Laddar...
Nymans Ur 1851

Erikson Urhandel
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sista chansen att rösta! Röstningen stänger 23:59 idag.

Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

En titt över axeln på en urmakare från Nomos

Diskussion i 'Diskussion' startad av Glusch, 7 april 2014.

1. Glusch
    Trådstartare

Glusch Stadsbo

Från:
    Stockholm
    Hänger som nämnt i annan tråd även på Reddit, där denna video delades idag. Otroligt underbart och intressant att se enligt mig. Visar hur mycket arbete som går in i en klocka och då är ändå inte Nomos ett utav de mer exklusiva märkena och inte heller var det en särskilt avancerad klocka. Hoppas ni uppskattar filmen lika mycket som jag gjorde!

Edit: Kanske har blivit delad här förut men kunde inte hitta något om det. Ber om ursäkt ifall så är fallet.

paradis, China, Icaras och 3 andra gillar detta.
  2. BluesmanV8

BluesmanV8 Biskop

Trevlig film! Fast jag tycker nog den visar i vilken hög utsträckning klocktillverkandet är mekaniserad.
    Det tar inte så många minuter för en flyhänt monterare att få ihop en klocka.
    Har sett på, i omgångar, då min urmakare tillverkade en klocka till sin son då denne skulle gifta sig.
    Urmakaren tillverkade boett och urverk för hand. Han uppskattade att det tog honom ca 2 arbetsveckor.
    På urtavlan står det Svensson:).

vonbahr gillar detta.
  3. garfield

garfield Friends of KS

Bra filmsnutt. Tack. :)

4. Glusch
    Trådstartare

Glusch Stadsbo

Från:
    Stockholm
    Jo visst är det så att mycket är mekaniserat numer, vilket tyvärr gör att klockorna förlorar lite av sin charm, åtminstone om man främst är intresserad av urverket/tillverkningsprocessen i fråga och inte bara utseendet när klockan väl är klar.

Antar att desto högre upp bland lyxklockorna och prisklasserna man kommer, desto mer har möjlighet att vara handgjort.

5. Asplund

Asplund Friends of KS

Från:
    Förorten
    Har varit sugen på en Nomos länge!

Snart är det fan dags :)

6. Glusch
    Trådstartare

Glusch Stadsbo

Från:
    Stockholm
    Jo en Nomos har man länge tittat på. Däremot är det några andra klockor som ligger före på listan så lär ta lång tid tills jag införskaffar någon.

7. Bingoraalf

Bingoraalf Biskop

Från:
    Malmö
    Jag sitter i samma båt. Jag gillar Nomos starkt och hade gärna skaffat en, men det finns annat före i kön :(

8. cab

cab Friends of KS

Nomos är trevliga, bjuder på en bild på gamla Orion Date.

paradis gillar detta.
Mårtenssons ur Brookfield