• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

En titt över axeln på en urmakare från Nomos

Glusch

Cartier
Hänger som nämnt i annan tråd även på Reddit, där denna video delades idag. Otroligt underbart och intressant att se enligt mig. Visar hur mycket arbete som går in i en klocka och då är ändå inte Nomos ett utav de mer exklusiva märkena och inte heller var det en särskilt avancerad klocka. Hoppas ni uppskattar filmen lika mycket som jag gjorde!

Edit: Kanske har blivit delad här förut men kunde inte hitta något om det. Ber om ursäkt ifall så är fallet.
 
Trevlig film! Fast jag tycker nog den visar i vilken hög utsträckning klocktillverkandet är mekaniserad.
Det tar inte så många minuter för en flyhänt monterare att få ihop en klocka.
Har sett på, i omgångar, då min urmakare tillverkade en klocka till sin son då denne skulle gifta sig.
Urmakaren tillverkade boett och urverk för hand. Han uppskattade att det tog honom ca 2 arbetsveckor.
På urtavlan står det Svensson:).
 

Glusch

Cartier
Trevlig film! Fast jag tycker nog den visar i vilken hög utsträckning klocktillverkandet är mekaniserad.
Det tar inte så många minuter för en flyhänt monterare att få ihop en klocka.
Har sett på, i omgångar, då min urmakare tillverkade en klocka till sin son då denne skulle gifta sig.
Urmakaren tillverkade boett och urverk för hand. Han uppskattade att det tog honom ca 2 arbetsveckor.
På urtavlan står det Svensson:).

Jo visst är det så att mycket är mekaniserat numer, vilket tyvärr gör att klockorna förlorar lite av sin charm, åtminstone om man främst är intresserad av urverket/tillverkningsprocessen i fråga och inte bara utseendet när klockan väl är klar.

Antar att desto högre upp bland lyxklockorna och prisklasserna man kommer, desto mer har möjlighet att vara handgjort.
 

Glusch

Cartier
Jo en Nomos har man länge tittat på. Däremot är det några andra klockor som ligger före på listan så lär ta lång tid tills jag införskaffar någon.
 

cab

Audemars
2-Faktor
Nomos är trevliga, bjuder på en bild på gamla Orion Date.
kx1DmXZ.jpg
 
Topp