• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

En tråd tillägnad Rolex explorer II (16570)

Clerkenwell

Omega
2-Faktor
Fjärde KS-ägaren inom loppet av två månader. Återstår att se om den får stanna längre den här gången :)
IMG_20170427_153629.jpg
 

F1zbo

Cartier
2-Faktor
Hej,
Är ute och letar litegranna efter en 16570 med vit tavla.

Vad tror panelen är ett rimligt pris för ett exemplar i gott skick, fullset samt uttagen 2011 med cal. 3186?

Mvh
 
Hej,
Är ute och letar litegranna efter en 16570 med vit tavla.

Vad tror panelen är ett rimligt pris för ett exemplar i gott skick, fullset samt uttagen 2011 med cal. 3186?

Mvh

Jag köpte min vita 16570 med 3186 verk uttagen 2009 för 45,000 inkl ett värderingsintyg som säljaren stod för om ca 1,500 kronor vid överlämning. Det var dock en Box som egentligen inte hörde till den här modellen (men org Rolex). Med det sagt skulle jag väl gissa att dufår betala mellan 44-48 tus
 

F1zbo

Cartier
2-Faktor
Tack för snabba svar @Daniel_123 @Stefanweei
Ok, det låter som det spann jag ser idag men att kanske 44-45 är relativt billigt och många verkar begära runt 50.
Är dock osäker om det är värt en premium att knipa en nyare med 3186 eller om man ska leta en från typ -02 och framåt istället.

Det är en lite svår rolex-modell att pejla priset på tycker jag då det är så stort spann på priserna mellan olika objekt och årgångar.

Mvh
 

Fixxxer

Mr 99%
Friends Of KS
2-Faktor
Tack för snabba svar.
Ok, det låter som det spann jag ser idag men att kanske 44-45 är relativt billigt och många verkar begära runt 50.
Är dock osäker om det är värt en premium att knipa en nyare med 3186 eller om man ska leta en från typ -02 och framåt istället.

Det är en lote svår rolex-modell att pejla priset på tycker jag då det är så stort spann på priserna mellan olika objekt och årgångar.

Mvh
Är dom så dyra nu alltså?
 
Tack för snabba svar @Daniel_123 @Stefanweei
Ok, det låter som det spann jag ser idag men att kanske 44-45 är relativt billigt och många verkar begära runt 50.
Är dock osäker om det är värt en premium att knipa en nyare med 3186 eller om man ska leta en från typ -02 och framåt istället.

Det är en lote svår rolex-modell att pejla priset på tycker jag då det är så stort spann på priserna mellan olika objekt och årgångar.

Mvh

Är nog som du säger, med största sannolikhet hannar man i den övre halvan av 40,000. Priset du betalar får du ju ofta tillbaka, så handlar väl om vad man själv tycker är värt. Jag är väldigt nöjd med 3186 verket och tidhållningen, men å andra sidan har jag aldrig ägt en med 3185 verk..
 

RikNik

Panerai
2-Faktor
Tack för snabba svar @Daniel_123 @Stefanweei
Ok, det låter som det spann jag ser idag men att kanske 44-45 är relativt billigt och många verkar begära runt 50.
Är dock osäker om det är värt en premium att knipa en nyare med 3186 eller om man ska leta en från typ -02 och framåt istället.

Det är en lite svår rolex-modell att pejla priset på tycker jag då det är så stort spann på priserna mellan olika objekt och årgångar.

Mvh
Hur mycket är ett cert eller fullset värt? Jag köpte här på k&s en z-serie, 2008 med 3186 i strålande skick men utan cert för 38'.
 

F1zbo

Cartier
2-Faktor
Hur mycket är ett cert eller fullset värt? Jag köpte här på k&s en z-serie, 2008 med 3186 i strålande skick men utan cert för 38'.
Bra fråga. Fullset är väl mest trevligt att ha men inte värt flera tusen direkt.
38 låter klart rimligt i ditt fall.

Har själv kanske bara stött på felprissatta exemplar hittils :/
Har öite ia i magen och väntar på att "rätt objekt" dyker upp.
 

RikNik

Panerai
2-Faktor
Bra fråga. Fullset är väl mest trevligt att ha men inte värt flera tusen direkt.
38 låter klart rimligt i ditt fall.

Har själv kanske bara stött på felprissatta exemplar hittils :/
Har öite ia i magen och väntar på att "rätt objekt" dyker upp.
Du behöver förhoppningsvis inte vänta allt för länge. Dom flippas av någon anledning ofta. Ett tips är att lägga in en köpesannons om du inte redan gjort det, det var så jag hittade min.
 
