då blir det prutat och klart igen. Ett tag. Sen blir det en ny lägre nivå. Prutat och klart igen.
    Det gör ju inte mig köpsugen direkt. Hur känner ni?
    Fast än mer köposugen blir jag när jag ser en trevlig klocka som är rätt högt prissatt och man läser att "får jag inte det jag vill får den stanna", eller nåt i den stilen. "Vill egentligen inte skiljas ifrån den". Typ. Prutat och klart så klart.
    Nähä. Sen tar det ett tag. Och så sjunker priset ändå. Eftersom det var för högt från början. Men, den skulle ju inte säljas under utgångspriset hette det ju alldeles nyss. Då skulle den ju få stanna.
    Känns inte seriöst i mina ögon. Köpsuget blir näst intill negativt. Vad säger att övrig info i annonsen stämmer? Eller är det också bara snack?
    Jag begriper att det är ett försök att hålla priset uppe. Men det är ett dåligt sätt i mina ögon, ett lysande exempel på hur man skjuter sig i foten.
    Så tycker jag. Vad tycker ni andra?

Peter K, MrSundstrom, Glusch och 4 andra gillar detta.
  2. MacRulez4ever

MacRulez4ever Biskop

De är hårda tider nu vettu :cool:

3. Camo00

Camo00 Friends of KS

Från:
    Malmö
    Håller helt med. Blir grinig och osugen när man ser snåljåps-annonser... :)
    Lever som jag lär och lägger alltid ut till rätt pris och går back, men behöver heller aldrig bumpa...

Eurenius, Glusch, Sammeh och 8 andra gillar detta.
  4. kalufsen

kalufsen Präst

Worth :D (ang bumpningen)

5. JLW

JLW Friends of KS

Från:
    首都
    I den köpkulturen vi har i sverige är det bara drömmare som skriver och tror på "prutat och klart". Även om du har kommit överens om ett pris så prutas det lik förbannat när intressenten kommer och ska köpa klockan.

Floduttern, Erik1, Glusch och 5 andra gillar detta.
  6. Urfunktion

Urfunktion Stadsbo

Från:
    Malmö
    Om det är rätt pris/lägre än marknadspriset så kan man väl skriva prutat och klart (inget jag personligen gör), men om det är ett för högt pris så är det lite avtändande, som KS skriver. Bättre att det blir en smidig affär än att man får ut sista kronan.

tissoter och Lithium gillar detta.
  7. MrPlow

MrPlow Präst

Från:
    Roslagen
    En bumpning borde kosta 10 kr till BCF!

Mauritz, Anders W, Forsberg och 12 andra gillar detta.
  8. MrPlow

MrPlow Präst

Från:
    Roslagen
    Kan man inte markera de poster som bumpade på något sätt? Dvs att man läst dem, men att de bara är bumpade?

Triumf gillar detta.
  9. ironcastle
    Trådstartare

ironcastle Borgare

Från:
    Söder om Stan
    Detta är faktiskt en riktigt bra idé, tycker jag. Frågan har varit uppe förr, om än i andra tappningar, men detta är ju jättebra! Snåljåparna får stå sitt kast. Betala för att bumpa, eller sätt rätt pris från början. Snåljåpspengarna går oavkortat till välgörande ändamål. Praktiskt blir det säkerligen knepigt att hålla ihop, men idén är ju klockren.

10. Apansson

Apansson Torpare

Från:
    förorten
    Sortera annonser efter startdatum bara :)

Seikosthlm, finnirgens, M.L. och 7 andra gillar detta.
  11. tissoter

tissoter Biskop

Från:
    Rolexfabriken
    Tack för tipset!

Apansson gillar detta.
  12. MrPlow

MrPlow Präst

Från:
    Roslagen
    TACK!

Apansson gillar detta.
  13. Glusch

Glusch Stadsbo

Från:
    Stockholm
    Mitt användande av sälj-delen har revolutionerats sedan Apansson tipsade om detta senast (~2 månader?). Helt jäkla underbart att hålla koll på annonserna på det sättet.

Apansson gillar detta.
  14. MrPlow

MrPlow Präst

Från:
    Roslagen
    Kan man sortera sökningar på något sätt eller måste man göra avancerad sökning och välja det innan?

15. Criss Cross

Criss Cross Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Visst tappar man sugen och intresset när man ser annonser med höga och ibland icke marknadsmässiga priser. För några år sedan så såldes många klockor på KS inom 20-30 minuter. Man högg dom till utsatt pris. Det var nog mer kompispriser på den tiden, medan det nu har närmat sig internationella priser från "finhandlare" och ibland prutat nypris från AD.

paradis, ironcastle, Gummo och 2 andra gillar detta.
  16. wayne

wayne Friends of KS

Kan väl bero på att forumet har växt en hel del samt att prisnivån på klockor överlag har dragit upp rejält i pris det senaste året.

