Laddar...
Nymans Ur 1851

Erikson Urhandel
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

En till sån där "moms/tull" tråd..

Diskussion i 'Diskussion' startad av Ricrob, 12 september 2012.

1. Ricrob
    Trådstartare

Ricrob Friherre

Bara för att reda ut det ytterliggare, då jag ev har en deal på g från det stora landet bortom pölen..

Om säljaren går med på att skicka paketet till mig, försäkrat såklart, men skriver att det är en present/gåva, finns det då någon risk för ekonomiska bakslag? Tull betalar man vad jag förstår oavsett men då en ganska liten summa, eller hur?

Om det nu funkar att märka "gåva", kan det ge problem med betalningen, dvs kan tullen kolla upp om pengar skickats mellan godssändaren och godsmottagaren? Och isf, hjälper det om t.ex. min fru betalar säljaren via paypal?

Tacksam för hjälp, börjar misströsta (ja, jag är hetsig när jag fått för mig ngt..)!

2. Ricrob
    Trådstartare

Ricrob Friherre

Den som vet får gärna svara, trots att det inte längre är aktuellt, då säljaren fått hugg från en landsman och inte längre är intresserad av att "lura" tullen.. FECK!

3. Rille

Rille Präst

Re: En till sån där "moms/tull" tråd..

Jag köpte en Speedy automatic för 2 år sedan och då skickades den som gift och jag tullade inte en krona.

Tror nog folk har värre historier:)

4. ZQT

ZQT The Banker

Många tvära kast i dina trådar RicRob!

Philippe Stern gillar detta.
  5. Ricrob
    Trådstartare

Ricrob Friherre

Jo, jag vet (och skäms lite..) Sa ju att jag är lite hetsig!

6. Aurum

Aurum Gubbsnygg

Spelar ingen roll om den är märkt som gift eller ej, du momsar på det belopp varan är märkt till plus frakt.

7. Ricrob
    Trådstartare

Ricrob Friherre

Jo men det är ju poängen, jag momsar gärna för summan den är märkt med som "gift", dvs 0:-!

8. Aurum

Aurum Gubbsnygg

Då är den bara felmärkt. Beloppet skall motsvara varans värde, inte vad du betalt för den. Gåva eller ej spelar ingen roll.

9. Ricrob
    Trådstartare

Ricrob Friherre

Aha, ok! Nu börjar det klarna men det innebär alltså att man måste betala moms (skatt) på en gåva, trots att gåvoskatten slopats.. Jag älskar det här landet ibland! Tack Aurum!

10. theargonaut

theargonaut Friends of KS

Från:
    Sthlm

Skulle nog räkna med att få betala moms och tull. Blir bara massa strul, även om säljaren säger att den ska skicka den på ett sätt som minimerar chansen att åka på det. Då blir det en rejäl bonus om du skulle råka slippa.

/ TF theargonaut

11. Andrew

Andrew Borgare

Från:
    Danmark typ
    [/quote]
    Jo men det är ju poängen, jag momsar gärna för summan den är märkt med som "gift", dvs 0:-![/quote]

Då är den bara felmärkt. Beloppet skall motsvara varans värde, inte vad du betalt för den. Gåva eller ej spelar ingen roll.[/quote]
    Aha, ok! Nu börjar det klarna men det innebär alltså att man måste betala moms (skatt) på en gåva, trots att gåvoskatten slopats.. Jag älskar det här landet ibland! Tack Aurum![/quote]

Men nu är det ju ingen gåva. Eller hur?

12. NiklasArvid

NiklasArvid Gandhi

Man betalar moms på varans värde när man för in den i landet, ny el beg, gåva el inte spelar ingen roll, allt finns enkelt förklarat på skatts hemsida

13. yonsson

yonsson Kikuchiyo Kobra Kai

Från:
    GBG
    Tricket är gåva i kombination med ett värde på under $40.

poormans gillar detta.
  14. Ricrob
    Trådstartare

Ricrob Friherre

Jo men det är ju poängen, jag momsar gärna för summan den är märkt med som "gift", dvs 0:-![/quote]

Då är den bara felmärkt. Beloppet skall motsvara varans värde, inte vad du betalt för den. Gåva eller ej spelar ingen roll.[/quote]
    Aha, ok! Nu börjar det klarna men det innebär alltså att man måste betala moms (skatt) på en gåva, trots att gåvoskatten slopats.. Jag älskar det här landet ibland! Tack Aurum![/quote]

Men nu är det ju ingen gåva. Eller hur?[/quote]
    Orkar inte ens svara på ditt dumdryga inlägg.. Tänk efter lite..

15. Andrew

Andrew Borgare

Från:
    Danmark typ

Hellre dumdryg än momsfifflare. Skämt åsido, jag hoppas att du hittar den klocka du vill ha. Mitt förslag är ändå att köpa i Europa.

16. Philippe Stern

Philippe Stern Guran

Från:
    Bengali
    Känns som du ber om råd för att begå brott.

17. Ricrob
    Trådstartare

Ricrob Friherre

Känns som du precis begick ett brott genom att bumpa en 3,5 år gammal tråd.

Kvisten, RicVin, TWH och 9 andra gillar detta.
  18. Philippe Stern

Philippe Stern Guran

Från:
    Bengali
    Var i brottsbalken finner jag paragrafen som förbjuder inlägg i trådar som är mer än en vecka gammal?

19. MKRGG

MKRGG Koprolog

Från:
    chokladfabriken
    Specialstraffrätt...

Ricrob och MariaE gillar detta.
  20. Guskleto

Guskleto Friends of KS

Från:
    Compton
    Snarare sedvänja.

21. alfgren

alfgren Biskop

Jag har vid flera tillfällen blivit tvingad att bevisa paketets egentliga värde eftersom tullen skiter högaktningsfullt i vad som står på fraktdeklarationen. Tullen är inga puckon, de vet precis hur ärlig den värderingen brukar vara. Har fått skicka över faktura, orderbekräftelser osv innan jag fått hämta ut några paket.

Senast ändrad: 9 februari 2016
    Patric Aronsson och Philippe Stern gillar detta.
  22. Patric Aronsson

Patric Aronsson Friends of KS

Tullen e bra! Tänk!
    Klockor är hobby tänk igen.
    Snor du en kaffe på 7-11?
    Tänk om igen.
    Repeat

23. Apansson

Apansson Torpare

Från:
    förorten
    @Philippe Stern varför detta bumpande? :( vad hände med ditt trollande med finess?

24. Patric Aronsson

Patric Aronsson Friends of KS

Tråd från 12? Kul...

Mårtenssons ur Brookfield