Hur mycket är ett cert eller fullset värt? Jag köpte här på k&s en z-serie, 2008 med 3186 i strålande skick men utan cert för 38'.
Låter som du gjort en bra affär, svårt att uppskatta men skulle gissa att cert/fullset kanske gör mellan 2-5 tusen på den här klockan ändå.

Sen som F1zbo säger gäller det ju att ha is i magen och vänta på att en bra affär dyker upp
 

RikNik

Panerai
2-Faktor
Låter som du gjort en bra affär, svårt att uppskatta men skulle gissa att cert/fullset kanske gör mellan 2-5 tusen på den här klockan ändå.

Sen som F1zbo säger gäller det ju att ha is i magen och vänta på att en bra affär
Jag håller med, 2-5 låter som ett rimligt påslag.
Jag inbillar mig att 16570 fortfarande ligger bra prismässigt, framförallt privatköp i Sverige. Dom har iofs gått upp en del de senaste åren men uppgången ligger ändå i lä jämfört med andra sportrollar.
 

F1zbo

Cartier
2-Faktor
Du behöver förhoppningsvis inte vänta allt för länge. Dom flippas av någon anledning ofta. Ett tips är att lägga in en köpesannons om du inte redan gjort det, det var så jag hittade min.
Jo, köpesannons är inlagd.
Har eg. inte brottom men när man väl bestämt sig för nästa klocka är det fasen svårt att inte blir manisk i sitt letande :)
 

F1zbo

Cartier
2-Faktor
Efter att ha tittat på ett gäng explorer 2:eek:r på annonser och på chrono24 och särskilt försökt bedömma skick och hur väl klockorna polerats så stöter man ibland på rätt risiga exemplar.

Nu är jag ingen expert men är inte bezeln på detta exemplar helt söndersvarvat? Kolla avståndet mellan siffrorna och kanten jämfört med ett orört exemplar.
Dessutom är den inte radiellt borstad utan har nån jämn, mer fin borstning.
Visst fasen är detta rätt illa? Eller är jag total noob och inte har nån koll? Isf ber jag om ursäkt på förhand :)

http://www.chrono24.se/rolex/explorer-ii-f-serie--id6230293.htm

Edit, dessutom är kanten på bezel, den som är mellan den borstade och polerade delen väääldigt runf. Inte alls skarp.
 

RikNik

Panerai
2-Faktor
Efter att ha tittat på ett gäng explorer 2:eek:r på annonser och på chrono24 och särskilt försökt bedömma skick och hur väl klockorna polerats så stöter man ibland på rätt risiga exemplar.

Nu är jag ingen expert men är inte bezeln på detta exemplar helt söndersvarvat? Kolla avståndet mellan siffrorna och kanten jämfört med ett orört exemplar.
Dessutom är den inte radiellt borstad utan har nån jämn, mer fin borstning.
Visst fasen är detta rätt illa? Eller är jag total noob och inte har nån koll? Isf ber jag om ursäkt på förhand :)

http://www.chrono24.se/rolex/explorer-ii-f-serie--id6230293.htm

Edit, dessutom är kanten på bezel, den som är mellan den borstade och polerade delen väääldigt runf. Inte alls skarp.
Svårt att avgöra skicket på så pass lågupplösta bilder. Bezeln ser trött ut tycker jag men i övrigt ser det väl ok ut utifrån mina amatörögon. Jag skulle dock aldrig våga köpa med dessa referensbilder.
 

F1zbo

Cartier
2-Faktor
Svårt att avgöra skicket på så pass lågupplösta bilder. Bezeln ser trött ut tycker jag men i övrigt ser det väl ok ut utifrån mina amatörögon. Jag skulle dock aldrig våga köpa med dessa referensbilder.
Mjo. Inte så värst hög upplösning men nog tyvker jag man ändå kan se på de bilder som är tagna snett från sidan att urfräsnimhen för siffrorna i bezeln ser ut att nästan "bukta ut" för att de är så nära fasningen mot den polerade biten.

Eller så ser jag fel som inte finns :)

Som tur är hade säljaren betydligt bättre bilder än detta. Får hoppas att de motsvarar verkliga skicket också.
 

F1zbo

Cartier
2-Faktor
Tålls att sägas igen, men svart tavla har gått och blivit vit tavla! Ser oftast svart tavla här på forumet än vit!

image.jpg
Håller med.

Personligen har jag alltid tyckt svart faktiskt är lite snyggare och kännt mig i minoritet. Kanske har det vänt nu?

Trots det har jag ändå slagit till på en vit så jag vill ha något annorlunda. Har redan haft mängder av svarttavlade sportklockor i stål.
Just att vit explorer är lite annorlunda och skiljer sig från mängden vilket alltid tilltalat mig.

Kompletterar min Seadweller och Ingenieur med svarta tavlor på ett bra sätt tänker jag.

Mvh
 
Topp