17. Criss Cross

Criss Cross Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Jo, visst är det så.

18. Case

Case Borgare

Från:
    Den andra sidan
    Det är ju väldigt storsint att förlora pengar på varje klockaffär (jag brukar se det som en användarkostnad) , men att förutsätta att alla har ekonomiska förutsättningar för att gå rejält back på varje gång är bara världsfrånvänt och störigt. Det finns en hel drös studenter och låginkomsttagare som också råkar vara klockfantaster.

Med det sagt tycker jag inte en ska köpa dyrare än en har råd att sälja. På så vis går det att ha annonser med relevanta marknadspriser.

Sen tycker jag dessutom prutandet en viktig del av köpet. Känner jag att jag gjort ett klipp gillar jag klockan ännu mer. Men jag förstår att det finns folk som tröttnar på ett ständigt köpslående.

19. Apansson

Apansson Torpare

Från:
    förorten
    Inte vad jag vet dessvärre. Jag brukar bara kolla nya annonser varje dag så tycker mig ha koll :D

20. MrPlow

MrPlow Präst

Från:
    Roslagen
    Ja det är det bästa förstås. Men ibland blir man ju sugen på något man inte sett innan. Eller när man söker efter gamla trådar.

21. Apansson

Apansson Torpare

Från:
    förorten
    Absolut. Jag har fått en datejust-psykos just nu, hoppas inte det dyker upp nån till bra pris/nån som vill ha en PO i delbyte :D

Triumf gillar detta.
  22. Eurenius

Eurenius Friherre

Från:
    Höga Kusten
    Vissa tror tydligen att man ska tjäna några tusingar på varje klocka man köper och säljer. Det tycker jag är irriterande.

MJ24, alfgren och ironcastle gillar detta.
  23. Case

Case Borgare

Från:
    Den andra sidan
    Köp billigt och sälj dyrt är väl en av grundprinciperna för ekonomisk framgång. Att göra det på ett entusiastforum är dock att betrakta som dålig smak.

Men det finns givetvis undantag. Ibland stiger priserna på vissa modeller när tillgången sjunker. Sen säljs ju vissa klockor också till rejäla underpriser, men då är det mer gentlemannamässigt att åtminstone sälja på en annan marknadsplats om en vill ta ett högre pris. Om inte annat av respekt för den en köpt av.

alfgren, StrawberryFields och ironcastle gillar detta.
  24. Eurenius

Eurenius Friherre

Från:
    Höga Kusten
    Grundprincipen borde vara att inte söka ekonomisk framgång på ett entusiasmforum för klocknördar. Det finns andra kanaler att jobba med då.

ironcastle gillar detta.
  25. Case

Case Borgare

Från:
    Den andra sidan
    Nu köper jag förvisso bara billiga klockor, men kan ändå bli sugen på att lägga ut dem till ett för högt pris i hopp om att någon nappar, om jag själv betalat ett för högt pris.

Men som tidigare nämnt blir ju skiten aldrig såld då.:mad: Folket på det här forumet verkar ha bra koll på vad rätt pris är.

26. yonsson

yonsson Kikuchiyo Kobra Kai

Från:
    GBG
    Då får köparen gå hem i regnet utan klocka om det är mig man vill köpa av.

Mauritz, laketwig, Anders W och 8 andra gillar detta.
  27. Case

Case Borgare

Från:
    Den andra sidan
    Precis, bättre att använda sig av eBay , Tradera och Blocket med allt vad det innebär....:confused:

Eurenius gillar detta.
  28. JLW

JLW Friends of KS

Från:
    首都
    Precis så:stop:

29. Cryssarn

Cryssarn Friends of KS

Från:
    Nashville
    Sen är ju allt in bara svart eller vitt heller. Självklart så finns det folk som sätter priser helt åt helvete. Sen har vi dom som sitter på klockor som rent allmänt är svårsålda och kan behöva sig säng pris för att locka en köpare.
    Själv lägger jag inte riktigt någon större vikt på om någon pratar om sista pris etc. Är priset inte mig i smaken och säljaren skriver att inte lägre pris är aktuellt så är det säljarens förlust

30. StrawberryFields

StrawberryFields Sir Notalot

Från:
    Jordgubbsranchen
    Har man sagt prutat och klart ska man inte sänka priset när man bumper, det skall höjas :cigar:

Mårtenssons ur Brookfield