• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

En till sån där "moms/tull" tråd..

Ricrob

Patek
Bara för att reda ut det ytterliggare, då jag ev har en deal på g från det stora landet bortom pölen..

Om säljaren går med på att skicka paketet till mig, försäkrat såklart, men skriver att det är en present/gåva, finns det då någon risk för ekonomiska bakslag? Tull betalar man vad jag förstår oavsett men då en ganska liten summa, eller hur?

Om det nu funkar att märka "gåva", kan det ge problem med betalningen, dvs kan tullen kolla upp om pengar skickats mellan godssändaren och godsmottagaren? Och isf, hjälper det om t.ex. min fru betalar säljaren via paypal?

Tacksam för hjälp, börjar misströsta (ja, jag är hetsig när jag fått för mig ngt..)!
 

Ricrob

Patek
Den som vet får gärna svara, trots att det inte längre är aktuellt, då säljaren fått hugg från en landsman och inte längre är intresserad av att "lura" tullen.. FECK!
 

Rille

Rolex
Re: En till sån där "moms/tull" tråd..

Jag köpte en Speedy automatic för 2 år sedan och då skickades den som gift och jag tullade inte en krona.

Tror nog folk har värre historier:)
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Spelar ingen roll om den är märkt som gift eller ej, du momsar på det belopp varan är märkt till plus frakt.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Ricrob skrev:
Aurum skrev:
Spelar ingen roll om den är märkt som gift eller ej, du momsar på det belopp varan är märkt till plus frakt.
Jo men det är ju poängen, jag momsar gärna för summan den är märkt med som "gift", dvs 0:-!

Då är den bara felmärkt. Beloppet skall motsvara varans värde, inte vad du betalt för den. Gåva eller ej spelar ingen roll.
 

Ricrob

Patek
Aurum skrev:
Ricrob skrev:
Aurum skrev:
Spelar ingen roll om den är märkt som gift eller ej, du momsar på det belopp varan är märkt till plus frakt.
Jo men det är ju poängen, jag momsar gärna för summan den är märkt med som "gift", dvs 0:-!

Då är den bara felmärkt. Beloppet skall motsvara varans värde, inte vad du betalt för den. Gåva eller ej spelar ingen roll.
Aha, ok! Nu börjar det klarna men det innebär alltså att man måste betala moms (skatt) på en gåva, trots att gåvoskatten slopats.. Jag älskar det här landet ibland! Tack Aurum!
 

theargonaut

Patek
Pledge Member
2-Faktor
Re: En till sån där "moms/tull" tråd..

Skulle nog räkna med att få betala moms och tull. Blir bara massa strul, även om säljaren säger att den ska skicka den på ett sätt som minimerar chansen att åka på det. Då blir det en rejäl bonus om du skulle råka slippa.

/ TF theargonaut
 

Andrew

Cartier
[/quote]
Jo men det är ju poängen, jag momsar gärna för summan den är märkt med som "gift", dvs 0:-![/quote]

Då är den bara felmärkt. Beloppet skall motsvara varans värde, inte vad du betalt för den. Gåva eller ej spelar ingen roll.[/quote]
Aha, ok! Nu börjar det klarna men det innebär alltså att man måste betala moms (skatt) på en gåva, trots att gåvoskatten slopats.. Jag älskar det här landet ibland! Tack Aurum![/quote]

Men nu är det ju ingen gåva. Eller hur?
 

NiklasArvid

Mon Mothma
2-Faktor
Man betalar moms på varans värde när man för in den i landet, ny el beg, gåva el inte spelar ingen roll, allt finns enkelt förklarat på skatts hemsida
 

Ricrob

Patek
Jo men det är ju poängen, jag momsar gärna för summan den är märkt med som "gift", dvs 0:-![/quote]

Då är den bara felmärkt. Beloppet skall motsvara varans värde, inte vad du betalt för den. Gåva eller ej spelar ingen roll.[/quote]
Aha, ok! Nu börjar det klarna men det innebär alltså att man måste betala moms (skatt) på en gåva, trots att gåvoskatten slopats.. Jag älskar det här landet ibland! Tack Aurum![/quote]

Men nu är det ju ingen gåva. Eller hur?[/quote]
Orkar inte ens svara på ditt dumdryga inlägg.. Tänk efter lite..
 

Andrew

Cartier
Re: En till sån där "moms/tull" tråd..

Hellre dumdryg än momsfifflare. Skämt åsido, jag hoppas att du hittar den klocka du vill ha. Mitt förslag är ändå att köpa i Europa.
 
P

Philippe Stern

Guest
Bara för att reda ut det ytterliggare, då jag ev har en deal på g från det stora landet bortom pölen..

Om säljaren går med på att skicka paketet till mig, försäkrat såklart, men skriver att det är en present/gåva, finns det då någon risk för ekonomiska bakslag? Tull betalar man vad jag förstår oavsett men då en ganska liten summa, eller hur?

Om det nu funkar att märka "gåva", kan det ge problem med betalningen, dvs kan tullen kolla upp om pengar skickats mellan godssändaren och godsmottagaren? Och isf, hjälper det om t.ex. min fru betalar säljaren via paypal?

Tacksam för hjälp, börjar misströsta (ja, jag är hetsig när jag fått för mig ngt..)!
Känns som du ber om råd för att begå brott.
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
Jag har vid flera tillfällen blivit tvingad att bevisa paketets egentliga värde eftersom tullen skiter högaktningsfullt i vad som står på fraktdeklarationen. Tullen är inga puckon, de vet precis hur ärlig den värderingen brukar vara. Har fått skicka över faktura, orderbekräftelser osv innan jag fått hämta ut några paket.
 
Senast ändrad:
Topp